Nekromanti Unipolis

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Hej allihop.
Nedanstående skrev jag för rätt länge sedan.
För min heders skull kan vi låtsas att jag var 14.
I själva verket ligger kanske 16-17 (eller - o fasa - 18)
nog närmare sanningen.
Men tanken på Unipolis har aldrig riktigt lämnat mig...
Så nu lägger jag detta lilla (mycket mer finns inte) för era
ögon, och vill gärna veta om det ärade herrskapet tror det
går att göra något vettigt av det, eller om det är... jag
överlåter ordvalet i den avdelningen åt er.

UNIPOLIS-
ROLLSPEL OM SÖKANDET EFTER IDENTITET

”K230A945!”
Israel var nära att svara, som hon alltid hade svarat. Vanans makt var stor, men om hon svarade dem nu skulle de ta ifrån henne hennes namn, göra henne till en i mängden igen. Det ville hon INTE!!! Hon hade fått smak för friheten att vara sig själv - att över huvud taget vara någon... Israel förblev tyst, och Jägarna gick förbi.

Rollspelet Unipolis är så vitt jag vet unikt på så sätt att det helt och hållet består av ett långt, aktivt karaktärsskapande. Skådeplatsen är staden Unipolis, ett grått och tråkigt ställe där alla avvikande karaktärsdrag är förbjudna i lag. Spelarna är nyblivna Individualister, och som sådana laglösa. Det enda de äger som skiljer dem från den gråa massan är ett namn, förmågan att ifrågasätta världen samt en envis och i viss mån irrationell motvilja mot att återvända till sitt gamla liv. Det sistnämnda kommer troligen att leda dem till att sträva efter att skilja sig allt mer från mängden, men de kommer att upptäcka att Identitet inte kan tillverkas artificiellt.

STADEN
Längs Unipolis snörräta gator går en jämn och oupphörlig ström av gråa bilar. Varje bil innehåller en person. Han (Unipolis kvinnor lämnar aldrig hemmen) är på väg antingen från sitt hem till sitt arbete, eller tvärtom. På varje sida av vägen sträcker sig täta rader av identiska gråa 24-våningshus mot den gråa himlen. Husen innehåller med mycket få undantag bostäder eller kontor av standardtyp. Vilket är omöjligt att avgöra från utsidan. Kontoren är utplacerade så att alla skall ha exakt lika långt till sin arbetsplats. Varje kontor innehåller 4 skrivbord. Någon sitter alltid vid varje bord.


