Nekromanti Tycker inte...

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Är den klar ännu? .. alltså.. för ungeför tre sekunder sedan så byttes minimenyn och codex loggan ut... 'prenumerera på codex' bilden har funits där i tre timmar... likaså är baren längst ner inte ändrad ännu? ... nån mer?

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Inte USAs fel (den här ggn)

USA behöver inte åka runt och promota sin kultur (i brist på bättre ord)... det räcker med att de skickar ut sina TV-program.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fy fan!

<I>Varför ska halloween vara nån sorts officiell högtid som är viktigare än allhelgona?</I>

Tja, för att... den är äldre? (-:
Vi kanske inte har så där överdrivet stor anledning att fira det keltiska nyåret, men det är visst fastslaget att kristenheten förlade allhelgona till samma tid just för att försöka "sno" helgen från det envisa Samhain-firandet.

<I>Man klär ut sig och får godis på påsk jö!</I>

Det är väl bara <I>tjejer</I> som gör det..?
Vilket iofs är jättegulligt - jag tycker vi ska vara rädda om våra påskkärringar, och ser alltid till att ha gott om lösgodis hemma till påska.

Vad jag däremot inte begriper mig på är kyrkmupparna som klagar på att Halloween är fylld av ondskans symboler och kampanjar för att fira den "fina kristna traditionen" allhelgona istället... när
1) det är en <I>katolsk</I> tradition; vi har inga helgon i den luthersk-protestantiska svenska statskyrkan,
2) de aldrig brukar säga ett ord när folk ger pengar och färdkost till små häxor på väg till Blåkulla istället för att fira en kristen påsk. Det är väl isf en klart mer satanistisk symbol än lite spindlar och skelett.

--
Åke
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Fy fan!

2) de aldrig brukar säga ett ord när folk ger pengar och färdkost till små häxor på väg till Blåkulla istället för att fira en kristen påsk. Det är väl isf en klart mer satanistisk symbol än lite spindlar och skelett.

Är det inte så att [color:green]häxorna</font color=green> är på väg till blåkulla för att ha sexuellt umgänge med [color:red]satan</font color=red> själv?

/Seinet - Besöker hellre morfars grav än spökar ut mig.

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Halloween suger!

Varför ska alla dumma svenskar alltid härma "storebror" USA. Det landet är ju för faen helt förryckt!

Allhelgonafton i sverige ska vara att minns de sina bortgångna släktingar och kanske på sin höjd tar en tur ut till kyrkogården på kvällen med ett litet ljus eller två och sätter på ens morfars grav. Det går inte ut på att köpa svindyra plastleksaker och stora fula pumpor. Pumpor har förresten inget med Sverige att göra. För tre år sedan kunde man knappt köpa dem överhuvudtaget. Det beror på att det är en värdelös grönsak/frukt (vem bryr sig) som inte kan användas till något annat än att skära hål i. Pumpapaj och liknande äckliga saker är bara nödlösningar. En vanlig hederlig äppelpaj är både godare och billigare.

Det är väl bara en tidsfråga innan vi börjar fira USA:s nationaldag också och frenetiskt hurra till viftande, amerikanska flaggor.

Bara en sån sak att själva ordet Halloween inte går att säga på svenska är riktigt irriterande.

Halloween är precis lika mycket högtid som fars dag. Det är en högtid för leksaksaffärer och varuhus som får sälja dåliga leksaker och dyra, värdelösa pumpor.

Jag vet att högtiden är av skotskt ursprung men det är inte skottarna som gjort det till vad det är idag. Det är dessutom ingen ursäkt. Vi behöver inte fira skottarnas högtider heller.

Joham -Arrgh
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fy fan!

<I>Är det inte så att häxorna är på väg till blåkulla för att ha sexuellt umgänge med satan själv?</I>

Aha, det är inte bara satanistiskt, det är <I>pedofilt</I> också! Åtminstone brukar påskkärringarna som ringer på hos mig vara lite väl unga för att vara med på sånt. (-:

--
Åke
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Hallå!

Seinet - Besöker hellre morfars grav än spökar ut mig.
Hallå! Morfar är ju inte död än... Det är farmors grav man besöker, ju!

/Gollum - förväxlar sig Seinet med sig själv

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 
Top