Nekromanti Unknown armies?

Erik_AS

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
11
Location
Uppsala
Har flera gånger stött på Unknown armies (eller nåt sånt) när jag frågat vad folk spelar. Kan nån förklara poängen med spelet. Värld och regler.

E
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Kan nog inte säga så mycket om världen iom att jag spelar spelet just nu. Reglerna är jag dock lite mer insatt i.
Systemet är i grund och botten väldigt enkelt. Allt är T100-baserat. Magi systemet är väldigt kul och ger helt klart uppslag till äventyr. Magin är uppbyggd på "magiskolor" med sina olika inriktningar - typ sex, kaos, sprit, tid, historia etc... För att kunna "kasta en besvärjelse" så måste du ladda den med en "charge" först. Ju starkare spell desto kraftigare charge krävs det. Därför gäller det för en magiker att samla "charges". Beronde på vilken "magiskola" du tillhör så får du charges av att göra vissa saker tex. en sexmagiker får charges av att ha sex, en sk. Dipsomancer (typ Alkohol/kaos-magiker) får charges av att dricka sprit och att vara full. Det kan kanske låta lite sjukt eller konstigt men det hela funkar alldeles utmärkt.
Madness systemet är helt briljant (så pass bra att jag infört det i min CoC/Delta Green kampanj och slopat det gamla förlegade sanity-systemet).

Jag tycker att UA är helt klart ett måste-köp men om man är en "regel-runkare" som kräver tabeller och avancerade stridssystem så kanske inte UA är rätt spel. Detta är absolut inte ett friform spel men det lämnar ändå en hel del över till fantasi och sunt förnuft...

Ja ja, nu har jag svamlat ihop en massa igen......men det kanske har gett nån form av aning om hur UA är.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Oo... låter som jag hittat en själsfrände här! Jag gör faktiskt precis samma sak; när vi börjar spela igen efter sommaren är det UA's regler som gäller. Dessutom har vi en rollperson i gruppen som utan att veta vad han höll på med sakta men säkert halkade in på Dipsomancy under hela första delen av kampanjen... funkade väldigt bra! Spelaren hade ingen aning om att det fanns något sådant, men rollpersonen hade en tendens att tackla sanity-loss med stora mängder sprit. Mer och mer började jag beskriva för honom hur kraften flödade genom honom när han var berusad...det roliga var att jag lät honom förlora ett sanity automatiskt varje gång han lyckades med sin "magi". Mirakulöst nog överlevde han kampanjen.
För övrigt, kör ni fortfarande med CoC's regler när det gäller strid, färdigheter, etc? Jag tänkte göra någon sorts hybrid mellan CoC och UA i början, men det gick snabbt upp för mig att det enklaste var att helt enkelt bestämma sig för ett system istället. Och UA's regler är faktiskt jävligt roliga... dom har på något sätt fattat precis vad jag vill ha. Jaja, time to go to avslutning... /images/icons/laugh.gif

-Gaxar, trött på eländet (skolan alltså)
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Tjenare Gaxar...
Jo jag har för mig att vi "pratade" om just detta för ett tag sedan, men då skrev jag under nicket "anonym". Jag har infört Gemini systemet helt och hållet. Magi har jag inte med i spelet alls, knappt ens när det gäller NPC´s. Tycker att jag kan slänga in såna "special FX" när det behövs och när det passar.
Gemini systemet (och även Pendragon-systemet, som ju är som en spegelvänd version av Gemini) är helt lysande - enkelt, roligt och lättförståeligt. Numera, efter det att jag har infört Gemini-systemet, så existerar inga regelbryderier bland mina spelare. CoC är ju , som säket bekant, väldigt flummigt och lynnigt när det gäller typ färdigheter och sånt.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 
Top