Nekromanti UNO

han göte

Warrior
tja..nu i helgen så testade jag och en i mni spelgrupp att använda uno kort istället för tärningar..har nån annan testat det...ifall ingen har det..tror ni det skulle kunna bli en bra motsvarighet till tärningar?

Rickard

Urverk speldesign
DOS

Ballt att använda en uno-lek men jag ser ingen skillnad mellan att använda det och en helt vanligt kortlek. Och jag ser ingen skillnad mellan att använda en kortlek mot att använda tärningar, förutom att korten kanske medför lite mer information i form av färger och placering.

Hur såg systemet ut?
Hur användes specialkorten?
Hur funkade strider och eventuellt magisystem?

/Han som har fiffulerat på flera kortsystem rätt många gånger men aldrig kommit någon vart

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Sten, sax och påse.

I helgen så satt vi och spelade Munchkin. Det är ett kortspel som skämtar en hel del om rollspel. Eftersom man använder en tärning i vissa situationer så stötte vi på ett problem, vi hade ingen tärning. Istället så använde vi oss av sten, sax och påse. En lösning som visade sig fungera rätt så bra, och det var roligare än att slå en tärning då de andra spelarna fick vara med och avgöra hur det slutade. Vi hade däremot inga speciella regler för alla situationer utan bestämde oss för hur "duellen" skulle gå till beroende på vad som hände.

- Jocke, ger exempel.

Rickard

Urverk speldesign
Re: DOS

"skilnaden mellan UNO-kort och en vanlig lek är att UNO-korten är grymt många fler. samt att det finns en nolla. Det blir helt enkelt annorlunda."
Ok, förklara för mig på vilket sätt det blir annorlunda. Jag ser det bara som att man har en annan skala. Typ som att byta en tärning mot en annan. Därför undrade jag om specialkorten, som byt håll, plocka upp kort och färgkortet.

Ett spelsystem blir inte helt annorlunda för att man byter skala. Det blir annorlunda om man ändrar på normalfördelningen. Slår man 2T6 är det klart annorlunda mot att slå 1T12. Nu var det förvisso åratal sedan jag spelade Uno, så om det finns olika antal av alla siffror så kan jag hålla med om att det blir klart annorlunda. Typ om man använder Bohnanza-kortlek som slumpsystem.

/Han som mest spelar Åttan med vanlig kortlek

han göte

Warrior

vi har inte spelat så mycket...men vi körde mäst strider...då hade man ett startvärde..t.ex. 5 o för att se vem som börjat drog man ett kort + sitt startvärde och den som fick högst började...sen så slog man..om man skulle göra två atacker..så blev svårigheten på första attacken ett kort..och den andra attacken ett kort+3..sen blev undviknings svårigheten den samma...och man man träffa så tog ett vapen t.ex. 2 kort i skada så drog man två kort...och om det blev ett +2 kort eller ett +4 kort så la man på så många kort på skadan så om man fick de gjore man mycket skada..

vänd korten och de korten med alla färger utan sifforor..var x2 kort..så om du drog två kort och fick en 2 och ett vänd kort så blev resultatet fyra..

nollan var perkeft när man slog mot färdgiheter och ingen skada om man fick de närm an slog skada..
stop kort..var auotomatisk misslykande eller ingen skada alls.

+fyra kortet..var fumel på färdigheter och + fyra kort på skadan..

kanske inte så bra förklrat..och inte så jätte genom tänkt...men de var roligt att spela

Galdermester

Warrior

Kanskje tarotkort hadde fungert bra, det finnes iallefall mange
stemningsfulle kortstokker der.
Og en kan jo eventuelt ta bort store Arcana, eller lage
husregler på de forskjellige kortene der.

Gasten

Warrior

Annorlunda behöver inte bvetyda "helt annorlunda" eller "ett nytt spel". bara faktumet att det finns en nolla gör ju en hel del.
att det är flera kort gör dessutom att man kan få en större slump (Kan man med vanliga kort också om man lägger tillbaka dem alt eftersom, men ändå...).

/Gasten som inte kommer argumentera mer.