Nekromanti Unfuckablewith soldiers

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, nu är NX mycket mer än landwarrior-porr men denna videon illustrerar ändå med all önskvärd tydlighet varför en rollperson i Neotech ska hålla sig från att jävlas med militären. Unfuckablewith, för att citera chrull.

(smäll upp på 720p om du kan!)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YlsZcmmMP1U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YlsZcmmMP1U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Det där var seriöst coolt. Gillar hur saklig han låter i videon, inget tjafs, inget "Go Go Go!!!" bara rapport.
Diggar
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Stövelkatten said:
Orealistiskt! Vart fan är skitsnacket på gruppradion? :gremwink:
För att inte tala om:

"Öh, qvintus johan från cesar qvintus. Var fan är ni? Vi hittar inte Silvåkra. Måste ha gått fel vid Tvedöra. Vad göra?"

"Vad fan, cesar! Var i helvete är ni nu då?"

"Ehm. Möllan?"

"Möllan? Det är ju davids utgångspunkt. Var fan är david då?"

"Qvintus johan från david qvintus. Vi har fått en bandkrängning vid Sjötorp. Tar en halvtimme att åtgära."

Osv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker mest det där är...läskigt. Jag trodde det var illa nog som det är idag när jänkarna använder drones för att döda barn i tredje världen, liksom...

Typiskt en sån där sak som gör mig avtänd på cyberpunk; hur kul är det narrativt om teknik spelar så stor roll att skills och moral och andra egenskaper rollisar eventuellt besitter inte gör nån skillnad längre? Jag vill liksom ha en chans att vinna när jag spelar rollspel.

och hur f-n gör de fienderna det minsta farliga i det där datorspelet, egentligen? För jag antar att man spelar de "häftiga" soldaterna...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir said:
och hur f-n gör de fienderna det minsta farliga i det där datorspelet, egentligen? För jag antar att man spelar de "häftiga" soldaterna...
Cooldowns, mängd och uppskruvning av svårighet. När jobbet dessutom inte är att döda alla utan kanske försvara/frita något så hjälper det inte att du kan döda 10 personer på en gång.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu dödar ju inte USA barn med drönare i någon större utsträckning just nu, men visst, drar man det hela till extremer så (och inte så väldigt långt) så blir det ju som i den här filmen. Och hela Neotech bygger på att dra nutiden till extremer. I min värld är det cyberpunk att övermänskliga soldater spenderar sin tid på att punktera civila för att skydda en megakorporations PR-kurva.

Visst är teknik en utmaning för narrativ - mest för att man är fast i gamla tankesätt. Men magi är också en utmaning för narrativ. Gudar och drakar är fantasys unfuckablewiths. Ser inte varför de inte kan existera i Neotech?

Slutligen - om man spelar dessa soldater eller inte spelar inte så stor roll (givet är att den typiske Neotech-karaktären INTE ska vara en soldat). Storyn handlar inte om att vinna den omöjliga fajten mot megakorpens blackops (draken), utan att navigera runt problemen, vända små nackdelar mot fienden och göra dem till stora nackdelar (hacka tekniken, lägga ut villospår, blända sensorer, politik och fulspel). På samma vis som man sällan i fantasy har ihjäl draken genom att banka den sönder och samman - har man ihjäl draken så är det genom list.

Spelar man ubersoldaterna handlar rollspelet ännu mer om människan. Vad känner man av att slakta barn? Kan man lita på sin uppdragsgivare? Är man säker på att man är medveten eller är man en maskin? Har ens minnen raderats av megakorpen? Handlar det om vem som vinner striden - ja då är det tråkigt tills dess att en jämlik motståndare dyker upp (ungefär som i fantasy med andra ord :gremsmile: ).

Så i min värld är just sådana här avgrundsdjupa skillnader mellan duktig/dum, rik/fattig, have/havenots, människa/maskin som är hela grejen med cyberpunk. Eller neopunk, om vi får kalla det så :gremsmile:

(ja, man spelar de häftiga soldaterna i datorspelet, och som de flesta datorspel i genren handlar det om att skjuta hundratals eller tusentalsfiender. Inget nytt där sedan Doom.)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vill man ha mera liknande inspiration till framtidens krigföring kan jag rekommendera boktrilogin World War 2.1.

Handlar om en allierad flottenhet med superhangarfartyg och jagare och marinsoldater och hela skiten som av en olyckshändelse transporteras från sin hemtid 2022 till 1942. Jag har bara läst första boken, men sjukt intressant upplägg med teknologin, måste jag säga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...det finns en manga/anime på mer eller mindre exakt samma tema, "Zipang". Den är crap, men mest på grund av att dramaturgin och karaktärerna suger, och därför slavar bort premissen, som i grunden ändå, arguably, är intressantare än det du beskriver. I Zipang är det nämnligen en enda toppmodern destroyer som hamnar i WW2, och bara den i sig är helt sinnesjukt överlägsen allt under eran. Moderna supercarriers? That's just overkill. (Sen det finns en gammal amerikansk film, 'The Final Countdown' tror jag, som också kör supercarrier-i-WW2-premissen).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jup, i The Final Cointdown flyttas USS Nimitz till dan före Pearl Harbour-attacken. Vad göra; ingripa och förändra historien eller inte? Tyvärr har filmen ett lite mesigt slut efter en ok början. Kirk Douglas är kapten.

