Nekromanti Ukulele

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har börjat få för mig att en ukulele är det tuffaste som finns. Har jag rätt?


Storuggla, citrusblommor i mopedistens hår
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Balalajka

"Jag har börjat få för mig att en ukulele är det tuffaste som finns. Har jag rätt?"

Nej. Balalajka rockar!
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Re: Balalajka

Jag hade en balaljaka hängandes mot väggen när jag bodde hemma. Så fort man stängde dörren, nys eller på annat sätt drastiskt sände vibrationer genom luften, så svängde strängarna på balaljkan i resonans. Det var "the soundtrack of my life".

/Gorger
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Balalajka

Balalajkor andas samovarer, öppna ryska stäpper, rundkindade bondtöser och vodka, medan ukulele bara andas plast-hulahula och dry martini i en smaklös amerikansk turistbar. Det är bara att inse: ukulele är bara kitsch i jämförelse. :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Balalajka

"Balalajkor andas samovarer, öppna ryska stäpper, rundkindade bondtöser och vodka"

Men det är ju kontrakitsch, vilket är precis lika kitsch fast det låtsas att inte vara det? Vilket har man dessutom, ett klimat som kräver pälskläder som får en att likna en säl eller hawaiianska bastkjolar (and nothing else)? Fanservice, liksom!


Storuggla, ska fan i mig lära sig spela på rent jäkelskap
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Glädje mäts i centimeter snö!

"Vilket har man dessutom, ett klimat som kräver pälskläder som får en att likna en säl eller hawaiianska bastkjolar (and nothing else)? Fanservice, liksom!"

Hurrudu, jag skulle likna en säl vare sig jag hade bastkjol eller pälskläder på mig! Och i en rysk stuga kan man välja mellan att vara varm eller kall. Antingen stannar man inne i pälsarna med en bondtös och med brasan på fullt flås, eller så går man ut. På Hawaii är man tvungen att leta upp ett kylskåp för att ha en chans att bli kall och go'! Och då måste man dessutom kasta ut glassen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Glädje mäts i centimeter snö!

"I was ready to take a vacation, Leo! I was going to go someplace warm, with a beach, somebody bringing me drinks with little umbrellas in them!"
-Lionel Tribbey, West Wing

"Little drinks, I'm supposed to be having right now! Umbrellas, sticking out of them! [pause] Shish Kabob!"
-Lionel Tribbey, West Wing, senare i samma avsnitt.

jag tycker det analyserar vad som är bäst. Snö får stryk av värme. Och drinkar med paraply i = Rockar fett.


Storuggla, avsnitt fem, säsong 2.
 
G

Guest

Guest
Tänk dig en dubbel elgitarr, en son som ibland är både bas och gitarr, men instrumenten är utbytta till sitar och nyckelharpa, helst byggd i rent stål och med många micklägen.

Det vore helt klart tuffare, men det kanske bara är jag som tycker det, hemska tanke hoppas inte det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Balalajka

medan ukulele bara andas plast-hulahula och dry martini i en smaklös amerikansk turistbar.
Du glömmer bastkjolar på topplesstjejer som serverar drinkar i kokosnötter på en tropisk strand. Svårt att bräcka det med sibirisk vinter...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En ukulele är ju inte helt ohäftigt nä, det får jag ju säga..
Dock så gilalr jag nog nyckelharpan bättre... Gillar det ljudet mer, det är mäktigare på nått sätt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Om ukulelen är det tuffaste vet jag inte men den kan ge en härlig varm stämning om den trakteras rätt. Annars är ju det Hawai'ianska sättet att spela gitarr rätt tufft.

Fast skall man ha ett riktigt tufft instrument så finns det egentligen bara 3 att välja på. Säckpipa, Theremin och Kodotrummor... Hmm, undar om de går att kombinera på tufft sätt.

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Fast skall man ha ett riktigt tufft instrument så finns det egentligen bara 3 att välja på. Säckpipa, Theremin och Kodotrummor...
Du har inte sett jet-orgeln?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
My Organ is bigger than yours!

Heh, den slår ju inte Stalin-Orgeln!



Annars så får jag hålla med Krille, 7,5% Ryss som jag är: Balalajkor är fanimej hårda. Hör bara på namnet och jämför med ukulele! "Ukulele" låter ju för fan som en spya!
"Balalajka" låter både rytmiskt och ballt, bokstavligt talat.

- Danne, rysswannabe.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: My Organ is bigger than yours!

Fast den där är ju lite svår att stämma till lämplig ton (och någonstans att spela på den).

Ser framför mig: Symfoni i C-moll för Stalinorgel och taktiska kärnvapen, framförd av valfri diktator. =^_^=

/Ulfgeir
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Jag har börjat få för mig att en ukulele är det tuffaste som finns. Har jag rätt?

[/ QUOTE ]
Det har du absolut! Det finns inget coolare och kaxigare instrument på guds gröna jord. Jag har länge tänkt att jag måste börja spela ucke men det har liksom aldrig blivit av. Och det är bara ren j-a slöhet, för det är skitenkelt. Jag kan hjälpligt fuska mig fram på gitarr och min spontana reaktion när jag för första gången kollade igenom en "så här spelar du ukele"-bok var: "Va? Är det inte svårare?" Fyra jävla strängar och ackord så enkla att en chimpans på tio minuter kan lära sig hela "I Honolulu går man klädd likt som en zulu" (på dessa tio minuter lär sig även chimpansen sjunga alla verserna och en enklare koreograferad dans att framföra till det egna akompanjemanget).

Vad gäller balalajkor så har jag en och jag kan med bestämdhet och av egen erfarenhet säga att de endast duger till att hänga på väggen. Möjligtvis kan man smuggla saker i dem men sådant vet jag ingenting om.

/Anders
 
Top