Nekromanti Twisted Tales

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
För en tid sedan kom jag fram till att fler projekt var under planering på min dator än någon mänsklig varelse kan tänkas genomföra. Det blev därför nödvändigt att komma med en vettig lösning på det hela.

Min lösning blev att göra ett "samlingsverk" med ett enda regelsystem, mycket snabbt och enkelt med stort utrymme för förändringar, och sedan skriva beskrivningarna av alla de olika kampanjvärldarna och koncepten till detta system. Totalt sett innehåller "The Tome of Twisted Tales" (ToT) säkert ett tiotal olika kampanjvärldar som alla använder samma regelsystem.

Personligen tyckte jag lösningen var genial eftersom den gjorde alla projekt tusen gånger enklare att genomföra. Nu behövdes bara en enkel beskrivning och tillägg till grundmallen för systemet.

Hur som helst. För att göra ett generiskt, och dessutom apenkelt, regelsystem behöver jag lite hjälp. Grundtankarna är som följer:

Grundegenskaper. Värde mellan 1 och 3.
Tre stycken: Physics, Mind och Charisma. Dessa innefattar alla grundläggande aspekter av en karaktär.

Färdighetsgrupper.
Tre stycken: Education, Profession och Hobby. Vardera har mängder av olika expertiser som går att välja; exempelvis Computers, Guns, Surveillance o sv. Expertiserna har värden mellan 1 och 3.

Tärningssystem.
När du vill utföra en handling slår du lika många tärningar (T6) som Attribut+Expertis där du ignorerar alla 6:or du slår. Sedan måste du slå minst 6 för att lyckas, så du måste alltid ha minst två tärningar för att kunna lyckas med en handling. Det finns däremot inga egentliga svårighetsgrader. Bara att, om du slår under 6 misslyckas du. Ett resultat med bara 6:or betyder därav ett fatalt misslyckande eftersom resulatet blir 0.

Risk.
Ett tillägg till detta är när du utför särskilt farliga handlingar. Då lägger du till en tärning i annan färg - en Risk tärning. Denna tärning struntar du helt i när du räknar ut ditt resultat, men om du slår en enda 6:a så misslyckas du automatiskt - oavsett hur högt det övriga slaget är. Annars ignorerar du bara Risk tärningen.

Risk tärningar adderas under flera olika omständigheter. Om du, t ex, vill utföra flera handlingar i en så adderar du en Risk tärning per handling utöver den första. På det sättet kan du slänga dig genom ett fönster, skjuta två skott med en pistol, göra en akrobatisk volt och landa på fötter i en och samma handling endast genom att addera några Risk tärningar (3 i det här fallet. En för vardera skott och en för volten och landningen.)

Effekten.
Effekten på ett slag är skillnaden mellan talet 6 och ditt slag. Om du därför slår totalt 10 har du en effekt på 4. På detta sätt räknas ALL form av effekt, inklusive skada, ut. Så hela systemet använder bara ett enda tärningsslag.

Kommentarer.
Om ni har några funderingar, tillägg eller liknande får ni gärna dela med er av dessa. Glöm heller inte att tanken med systemet är att det ska gå att använda till alla tänkbara världar och att det ska gå så fort att det knappt märks att det finns ett spelsystem alls.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Låter ballt, vill se fortsättning [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som har försökt göra ett (oseriöst) system där man också bara behövde slå en tärning en gång (finns att läsa om på forumet)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Effekt

Varför räkna med effekt som slag - 6? Kan du inte bara räkna med slaget istället? Det blir mycket enklare. Om man bara drar ifrån samma tal hela tiden så kan man ju strunta i det och anpassa hitpoints och så istället.

Fråga 2: Är rollspelet på engelska?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mer klur om effekt

Jupp, minus 6 är dumt. Om du absolut måste ha minus, kan du lika gärna ha minus 5. Annars så är ju denlägsta möjliga effekten "noll". Att subtrahera med 6 är dessutom ganska krångligt, om man ska göra det gång på gång under ett äventyr.

Bäst är det förstås att göra som Genesis säger. Bara ta tärningarna rakt av. Okej, den sämsta effekten är 6, ett korkat tall, so what? Det funkar! Vi har ju i alla år accepterat att människors egenskaper ligger mellan 3 och 18, eller hur?

Annars diggar jag idén stenhårt och kommer sno det där konceptet genom att packa in alla projekt i ett enda paket. Lysande!

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Mer klur om effekt

Wow! Ett häftigt tärningssystem! Det är bara två som imponerat på mig, det här, och Han's där man gissar på siffror..

Nu får jag väl testa något av dina rollspel bara för det..
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Effekt

1: Anledningen är mest att det ska finnas en enkel uträkning för lyckat / misslyckat, men jag håller med om att det är rätt korkad matte.

Ett alternativ vore att ta slag - 5, vilket också skulle göra att en enda tärning kan lyckas med ett slag...

2: Svar: ja. Anledningen var inledningsvis att det jag skrev var på engelska för att min engelska skulle bli bättre; sedan dess skrivs det mesta på engelska av ren vana. Men självklart kan det diskuteras, även om det knappast kommer förändras...
 
Top