Hursomhelst, em modern hangarfertygsenhet skulle inte ha några större problem med japaner och tyskar.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ymir said:
Hmm...det finns en manga/anime på mer eller mindre exakt samma tema, "Zipang". Den är crap, men mest på grund av att dramaturgin och karaktärerna suger, och därför slavar bort premissen, som i grunden ändå, arguably, är intressantare än det du beskriver. I Zipang är det nämnligen en enda toppmodern destroyer som hamnar i WW2, och bara den i sig är helt sinnesjukt överlägsen allt under eran. Moderna supercarriers? That's just overkill. (Sen det finns en gammal amerikansk film, 'The Final Countdown' tror jag, som också kör supercarrier-i-WW2-premissen).
Ett intressant tema i Zipang är ett det inte bara är ett modernt skepp som är kraftfullt när det skickas tillbaka i tiden. Utan ocksà den information och kunskap som personerna i skeppet tar med sig. Om jag minns rätt utvecklas plotten till att Japan försöker skaffa sina egna kärnvapen till följd av den info som de framtida sjömännen tar med sig.

Jag hàller med om att Zipang inte var sà bra som den kunnat vara, men helt crap tycker jag är ett orättvist omdömde. Det är roligt/intressant med andra världskrigsskildringar som inte fokuserar ur ett amerikanst/europeiskt perspektiv utan även behandlar Kina, Filippinerna etc.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är roligt/intressant med andra världskrigsskildringar som inte fokuserar ur ett amerikanst/europeiskt perspektiv utan även behandlar Kina, Filippinerna etc.
Jo, men det finns ändå relativt gott om dem, ärligt talat (särskilt finns det ju en mångfald riktigt bra filmer som utspelar sig mot bakgrund av andra sinojapanska kriget), och Zipang är så full av meningslöst ältande och navelskådande att man storknar; det tar -tre- fucking avsnitt för den där tomahawk-missilen att sänka USS Wasp, ffs...

(nu pratar jag dock bara om animen; det är mycket möjligt att mangan är bättre...animen kommer aldrig ens till den där kärnvapen-plotten du nämner, tex).
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ymir said:
Jo, men det finns ändå relativt gott om dem, ärligt talat (särskilt finns det ju en mångfald riktigt bra filmer som utspelar sig mot bakgrund av andra sinojapanska kriget),
Jag tar gärna emot tips :gremsmile:. Sinojapanska kriget har jag sett en del. Men inte sà mycket om Korea, Filippinerna, Indonesien och Thailand under andra världskriget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
nja, det senare finns väl mycket riktigt knappt...Thailand gör ju en massa film dock men jag känner inte till några thailändska krigsfilmer per se (undantaget medeltida).

Kinesiska filmer är mycket sällan rena krigsfilmer, utan brukar oftast utspela sig mot kriget som bakgrund (eller, i de typiska släktsago-filmerna; en övergående fas). Man hade rentav kunnat hävda att det (numera) äldre gardet av kinesiska filmskapare under 90-talet var direkt fixerade vid Krigsherre-eran och decennierna runtomkring (var och varannan film Chen Kaige och Zhang Yimou gjorde back then utspelade sig nångång 1911-49...). Det finns en hel del agentdraman också. Här är några filmer som är (eller verkar, i de fall jag inte hunnit se dem än), mycket sevärda:

Shanghai (från 2010 eller så)
City of Life and Death
Purple Butterfly
Lust, Caution
The Children of Huang Shi
The Message (2009, Zhou Xun fick ett mentalt sammanbrott av att gestalta sin karaktär i den här rullen så den bara måste vara bra...)
The 13 Women of Nanjing (upcoming)


den koreanska 'Brotherhood of War' handlar om Koreakriget, men är också klart sevärd. Den är mer en traditionell krigsfilm, bitvis iaf. Det finns också många japanska WW2-filmer, men de brukar inte vara särskilt bra, imo. (De japansk-amerikanska samproduktionerna typ Letters from Iwo Jima och Tora! Tora! Tora! tillhör dock de typ bästa krigsfilmerna någonsin...)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
De flesta av de här filmerna har jag sett, men det var ändà lite att lägga till i i "vill se listan", tackar för tipsen. En film i sinojapanska kriget som jag kan rekommendra själv är den svarta komedin "Devils on the doorstep", av Jiang Wen som senare gjorde "Let the bullets fly".
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nej, när små skillnader mellan propellerplan kan ge ena sidan ett solitt övertag när man snackar erans flygvapen så är jetstridsplan som kan avfyra missiler och försvinna innan motståndarsidan ens vet att man varit där lite god mode. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
"Unfuckablewith"? "Unwithfuckable" eller kanske kanske "Unfuckwithable", men "Unfuckablewith"?
 
Top