Nekromanti Två Vapen... Igen!

Vrimzikiel

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Det är så här, min sl tycker att stridstekniken två vapen är för bra. Han tyckte att jag skulle få svårighetsökning vid användning av båda vapnen. Då postade jag här och fick förslaget att man skulle få +ob1t6 på anfall två, fast dock inget om man parerade med "vapen2".

Detta gick accepterade min sl motvilligt. Nu kommer det som stör mig...
En annan spelares rollperson är ambidextriös, men han får inget svårare att anfalla.

EX. Lasse som är en erfaren vapenmästare, med 18 i sin stridskonst (som innefattar två vapen), är ute och går på en landsväg. På vägen går också Holger som är en välrespekterade skrivare, för han är ambidextriös och kan skriva med båda händerna, samtidigt.
Holger har fått ett väldigt bra självförtroende för att alla andra skrivare respekterar honom. Därför går han rakt in i Lasse, som inte heller väjer undan.

Båda två hoppar bakåt och drar sina svärd, båda har två stridssvärd.
Holger har tränat som liten, och har 14 i färdigheten svärd.
Han har dock aldrig slagits med två svärd samtidigt.

Lasse försöker anfalla men eftersom han som har tränat hela sitt liv har lite svårt att koordinera sina slag fummlar han och fastnar i sina kläder.

Holger däremot vevar på utan problem, för han är ju ambidextriös.

Jag gnäller inte på två vapen färdigheten utan på ambidextriös egenskapen. Att en som är otränad med att använda två vapen, har lättare att döda nån, medan en tränad får en massa plus. Prata min SL till rätta.
och gör något åt ambidextriösa personer! =)



/Vrimzikiel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Enda skillnaden mellan en person som är ambidextriös och en person som har färdigheten Två vapen när de skall slåss är just färdigheten Två vapen (om det nu finns en sådan färdighet i Eon, det var ett tag sedan jag spelade). Enda skillnaden dem emellan är att den ambidextriöse inte behöver lyckas med ett slag mot Två vapen för att nyttja den bonus som ni i gruppen har enats om.

Att sedan en ambidextriös person skulle ha fördelar/nackdelar gentemot en person med Två vapen-färdighet verkar ganska löjligt. Det är ju i princip samma sak, om man innefattar mitt första stycke.

/Azagthoth
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Det står väl att en Ambidextriös person i strid kan använda Två Vapen automatiskt enligt regeln för Två Vapen. Regeln, tekniken Två Vapen finns i KV, dvs amidextriösitet är detsamma som tekniken Två Vapen förutom det att man inte är bunden till ett vapen.

_öRn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Enda skillnaden mellan en person som är ambidextriös och en person som har färdigheten Två vapen när de skall slåss är just färdigheten Två vapen (om det nu finns en sådan färdighet i Eon, det var ett tag sedan jag spelade)."

Det gör det inte. Däremot finns det som teknik som kan byggas in i en stridskonst.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Två vapen är en mycket kraftfull teknik som gör att man kan använda två vapen utan modifikationer, alltså ingen +ob1t6.

Att bli ambi. är nått otroligt ovanligt (1/100 på fysiska egenskaper) så om man får den kan man allt få den fördelen.


/Anders
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
För att förenkla det hela:
Två vapen gör att man kan hugga två gånger innan svårighetsökningen sätts igång...man får ett gratishugg sist, som inte räknas in bland de andra... Samma sak med parering, man får en gratisparering, eller blockering. I fallet sköld anvädner man ju ändå den andra armen, men det spelar ingen roll, man får fortfarande sin gratisblockering.

För att sammanfatta Ambi: Prexis som Två vapen! Alltså är den inte det minsta bättre eller sämre än tekniken, och Holger hade förlorat p.g.a att han hade mindre FV, om man ska förenkla det hela.

/RipperDoc
 
G

Guest

Guest
Om man inte har tillgång till någon bok som beskriver stridstekniker då ? hur gör man då smidigast ?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Köper den...
Det kan låta som ett löjligt svar, men köp den, alternativt hitta på något eget.

/RipperDoc
 
Top