"Unika spelet" aka "Gör ditt eget spel"

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag kom på en kul idé.

Tänk er ett brädpel, en vit box med lite blandade pluttar och meeples. Vi kan för exemplets skull säga att man får med 6 meeples av varje färg: blå, gul, orange, vit och lila. Man får även med 20 vita och 20 svarta fyrkantiga rutor. Man får också med 5 gröna fyrkantiga rutor. Utöver det så får man 50 svarta små svarta pluttar.

Man får även med ett blankt häfte i A5-format med 4 sidor. Detta häfte är till för att varje ägare ska skriva ner sina egna regler för spelet i.

Tanken är alltså att alla ska husregla ihop sitt eget spel.

Hur skulle just din version av detta spel vara, om du fick hem en sån box?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Troligen något sorts strategispel utan slump, gärna med dolda order som visas och utförts samtidigt med de andras.

Det vill säga, en sämre variant av "Imperial", som är ett av världens bästa spel.

För den som är intresserad av att skaffa en sådan blank brädspelslåda på riktigt så finns den! Jag köpte en sådan till en bekant i present då hen disputerade.

 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag skulle göra något abstrakt 2-spelarspel i typ den här stilen: lägg en brick, placera ut en meeple. Olika typer av mönster - brickor och meeples - gör att man får claima meeplarna i konstellationen. Poäng enligt fin Knizia-modell på slutet: din poäng är lika med den färg du har färst meeplar av. Vad man ska ha de små svarta plupparna till vet jag inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Tyvärr är ju innehållet i lådan sådant att man nästan bara kan göra eurospel med det, men jag skulle göra ett tappert försök till något slags ameritrash. Kanske kan man rita på den vita lådan för att skapa lite stämning/estetik? I alla fall så tänker jag mig något slags mini-Kampen om Citadellet typ. Bristen på kort gör det svårt att bygga renodlat samarbetsspel tror jag, så nån får väl offra sig och vara "onding".

Hur stora är rutorna? Jag skulle nog vilja göra rum av dem. Dela upp meeplarna så typ kanske… tre är spelarnas och tre är ondingens?

Men ja, det känns som en rejäl utmaning att göra något skojjigt med så abstrakta eurospelsgrejer faktiskt. Jag är inte säker på att jag skulle klara av det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,019
Location
Sthlm
Jag kom på en kul idé.

Tänk er ett brädpel, en vit box med lite blandade pluttar och meeples. Vi kan för exemplets skull säga att man får med 6 meeples av varje färg: blå, gul, orange, vit och lila. Man får även med 20 vita och 20 svarta fyrkantiga rutor. Man får också med 5 gröna fyrkantiga rutor. Utöver det så får man 50 svarta små svarta pluttar.

Man får även med ett blankt häfte i A5-format med 4 sidor. Detta häfte är till för att varje ägare ska skriva ner sina egna regler för spelet i.

Tanken är alltså att alla ska husregla ihop sitt eget spel.

Hur skulle just din version av detta spel vara, om du fick hem en sån box?
Någon slags fyra i rad där man kan slåss med de andra spelarna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Tyvärr är ju innehållet i lådan sådant att man nästan bara kan göra eurospel med det, men jag skulle göra ett tappert försök till något slags ameritrash.
Temat borde ju ändå komma senare, så att börja med lite kuber och abstraktion är ju bara rimligt! Även om temat kommer först behöver det ju testas innan det är dags för plast och grafik.

Hur skulle just din version av detta spel vara, om du fick hem en sån box?
Har ett evighetsprojekt som är att försöka göra ett asymmetriskt strategispel där den ena sidan spelar olika supermakter som försvarar sin planet och den andra sidan försöker invadera planeten. Har en hel del intressanta mekanismer, på grund av gravitationsbrunnen och hur omloppsbanor fungerar. Men har inte lyckats speltesta det än.

Brukar också göra spel med barnen emellanåt (två döttrar), och deras speldesign är helt awesome. De tog locket från en tärningskub (Chessex, sån för 36 tärningar) och sa att det var en "ryggsäck", och sedan var olikafärgade kuber mat och annat som du behövde bära i ryggsäcken. Superhjältar och balettlärare har slagits sida vid sida mot lavamonster och drakar och olika varianter av skurkar från Handbok för Superhjältar eller Pyjamashjältarna. Ibland blir det en lång berättelse med lite tärningsrull. Ibland blir det ett smart system där ni måste samarbeta för att "vinna". Ibland blir det bara senaste filmen eller serien de såg. Men det blir aldrig samma sak två gånger!

De är helt enkelt bättre än jag. :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Temat borde ju ändå komma senare, så att börja med lite kuber och abstraktion är ju bara rimligt! Även om temat kommer först behöver det ju testas innan det är dags för plast och grafik.
Givetvis kommer temat och storyn först, och sedan väljer man mekanik som passar. Och med/utan grafik är ju typ helt olika spel med helt olika känsla – om jag designade ett ameritrash hemma på kammaren skulle jag 100% prototyp:a med utskrivna bilder snodda från internet, figurer jag redan ägde från andra spel som hade lite rätt känsla, etc. Att ha lite fint att titta på är en del av testningen, tänker jag. Det viktigaste är ju ändå att det blir ett roligt tema och en bra känsla, inte att spelet är sådär supertight mekaniskt… =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Det viktigaste är ju ändå att det blir ett roligt tema och en bra känsla, inte att spelet är sådär supertight mekaniskt… =)
Även att få temat roligt kan ju behöva ett par iterationer. Men absolut. Dark Souls-brädspelet var backat på Kickstarter på en tiondel av presentationsvideons längd, vilket innebär att de flesta backade helt för plastens skull. Folk köper/spelar spel av olika skäl!

Dock vill jag ändå mena att de bästa amritrashspelen är de som har mekaniker som förstärker temat. Det är ju trots allt vad FFG byggt hela sin verksamhet på. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Dock vill jag ändå mena att de bästa amritrashspelen är de som har mekaniker som förstärker temat. Det är ju trots allt vad FFG byggt hela sin verksamhet på. :)
Ja, det är ju inget dåligt om ett spel har mekanik som är tight och spelbar, och den ska ju gärna förstärka och vara byggd kring temat. Men de bästa FFG-spelen är ju de där mekaniken inte blivit sådär super-tilltightad utan designen får andas lite och ha lite roliga egenheter som väl tekniskt sett är "dålig speldesign". T.ex. är ju nyaste Arkham Horror rätt själlöst, mycket för att de fokuserat för mycket på att tighta till mekaniken och "rensa upp" och låna för många "smarta mekaniker" från kortspelet… =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,661
Location
Stockholm
Klungor av meeples symboliserar teknologier, regellappen ger vad varje, och olika kombinationer av meeples har för effekt. Vita kuber köper de första tre sorters meeples som i sin tur genererar fler kuber. Svarta kuber skapas av olika konstellationer av meeples och de köper två övriga. Det finns en gräns på hur många klungor du får ha, skapar du en till så dör en annan.

Efter varje runda så röstar deltagarna och den klunga som får flest röster förstörs, den som får näst flest förlorar en valfri meeple. Oavgjort händer inget.

alltid fyra spelare.

Vissa klungor skapar wp. Först till X wp vinner.
 
Top