Nekromanti Undre världen - Trudvang stylee

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Sent om sider har jag skaffat DoD6. Ja, den första boken faktiskt. Efter att ha kikat lite på DoDT och klurat lite så kom jag fram till att det var den jag ville ha; i princip obunden till någon värld och med potenta magiker. Hä känns gött! Det som fått mig att haja till mest av allt är dock en färdighet. Undre världen... Kunskap om det kriminella livet i en stad. En stad? Shit... min bild av Trudvang (utan att ha läst en enda bok) var kraftigt decentraliserad och med starka drag av vendeltid. Okej, det är klart det behövs större städer även där, det är ju ändå fantasy och fantasy passar lika bra i staden som i skogen. Men tjuvgillen? Organiserad brottslighet? Bah!

Nä... mina damer och herrar, det är uppenbart för mig att Undre världen är en färdighet som syfter till något helt annat: det är kunskap om småfolket, om de som bor under jorden. Om vilka man vågar söka och vilka man bör undvika. Tjuvarna möter på dem när de gömmer sitt gods, ibland kanske de till och med förhandlar om att få lämna vissa ting i deras förvar, givetvis till ett pris. Underhållare och skalder kommer till dem för att lära sig sånger från forna dagar och för att lära sig om vad som hänt på platser med särskild mystik. Sanna mina ord, Undre världen är minsann ingen färdighet för de vidskepliga... :gremwink:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Den officiella världen är inte alls speciellt decentraliserad utan ser ut som de flesta andra fantasyvärldar. Det som skiljer är att det finns drag av fornnordisk mytologi i namn och en del kultur.

Med det sagt så tycker jag att ditt förslag är lysande. För även om Trudvang alltid haft stora städer med både handels- och tjuvgillen så upplever jag världen som väldigt motsägelsefull just därför att det känns bättre med en decentraliserad spelvärld.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Fast jag tror nog att deras stora städer mest är ett resultat av de tryckt in för mycket folk i dem. Städerna i Osthem beskrivs ju konsekvent som små sådana, och jag tycker mig få det intrycket av dem också. Det enda som säger emot det är när de beskriver hur många tusen människor som bor i dem.

Sedan är väl Stormehansan det enda handelsgille som beskrivits ingående. Och det verkar ju vara en ganska kaotisk och decentraliserad organisation.

Och några tjuvgillen har aldrig läst om. Var står de i såfall (jag har inte läst igenom hela Vastermark än).

Men jag håller med, decentraliseringen känns som ett viktigt begrepp för Trudvang.

- Zire
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Och några tjuvgillen har aldrig läst om. Var står de i såfall (jag har inte läst igenom hela Vastermark än).
I mitt fall är det tagit ur beskrivningen av själva färdigheten (i DoD6 som sagt, ingen aning om färdigheten finns kvar i DoDT) helt enkelt.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Den finns kvar i DoDT som en förjupning till skötsel: Stad eller lönndom, kommer tyvär inte ihåg vilken det var. Där står det att man har kunskap om den undre världen i bemärkelsen tjuv gillen, häleri och likanande skumma sysselsättningar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Fast det är väl lite hur man tolkar det. Det står: "Personen känner till vem som är vem i den valda stadens undre värld. Han känner till vem han ska söka upp för frågor kring ett visst ärende samt var denne befinner sig."

Det kan ju handla om kunskap om att det tjuven Valdirk snott ofta senare kan köpas av handelsmannen Orist om man frågar honom på rätt sätt. Och kanske även känna till att Valdirk ofta håller sig i hamnen, och att Orist i själva verket hatar Valdirk och bara väntar på en ursäkt att skära tungan av tjuven.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Sedan är väl Stormehansan det enda handelsgille som beskrivits ingående. Och det verkar ju vara en ganska kaotisk och decentraliserad organisation.
Fast om man läser i Osthem boken så verkar det snarare vara en väldigt stabil och inflytelserik organisation med starka band till "staten".

Och några tjuvgillen har aldrig läst om.
Nä, men om färdigheterna "kunskap om undre världen" och "tjuvtecken" ska ha något som helst användningsområde så måste det ju finnas någon form av "undre värld" samt en kultur knuten till dessa personer. Det finns det ju bara ifall det finns lagar och förordningar. För att det ska finnas sådant så verkar det synnerligen troligt att det finns en stark centralmakt vilket pekar på ett annat förhållande än att det är ett decentraliserat samhälle. Så även om det inte beskrivits något tjuvgille (och där får jag väl erkänna att jag skrev fortare än tanken) så verkar det vara skillnad på laglydiga och brottslingar. Hur som helst tycker jag det låter väldigt otrudvangskt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Fast om man läser i Osthem boken så verkar det snarare vara en väldigt stabil och inflytelserik organisation med starka band till "staten".
Den är ju kopplad till Pater och den gerbanska överheten, och det gör den väl mer eller mindre centralt organiserad i grunden åtminstone. Men det står ju väldigt lite om hur den är organiserad internt. Det nämns att den främst är kopplad till Silverbryckarna och klostren, och jag kan föreställa mig att det snarare leder till interna intriger. Men fortfarande är de naturligtvis starkare än de bönder och handelsmän som får klara sig själva.

Men att den behöver vara så väldigt stabil vet jag inte. Den har ju inte funnits mer än 200 år heller.

Det finns det ju bara ifall det finns lagar och förordningar. För att det ska finnas sådant så verkar det synnerligen troligt att det finns en stark centralmakt vilket pekar på ett annat förhållande än att det är ett decentraliserat samhälle.
Men det kan ju också vara någonting liknande det rättssystem som fanns kring vikingatiden t.ex. Även om det inte fanns någon central, rättslig makt så fanns det fortfarande brottslingar, dock kunde naturligtvis straffsatserna vara väldigt varierande mellan olika områden. Men de som jag tänker mig snarare passar in i det "rättslösa" skiktet i Trudvang är personer som inte har skydd av sin släkt. Även om de inte har anklagats för något brott så är misstänksamheten stor mot dem.
 
Top