För att förekomma några elaka saker som kan sägas om detta,
och helt enkelt konstatera att jag åtminstone delvis håller
med (kommentera gärna dessa saker ändå, vad jag i grunden
vill veta är ju trots allt vad andra än jag tycker om
Unipolis-konceptet, även om det råkar vara saker jag också
tänkt):
Unipolis svämmar över av nån sorts tonårsångest som säkert
kan vara gullig men kanske inte är den optimala grunden för
ett lyckat rollspel.
U tycks vara ett idérollspel av ngt slag, som inte har plats
för historier eller verkligt rollspelande (i någon mening),
alt lämnar bara plats för en typ av historier.
U är kanske ngn sorts försök till "terapi-rollspel", men
förmodligen väldigt misslyckat som sådant - om inte annat
för att det ser väldigt tråkigt ut att spela, så att ingen
skulle orka ens försöka leva sig in i det.
Spelets "ideologiska grund" kan ifrågasättas (liksom
huruvida ett rollspel över huvud taget skall ha en sådan).
Det kan tas både som nån slags fånig kritik av det jävla
sovjetsamhället som minsann har sin sista utpost här i
Sverige och som ett hävdande av att alla normer är dåliga
och att alla avsteg från dem är bra. Det är inte menat som
någotdera, men det är illa nog om det kan uppfattas så. En
sak som däremot går mot hur spelet faktiskt är tänkt är
frågan om huruvida det inte slår in öppna dörrar. Är
verkligen mänsklighetens största problem att individer
förnekas rätten att på något sätt avvika från samhällets
norm? Nej, svarar jag, men det är ett betydelsefullt problem.
I Unipolis verkar det kanske lätt som att det är mänsklig-
hetens absolut grundläggande problem, och den yttersta
orsaken till alla andra.
Unipolis har inget regelsystem värt namnet, och de ansatser
som finns pekar i en väldigt dödsdömd och icke-fungerande
riktning.
Så, det var väl de grundläggande elakheterna jag kunde komma
på om Unipolis. De var ju några stycken.
Varför vill jag då pracka på er detta usla koncept?
Det finns flera anledningar.
1. Först och främst är jag förstås en egoistisk jävel som
inte bryr mig ett skit om ny måste sitta och spy åt det så
länge jag kan sitta här och slänga ur mig min goja utan att
bli stoppad. Hat! Hat! Hat!
2. Det finns en liten bit av mig nånstans som tänker att de
där elakheterna kanske inte är hela sanningen. Jag vet också
att jag kan ha onödigt dåligt självförtroende ibland, att
folk oftast säger snälla saker om allt jag skriver, och att
det t o m händer att personer jag respekterar ordentligt
säger väldigt snälla saker, sådant som inte låter som
saker någon skulle säga bara för att vara snäll (även om jag
har svårt att tro något annat).
3. Löjligt nog, och det här är väl inte ett så bra skäl,
jag har en känsla av att något måste man väl skriva, man kan
inte bara hänga omkring på forumet och vara helt inaktiv,
det är ju tråkigt... eller nåt.
Jag vill också gärna bli soldat, så jag kan skriva ett
flammande inlägg om att jag faktiskt inte förstår varför
det skulle vara bättre än att vakta grisar, och att jag som
pacifist nästan känner mig personligt förolämpad, för att
inte tala om moraliskt indignerad...
4. Jag har lovat på ett sixdegrees-forum att berätta mer om
Unipolis men Sixdegrees finns inte längre...
5. Skratta ni, men jag tänkte faktiskt att det fanns en liten,
liten chans att någon skulle finna det här intressant.

Det här inlägget börjar bli långt, så jag lägger min lilla
genomgång av hur Unipolis är tänkt att funka (med en del
idéer som inte framgår av ovanstående alltså).
MVH,
MHO

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Unipolis 2 - Så funkar det?

