Tydliga trappor på rollspelskartor - hur ritar jag detta?

luddwig

Vagabond i världsrymden
Trappor på rollspelskartor kan vara lurigt att få tydliga. Det finns en del tips på nätet, bland annat hos The Alexandrian. Jag har dock inte hittat någon lösning på följande problem: Hur kan jag illustrera att en trappa upp och en trappa ner är rakt ovanför varandra (så som de ofta är i moderna byggnader)?

Jag är väl lite yreksskadad men tycker en trappil som på byggritningar är tydligt. Om man vill vara fancy kan man visa snittet på 1200mm över golv också med linjer "dold ovan" som det heter punkstreckade.

Attachments

• 470685-5395a0715651ec45079068bb6f8d74fd.jpg
    470685-5395a0715651ec45079068bb6f8d74fd.jpg
    67.6 KB · Views: 12
Jag är väl lite yreksskadad men tycker en trappil som på byggritningar är tydligt. Om man vill vara fancy kan man visa snittet på 1200mm över golv också med linjer "dold ovan" som det heter punkstreckade.
Väldig yrkesskadad tyvärr 🤣

Oj, gråtskratt-worthy till och med? Wow.
Jag är i din ringhörna @NSM Vi låter inskränkta flatearthers spela vidare utan vertikala transportleder! ;)

PS. På riktigt alltså. Håller helt med dig. Vi har effektivt kunnat visualisera trappor tvådimensionellt rätt länge. Finns ingen anledning att försöka uppfinna ett nytt och sannolikt sämre hjul.

Jag är väl lite yreksskadad men tycker en trappil som på byggritningar är tydligt.
Pilar är absolut hjälpsamma men det kan vara knepigt att utläsa om trappan går upp eller ner. Ditt exempel på byggritning ger tyvärr heller ingen lösning på det problem jag beskriver i startinlägget.

Pilar är absolut hjälpsamma men det kan vara knepigt att utläsa om trappan går upp eller ner. Ditt exempel på byggritning ger tyvärr heller ingen lösning på det problem jag beskriver i startinlägget.
I regel går trappor både upp och ner... ;)

Standarden är att pilen börjar på det nedersta steget och slutar på det översta, det är väl rätt entydigt.

När jag bara ritar kartor för mig använder jag Nethack symbolerna

< Den här symbolen är en trappa nedåt.

> Den här symbolen är en trappa uppåt.

>< och det här är en trappa som går både uppåt och nedåt.

Standarden är att pilen börjar på det nedersta steget och slutar på det översta, det är väl rätt entydigt.
Mer entydigt på byggritningar som har en standard än på rollspelskartor som inte har det. 🙂

Mer entydigt på byggritningar som har en standard än på rollspelskartor som inte har det. 🙂
Tänkte att en grej som funkar i ett sammanhang kan funka i ett annat så behöver man inte uppfinna ännu ett hjul. Symboler med förklaring vid sidan av är väl ganska vanligt på många kartor, tror inte du kommer undan det vilken ny lösning du än kommer på.

Tänkte att en grej som funkar i ett sammanhang kan funka i ett annat så behöver man inte uppfinna ännu ett hjul. Symboler med förklaring vid sidan av är väl ganska vanligt på många kartor, tror inte du kommer undan det vilken ny lösning du än kommer på.
Jag är inte nödvändigtvis ute efter en ny lösning. Den kan lika gärna vara gammal och beprövad. Huvudsaken att den är bra.

• Like
Reactions: NSM
Back