NYHET TV4 gör inslag om att rollspelsförsäljningen ökar

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Angående den inledande frågan så tror jag att hon egentligen visste vad rollspel var. När jag gick min mediautbildning gör tusen år sedan sa många lärare att journalister ofta ställer medvetet dumma frågor då den som intervjuas då dels får en väldigt lätt fråga att svara på så stämningen blir trevlig och vidare så blir den som intervjuas ivrig att dementera den uppenbart dumma frågan så personen pratar mycket.
Jo men precis. Det tråkiga med det är att man sällan kommer bortom de där inledande redovisningarna - eller för vår hobby väljer att ägna sig åt att faktiskt skildra lajv istället (tråkigt för bordsrollspelen alltså, ingen värdering i övrigt). Som varit fallet med i varje fall två äldre dokumentärer, en på SVT och en på SR (men det är ju väldigt länge sedan). Det var det Mot andra världar gjorde väldigt bra, bortsett från vad man tycker om den i övrigt - att den visade upp just bordsrollspel utan att flörta med lajv alls.

Hur som helst, rollspelssverige skulle behöva ett eget Babel för kritik och diskussion. Något för alla poddare därute att gå ihop om ;).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Så snart man jobbar med ett visuellt medium kommer bordsrollspel finna sig brädat av antingen folk i roliga kostymer eller omsorgsfullt uppbyggda slagfält med massvis av kulörta plastgubbar. Jämför med vad som fotograferas i tidningsreportage om konvent, liksom.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så snart man jobbar med ett visuellt medium kommer bordsrollspel finna sig brädat av antingen folk i roliga kostymer eller omsorgsfullt uppbyggda slagfält med massvis av kulörta plastgubbar. Jämför med vad som fotograferas i tidningsreportage om konvent, liksom.
Jo så är nog fallet , visuell estetik är ju många gånger mer tilltalande och i ögonfallande för många samt lättare att ta till sig och konsumera .
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
Angående den inledande frågan så tror jag att hon egentligen visste vad rollspel var. När jag gick min mediautbildning gör tusen år sedan sa många lärare att journalister ofta ställer medvetet dumma frågor då den som intervjuas då dels får en väldigt lätt fråga att svara på så stämningen blir trevlig och vidare så blir den som intervjuas ivrig att dementera den uppenbart dumma frågan så personen pratar mycket.
Jag skulle säga att det nog var fallet här. Hon hade ju fått frågorna och en del förberedelse från redaktören innan. Sådana frågor är också bra som intervjuobjekt att jobba från, för då har du något att svara på.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Självklart är det så. Vilket blir bäst TV? Ett gäng utklädda personer som agerar riddare eller ett gäng normalt klädda (i bästa fall) personer som sitter runt ett bord och blir upphetsade över att en tärning just visade "20"? ;)
Det senare uppenbarligen, givet Critical Roles extrema framgångar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Just av den anledningen tycker jag att "1 for all" är roligare att titta på än Critical Role.

Critical Role är objectivt bättre, men video kräver både ögon och öron - och "1 for all" är mer visuell.
Jag gillar HarmonQuest, själv
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det här är anledningen till att jag avskyr % - det säger ingenting om de verkliga förhållandena.

Säg att förra årets DnD-försäljning var 100 böcker (multiplicera med vad ni vill för att det ska kännas realistiskt).
Då är årets försäljning 163 böcker, för 163/100 = 1,63 som är en 63 %-ig ökning.

Säg att förra årets icke-DnD-försäljning av RPG var 5 böcker och det ligger kvar på samma nivå i år.
Det betyder att fjolårets RPG-försäljning var 100 + 5 = 105 och årets försäljning var 163 + 5 = 168. Det ger 168 / 105 = 1,6 - alltså en 60 %-ig ökning totalt.
Det skulle betyda att förra året stod DnD för 100 / 105 = 95,2 % av försäljningen, och i år 163 / 168 = 97,0 % av försäljningen.
Om det stämmer skulle det vara lite beklämmande.

Säg att det var 5 kvinnor som köpte rollspelsprodukter förra året, men i år var det 7 kvinnor - det är en 40 %-ig ökning.
Bra sagt
 
Top