Grundkonceptet är alltså: Vi har en stor ful hemsk grå stad
som för de stackars människor som bor i den utgör hela
världen. Människorna i fråga är alla exakt likadana (ev.
kan de ha lite varierande kön och ålder, jag återkommer till
det senare) i alla avseenden, åtminstone för den som
betraktar dem utifrån. Detta eftersom Myndigheterna av okänd
anledning vill ha det så, och har effektiva medel att driva
igenom sina önskningar med.
Jag måste banka in hur standardiserat Unipolis är. Tanken är
att Myndigheterna (jag tycker egentligen inte om att använda
ordet så där, då jag inte i verkligheten anser att
Myndigheterna är en ond och fientlig makt, men Unipolis
Myndigheter är rätt skumma) har lyckats planera staden så
att alla invånares liv är på nanosekunden lika långa, och
så att alla gör samma sak på den 898948534434568456453598e
sekunden i sitt liv, och för den delen vilken given sekund
som helst. Varje person (eller man, se avsnittet om kön
nedan) har lika många meter från sitt hem till sitt jobb,
och det är inte samma meter för alla men de ser likadana ut.
Man har nog t o m lyckats, i en mening, med att avskaffa
tiden, i så måtto att man ser till att det i varje givet
ögonblick finns lika många personer som är t ex
9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999
nanosekunder gamla. (Jag misstänker att någon kommer att
ge sig till att räkna om detta till ngt annat mått, eller
åtminstone göra en uppskattning. Jag ser fram emot detta.)
Ni förstår principen. Di där förbaskade Myndigheterna
eftersträvar hundraprocentig standardisering och lyckas till
99.2% eller nåt i den stilen. Men på sistone har ett problem
uppstått. Människor som aldrig skilt sig från mängden på
något sätt (det gör ju ingen) vaknar plötsligt en morgon,
utan att ha bett om det, med ett namn. Men Myndigheterna är
såå glada att hjälpa dem bli av med det...
Rollpersonerna hör alltså, i det normala scenariot, till
de här personerna. I grund och botten skall det enda som
utmärker rollpersonen från början vara detta namn. Spelandet
påbörjas med att spelarna får välja sina namn. Ev kan man
också tycka att RPna skall ha en ålder och/eller ett kön.
Man kan köra med lite olika approacher till kön. En möjlighet
är att Myndigheterna lyckats avskaffa alla könsskillnader,
alltså även fysiska, en att de avskaffat alla utom de fysiska,
och en att de kör med två olika, lika trånga, mallar, en
för "man" och en för "kvinna". I de två senare fallen måste
förstås en karaktärs kön avgöras på något sätt, det kan
väljas av slumpen, SL eller spelaren, eller det kan bestämmas
vara lika med eller motsatt spelarens kön.
Ålder kommer man kanske inte undan att rollpersoner måste
ha... Det får väl lösas på nåt sätt.
För alla tänkbara egenskaper och färdigheter har sedan
rollpersonen, liksom övriga unipoliter värdet 0, = Standard.
Det finns tre typer av "baspoäng" för att avvika från detta
värde (åt antingen positivt eller negativt håll). De är alla
lika mycket ett mått på hur mycket en person avviker som
något som man "köper" avvikelser för. Oftast bör avvikelsen
komma först och poängen som en slags "erkännande" av den,
med Uniform som undantag.
De tre avvikelsetyperna är Identitet, Uniform och Subkultur.
Identitet är förbjudet av Myndigheterna och är vad spelet
handlar om, fast det har ganska hög töntfaktor att ett spel
skall "handla om" en viss mätbar egenskap. Varje RP börjar
med 1 poäng Identitet som motsvarar hans/hennes namn.
Förlorar han/hon sin sista poäng Identitet förlorar han/hon
sitt namn och blir åter en i mängden gråa ansikten. Sedan
kan man kanske fråga vad som är så hemskt med det, speciellt
som man då slipper få huvudet avskjutet då.
De som i så fall skjuter huvudet av en bär med största
säkerhet Uniform, Myndigheternas svar på Identitet. Uniform
finns i alla former och färger (d v s kan användas för att
skapa individer med varje tänkbar användbar egenskap) och
är det enda godkända sättet att avvika. Uniform sitter helt
bokstavligen i kläderna och kan sålunda stjälas av den som
vill ha superkrafter, men det är en fälla. Den som bär
Uniform är ännu mer tankekontrollerad och längre från sitt
eventuella "verkliga", "individuella" jag än den genom-
snittlige unipoliten.
Subkultur, slutligen, är förbjudet men mer accepterat än
Identitet. Kanske förklarar jag detta bäst via det faktum
att rp:na troligen tidigt kommer att få kontakt med några
som ev kallar sig (men är ganska rädda för att kalla sig
ngt) Individualister. De ...
Nej, jag får fortsätta detta vid annat tillfälle om ngn
verkar intresserad.
Oswald säger godnatt.
(Vid alldeles fel tid på dygnet)

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mja..

Ett problem skulle väl vara: Hur många gånger kan man spela det? När man har kört första kampanjen så har man väl upplevt allt.. Nej föresten, det är nog bara en missuppfattning jag har fått.. Och sedan tycker jag definitivt att du ska göra ett rollspel av det och inte en bok, som Krille föreslår. Anledning: Vi har redan 1984, Kallocain osv, men jag vet inga liknande rollspel. (Finns säkert förstås, men..)

Jag skulle gärna spela detta, eftersom jag gillar individualitet. Och kom ihåg: Om världen är tillräckligt annorlunda behövs det inga komplicerade regler! /images/icons/wink.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Paranoia?

