Underskott i enskild firma

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Eftersom Skatteverket är överbelastat och jag vet att det finns en del personer här som har enskilda firmor tänker jag att forumet kan va mig behjälpligt.

Jag har en enskild firma vid sidan av mitt heltidsjobb. Tanken var att inte ha några uppdrag i år men nyss fick jag ett mail om att ett förlag ska betala ut lite royalties, som jag kan ta inom bolaget eller som vanlig lön. Jag överväger att ta det inom bolaget och använda de pengarna till att köpa inventarier. Priset på det jag planerar att köpa överstiger dock summan jag får in. Jag är närmast hundra på att jag inte kommer få in mer i bolaget i år. Vad innebär det för mig? Ska jag betala moms på det belopp som överstiger mina inkomster i bolaget vid årets slut? Något annat jag ska tänka på?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Några korta kommentarer...

En enskild firma är en enskild firma, inte ett bolag. Däremot är den ett företag. 🙂

Den moms du ska betala är moms på din försäljning minus moms på dina inköp. Om momsen på inköp är större får du tillbaka den överskjutande delen.

Du ska även betala inkomstskatt om företaget går med vinst och du inte har ett sparat underskott att kvitta mot.

Om du köper inventarier, alltså dyrare grejer som du kan använda i verksamheten under en följd av år, får du inte dra av hela inköpet på en gång. Istället får du göra avskrivning, och bara den delen blir en kostnad som påverkar årets resultat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har gjort detta själv, för några år sedan, så det är min bakgrund (jag är inte skattejurist).

När det gäller MOMS så är det ju "fritt" i din verksamhet (om du nu inte är momsbefriad).

Så om du har
Försäljning 1000kr + 250 MOMS
Inköp: 2000kr + 500 MOMS

Så kommer du att FÅ 250kr av skatteverket för MOMS när det är klart.
Sedan gör du en förlust i verksamheten på 1000kr.
Jag är lite osäker på huruvida den går att kvitta mot lönen för ditt heltidsjobb. Men du bara deklarerar, så räknar skatteverket och bestämmer.
Jag tror det blir så att du får med dig förlusten till nästa år.

MEN: när du skriver "inventarier". Inventarier är ju något som man lägger in i balansräkningen och skriver av på 3,5,20 år (beroende på vad det är, och vad man har för verksamhet). Är du säker på att du menar inventarier? Det är ju enklare att ta dina inköp som "löpande kostnader". Givet att det verkar gälla ganska små belopp så skulle jag kanske välja att inte krångla till det (med inventarier i bokföringen) utan bara ta det som kostnader. Det kanske inte är strikt korrekt.
 
Top