Nekromanti Uppbrott från jorden

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Didaktisk litteratur

"Samtidigt verkar de flesta politiskt orienterade intellektuella, vare sig de är viktorianska gamm-fröknar eller arga unga män på vänsterkanten, anse att det är helt OK att framförallt barnlitteratur är moralkakor."

Synd att det är så. Jag kanske är helt ute och cyklar nu men att det är så beror kanske på att sagor för barn genom tiderna bland annat har används som en del i uppfostran.

Rätta mig om jag har fel.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Didaktisk litteratur

Du har en ledtråd, definitivt. Personligen tycker jag det räcker att man håller fast vid sina ideal (för det är väl de man vill förmedla till den yngre generationen) medan man skriver, och försöker skriva något BRA istället. Det brukar i slutändan ha större effekt, dessutom. Dessutom satt inte Oook och Gook och medvetet hittade på didaktiska sagor för barn; glöm inte att just det vi associerar med sagor (Rödluvan etc.) är historier för VUXNA ursprungligen; en hel del av den klassiska ungdomslitteraturen är också egentligen ursprungligen ämnad för vuxna (Dumas, Verne, Swift, Defoe...) medan just de barnböcker som vuxna ofta beundrar (Carrol och Andersen t.ex.) inte alls är lika populära bland barn (även om det finns de som gillar dem).

Nationalhelgonet Astrid Lindgren är ett intressant undantag, fast hon fick ju fan i början för att Pippi inte var en sådan där dunderkäck och prydlig flicka som var poppis bland den generationens lärare och föräldrar.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Didaktisk litteratur

Tänkte inte på att det som vi idag tycker är sagor för barn ursprungligen var berättelser för vuxna. Håller i övrigt med att vill man nå ett barn med t.ex saga så är det viktiga att den är bra.

Vad gäller Astrid så har vi ju snarare omvänt förhållande idag och det till den grad så att man idag inte vågar kritiserar Astrid. Har själv inget emot Astrid men tycker detta förhållande är lite lustigt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Didaktisk litteratur

<I>Vad gäller Astrid så har vi ju snarare omvänt förhållande idag och det till den grad så att man idag inte vågar kritiserar Astrid.</I>

Astrid är en skintorr kärring som skrev en massa mediokra barnböcker för evigheter sen, och kandidat #1A till Mest Överskattade Svensk.

Ville bara få det sagt. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sankta Astrid av Katthult

"Vad gäller Astrid så har vi ju snarare omvänt förhållande idag och det till den grad så att man idag inte vågar kritiserar Astrid. Har själv inget emot Astrid men tycker detta förhållande är lite lustigt. "

Inte lustigt alls - att undvika att reflektera och bestämmer sig att saker är bra för det tycker ju alla andra gör vi väl lite till mans. Är inte lika rabiat Astrid-moståndare som Åke, men det enda jag läst som jag verkligen gillat är Ronja Rövardotter (Hanna Zetterberg var för övrigt ett tidigt sexobjekt) och, absurt nog, hennes noveller samlade som "Kajsa Kavat" (den första av novellerna). Resten var väl sådär.

Nightowl, som följer med massan på helt andra områden än just böcker, men som vill tillägga till anti-Astrid-debatten att hade hans nostalgikörtel fått bestämma, hade de gjort film på Hellqvists Dunder&Brak och inte på Kalle Blomqvist. Kalle finns redan på film, och utmärkt sådan. Angående TV i kväll 19.30, alltså.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Didaktisk litteratur

Precis! Jag menar, bara för att MÅNGA läst något blir det inte bra... Vagt relaterat, någon som läst "Kapten Stormfields resa till himlen" av Mark Twain - fanns med i samlingen "Snälla gossar och stygga", tror jag? Där finns en utläggning om just detta med skicklighet kontra hur många som fattar hur bra man är...

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Re: Vad SF handlar om

=) Jag... äsch. Det får vara hur det vill med sf-biten.
Men när du säger att jag definierar fantasy som högfantasy så är du nog ute och vimsar som Vembi.
Jag vågar nog påstå att det inte går att jämföra Kerr och Johansson, de skriver för helt olika åldersgrupper.
Sen är jag inte så säker på att Johanssons kallakrig jox inte kommer att upprepas, förbisprunget eller inte.
Nå, åter till fantasyn. Förutom Tolkien, som är en personlig favorit, så gillar jag mycket Card och Gaimans Neverwhere (som väl måste vara fantasy?). Det som är tröttsamt är bara alla kopior på koiorna, som alla tror att man måste skriva fantasy på ett visst sätt. Ok för att all fantasy inte är sån, men den mesta och mest lästa fantasyn känns ändå rätt urvattnad. Och innehållslös.
Jag håller dock ändå med om det du skriver i ditt sista stycke. Kanske jag bara brukar övertolka in olika budskap i deras funderingar?

- daniel


"The force is with you. Always."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vad SF handlar om

"Men när du säger att jag definierar fantasy som högfantasy så är du nog ute och vimsar som Vembi."
Okkidoikki! Men vem är Vembi?
Saken var den att du pratade om att "fantasy" var på ett visst vis, och exemplen var högfantasy. Mea culpa.

Sedan går det utmärkt att jämföra Kerr och Johansson; bra språk är bra språk. Att man kan ha en målgrupp i tankarna (något som för övrigt alltid får mig att dra öronen åt mig - med få undantag mår barn, är min heretiska tanke, bra av att man respekterar dem och inte "sänker" sig till deras nivå...) har inte ett vitten med saken att göra, även om det givetvis påverkar HUR språket blir bra.

Gaiman är definitivt fantasy, fast konstigt nog var Neverwhere inte en av mina favoriter. Jag är urban fantasy-nut, så jag BORDE rådiggat den. Nu blev det bara tågläsning...

Nightowl, som idag upptäckte ännu ett rollspelsnöt som var bibliotekarie: Eric Noah, med en berömd fan-sajt för DnD3. Nu förstår jag varför det var lätt att hitta på den där sajten... och varför det tar trehundra jävla eoner att ladda ned första sidan. Noggrann och omständlig...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Re: Vad SF handlar om

Jag har också gjort några högst spännande upptäckter... Jag har gått skrivarlinjen på Österlens folkhögskola i tre månader nu. Det har visat sig helt nyligt att det finns ett stort antal starwars diggare i klassen, plus några potentiella rollspelare. Världen är full av under.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Vad SF handlar om

Ah, Österlen...jag bodde i Simrishamn tills jag gick i 6:an för ack så många år sedan...(elva år sen...nej, nästan tolv nu när jag tänker efter)...

Jag undrar om gamla "Cimbrishamn" har förändrats något sen jag flyttade...jag flyttade ungefär när de börjat bygga nytt där gamla Ehrnberg's låg (vi bodde mittemot det gamla garveriet)...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top