Det låter närmast som en EXTREM variant av Paranoia. Fast kanske utan humorn :gremwink: Kanske en annan enklav?
Hur som helst har jag svårt att se några större kampanjmöjligheter o dyl. Man kanske kan använda befintligt system och bara köra en kort kampanj, vilket säkert kunde vara givande.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Vad är Paranoia? + lite till

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det låter närmast som en EXTREM variant av Paranoia. Fast kanske utan humorn :gremwink: Kanske en annan enklav?
Hur som helst har jag svårt att se några större kampanjmöjligheter o dyl. Man kanske kan använda befintligt system och bara köra en kort kampanj, vilket säkert kunde vara givande.<p><hr></blockquote><p>Huvudfrågan i detta inlägg finns i titeln, jag känner alltså helt enkelt inte till rollspelet Paranoia. Kan du berätta lite?

Humorlösheten är i den nuvarande versionen... påtaglig. Det är ju ... tråkigt. Det betyder ju inte att detta inte kan avhjälpas - förutsatt att jag (eller SL, om det är någon annan) har någon humor över huvud taget. Hmm?

Problemet med kampanjmöjligheter och dylikt har slagit mig också, och i någon form nämnde jag det väl i mina första inlägg. Hur mycket olika saker kan hända egentligen? Hur länge är det roligt att majoriteten av alla SLP är exakt likadana (även om det är meningen)(men kanske utvecklas de, kanske är individsjukan smittsam)? o s v

I princip har jag väl varit inne på att i alla fall börja med att köra en kampanj och se vart det leder, om det dyker upp nya idéer och det verkar roligt att köra en till. Kanske ger sig RPna ut på en lång resa längs Unipolis raka gator för att upptäcka stadens kant och vad som finns bortom (vill man då vara elak kan man bestämma att Unipolis täcker en asteroid/planet, så att de kommer tillbaka dit de kom ifrån kanske utan att märka det eftersom alla ställen ser så lika ut. Detta är speciellt elakt eftersom RPna förmodligen aldrig blivit introducerade för tanken att de lever på en sfärisk himlakropp.). Kanske börjar RPna utforska vilka de där "Myndigheterna" egentligen är och stöter på en massa mystiska rykten om en viss "Kejsare" som de måste ta ställning till. Finns "kejsaren" över huvud taget och vem/vad är det i så fall? Kanske befrias staden (inte nödvändigtvis av RPna) och en mer "normal" värld träder fram. Men vad händer sedan, och har något egentligen förbättrats? Kanske kan man för skojs skull köra ett Uniformerat scenario, där RPna spelar agenter för myndigheterna. Det blir då upp till RPna om det skall bli ett "slakta individualister"-scenario eller om de har lust att försöka "slå sig fria". Kanske blir "grundscenariot" med identitetssökande så fascinerande att man faktiskt vill pröva det en gång till?

Men det troligaste verkar kanske ändå vara att man spelar Unipolis ett par gånger, kanske når någon slags klimax (/images/icons/blush.gif kan jag inte låta bli att göra här, kanske har jag humor ändå om än mkt lågstadieartad), och sedan kommer fram till att det är lika bra att lägga av där. Kan ju kännas väldigt onödigt att göra ett regelsystem då, men jag undrar om det inte nästan är nödvändigt (det beror förstås på hur viktigt man anser att regler är). Vi har ju det faktum att alla egenskaper skall utgå från ett standardvärde (Marvel? Västmark? Jag vet inte...), och dessutom: Krille har skrivit i en annan tråd att man tidigt måste fixa regler för hur man får ont. Även om risken för fysiska skador skall spela en roll, så kommer ju mkt att kretsa kring risken att förlora sin Identitet, d v s ett annat sätt att "få ont" (Changeling? Vampire? DC Heroes? Nu blev det spel jag har väldigt mkt bättre koll på, men jag vet ändå inte...). Sedan har jag inte tillgång till så många regelsystem. Om jag inte ville köpa ngt nytt skulle det väl få bli ngn gammal D&D-version (svensk) alt Storyteller-systemet (där jag ändå skulle bli tvungen att konstruera de speciella mekanismerna för just det här spelet).

Slutligen: Väldigt, väldigt roligt att du trots allt tror att U har någon form av möjligheter. Det värmer.

den ständigt gäckande
Pingvinen (waukwaukwauk...)



"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Indoktrinering för nya trabbeltjutare

"Huvudfrågan i detta inlägg finns i titeln, jag känner alltså helt enkelt inte till rollspelet Paranoia. Kan du berätta lite?"

