Nekromanti Tv-serie-stils-organisationspel

w176

Förlorad dotter
  • Casten arbetar för en organisation.
  • Organisationen får fall att jobba med.
  • Den riktiga handlingen handlar vad som sker inom organisationen.
  • Fallen är ett sätt att belysa olika aspekter av huvudhandlingen.

Nu är jag inte särskillt insatt i de TV-serier som nämnts men det spel jag läst igenom och själv känt som mer eller mindre gjort för denna typ av spelande är Delta Green. Där har man dramatiskt utrymme inom en väldigt specifik grupp karaktärer, organisationen/organisationerna, sändigt återkommande uppdrag som både kan vara en del av eller fristående från metaploten. Vi har cheferna, konkurrenterna, monster-of-the-week ,dödsfienderna,de bara ibland uppdykande goodguy/badguy-karaktärerna som försvunnit lika snabbt i nästa äventyr och vi har rollspersonerna mer närstående karaktärer som kan vara ständigt uppdykjande i början eller lsutet av varje uppdrag.

Som bekant för en del så är Delta Green en kampanjsättning för CoC och CoC d20. Alltså kan man nog vrida och vända en hel del på reglerna och skulle säkert kunna spelas med nästan vilket d20- eller BRP-variationer som helst som stödjer rollspel i modern sättning.

De enda TV serier jag kan komma på direkt man skulle kunna länka till är Arkiv X(självklart) och liknande serier. Genrern är klassiskt "hemliga-organisationer-och-konspirationer-med- agenter-och-det-övernaturliga/utomjordliga-i-bakgrunden" .

Spycraft kanske också skulle kunna funka (har dock ingen erfarenhet av det spelet).

Back