Följande information är klarerad för medborgare av INFRARÖD säkerhetsklass eller högre.

Det är år 192 efter Ooops. Du lever i Alfa-komplexet, en underjordisk perfekt stad. Alfa-komplexet styrs av Datorn. Datorn är din vän. Datorns mål är att alla medborgare ska vara lyckliga. Naturligtvis är du lycklig, eller hur, medborgare?

Datorn har dock fiender. Framförallt utgörs dessa fiender Kommunister, Mutanter och Förrädare. Kommunister försöker underminera Datorns rättrådiga styre över staden. Mutanter är defekta medborgare, och har därmed inget existensberättigande i det perfekta samhället. Förrädare går medvetet mot samhällets och Datorns dekret i syfte att berika sig själva på andras bekostnad. Exempelvis är medlemmar i hemliga organisationer typiska förrädare. Dessa fiender måste stoppas.

För att stoppa dessa fiender har Datorn, i sin allomfattande vishet, instiftat de så kallade Trabbeltjutarna (förvanskning av "Troubelshooter"). Dessas uppgift är att leta upp problem (trouble) och skjuta det! Genom att ange en medborgare för förräderi har du visat dig värdig att vara en trabbeltjutare. Efter genomförd indoktringering kommer du att befordras till säkerhetsklass RÖD och skickas ut med andra trabbeltjutare på uppdrag av Datorn för att [borttaget av säkerhetsskäl].

[hemligt inlägg i grundindoktrinering från Datorprogrammeraren Kristus Första Kyrka]:
I egenskap av trabbeltjutare och medlem i en hemlig organisation kommer du också att få uppdrag från din hemliga organisation som måste utföras. Om dessa uppdrag inte utförs kommer du att bli misstänkt av organisationen att vara en infiltratör från en annan hemlig organisation eller från Interna säkerhetstjänsten. Samma kan även inträffa om du lyckas för bra. En väl avvägd balans är ett måste.

Och jo, du är medlem i en hemlig organisation. Säg inte detta till någon.[slut hemligt inlägg]

I egenskap av tjänsteman hos någon servicegrupp kommer du också få uppdrag för att säkerställa Alfakomplexets fortsatta funktion. Dessa uppdrag måste utföras effektivt, annars blir medborgare lidande och därmed olyckliga. Lycklighet är en plikt. Ibland kan servicegrupper komma i konflikt med varandra. Det är då servicegruppernas tjänstemäns plikt att lösa problemet. Skulle en annan tjänsteman komma ivägen för ditt uppdrag är detta kontraproduktivt och därmed förräderi. Förräderi straffas med döden. Som trabbeltjutare är det din plikt att upptäcka och stoppa förräderi. Att inte uppfylla sin plikt är förräderi.

Eftersom Datorn är allvetande har Datorn insett att ingen medborgare är perfekt. Viss fallibilitet måste tillåtas. Därför har Datorn klonat varje medborgare till en klonfamilj. Dessutom innebär det att en klon aldrig behöver vara ensam. Oavsett om han är hemma hos klonfamiljen eller ute på uppdrag så finns det alltid lyckliga medborgare omkring honom. Lycklighet är en plikt. Det innebär också att om en klon skulle avlida på uppdrag så kan en ersättare snabbt skickas ut.

[hemligt inlägg från Psion]
Vi vet att du har en mutation. Om du vill hjälpa andra i samma situation som du själv, kontakta oss i DOA-sektorn genom att lämna en liten lapp i fjärde termineringsbåset från höger i Interna säkerhetstjänstens kontor. [slut hemligt inlägg]

Hemliga meddelanden är förräderi. Det är ett tecken på konspiration mot Datorn och Alfakomplexets medborgare. Endast medlemmar i hemliga organisationer och kommunister sysslar med sådant. Sådana förrädare måste elimineras. Om du vet någon som har sänt eller tagit emot ett hemligt meddelande, anmäl detta genast till Interna säkerhetsstjänsten. Eller skjut direkt.

Det ryktas att andra trabbeltjutare är medlemmar i olika hemliga organisationer. Rykten är förräderi. Finn de som sprider illvilliga rykten och avrätta dem. Medan du ändå är igång, leta upp de trabbeltjutare som är medlemmar i hemliga organisationer och skjut dem. Och de trabbeltjutare som är mutanter. Några sådana finns naturligtvis inte. Alla trabbeltjutare testas noggrannt och förrädare kan inte slinka igenom Datorns tester. Allt annat är rykten. Rykten är förräderi.

Alla dina uppdrag i egenskap av trabbeltjutare är absolut säkra. Det föreligger ingen fara för din kroppsliga eller mentala hälsa. Datorn har sagt så. Datorn är din vän. Att tvivla på datorn är förräderi.

Var på din vakt!
Lita inte på någon!
Ha din laserpistol redo!

Gratulerar. Du har just befordrats till säkerhetsklass RÖD. Inställ dig till genomgångsrum DAO-133826A före klockan 11.20 idag. Punktlighet är en plikt. Att vara sen är förräderi.

Slut på genomgången.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Missförstånd?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ett problem skulle väl vara: Hur många gånger kan man spela det? När man har kört första kampanjen så har man väl upplevt allt.. Nej föresten, det är nog bara en missuppfattning jag har fått.. Och sedan tycker jag definitivt att du ska göra ett rollspel av det och inte en bok, som Krille föreslår. Anledning: Vi har redan 1984, Kallocain osv, men jag vet inga liknande rollspel. (Finns säkert förstås, men..)

Jag skulle gärna spela detta, eftersom jag gillar individualitet. Och kom ihåg: Om världen är tillräckligt annorlunda behövs det inga komplicerade regler! <p><hr></blockquote><p>Jag tycker det är väldigt intressant att du tror att det är ett missförstånd, eftersom detta är ett problem jag själv funderat på. I mitt svar till Hyperion nedan nämner jag ju några idéer till hur man skulle kunna fortsätta, men jag är ändå nyfiken på varför du skrev det där om missuppfattning.

En bok om Unipolis skulle jag nog aldrig kunna skriva, iaf en som kändes meningsfull jämte Orwells och Boyes verk. Idén är för tunn, helt enkelt. Och kanske, kanske är jag inte riktigt lika bra författare som dem. En novell, kanske... Inte för att min respekt för novell- är lägre än för romankonsten, men en novell kan bygga på en smalare idé, i alla fall i vissa fall (vågar jag nog säga). Dessutom går en novell (oftast) snabbare att både läsa och skriva, så det går att ha något större överseende om den inte är ett mästerverk.

Till slut skriver du att du gärna skulle vilja spela Unipolis. Detta gläder mig förstås. Jag skulle nog själv gärna vilja prova att spela det. /images/icons/smile.gif Ibland har jag varit mer tveksam till om jag har lust att spelleda det. Undrar om det tyder på något. Jag skall försöka se till att du blir underrättad om det skulle hända något mer på Unipolis-fronten. Tillsvidare, känn dej fri att låta dig inspireras på alla tänkbara sätt (och underrätta gärna mig om du gör det). Inte för att jag vill tvinga någon till tiggeri, men vill du förresten veta lite mer om hur Unipolis är tänkt (inte för att det finns så värst mycket mer, men jag bröt ju trots allt mer eller mindre mitt i en mening senast)?
MVH,
OC

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Missförstånd?

Tja, låt mig säga såhär: Om du ger mig en spelbar kopia så kommer jag att spela det! (Älskar att chockera spelarna med nya speltyper, hehe!)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Re: Vad är Paranoia? + lite till

Krille klarade det galant... Spelet rekommenderas.

Jag tror nog att U skulle vara bäst lämpad som en begränsad kampanj/äventyrsmodul till något snarare än ett helt eget spel. Som ett sådant känns det lite för begränsat. Men jag tror nog att det skulle gå att ha några riktigt intressanta och mysiga spelmöten iaf.
Något slags extremt klimax skulle vara intressant, helst med "negativ" utgång för att verkligen ta fasta på det "grå" i spelet :gremwink:.

Har du sett THX 1138? (George Lucas första film)
Den rekommenderas för inspiration.
 
Top