NeoTech Tvåårsjubileum! Krönika om Neotech-Somalia!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Det är nu nästan exakt två år sedan jag började skriva på den settingmodul till Neotech Edge som beskriver östra Afrika och främst Somalia. För att fira detta tänkte jag ta tillfället i akt och skriva en krönika om hur arbetet förflutit, hur projektet ser fram emot nu och vad som finns kvar att göra.

Idén till projektet började när jag hängt rätt mycket med släkt, familj och vänner till min fru vilka alla är från Somalia. Jag funderade över att det är synd att när Somalia hamnar i rampljuset så handlar det alltid om något elände av något slag, exempelvis pirater, hungersnöd, attentat av Al Shabaab och så vidare. Inte för att det på något sätt är fel att tala om detta, men jag tyckte det var trist att ingen fick reda på de bra sakerna därifrån också, humorn, mycket av kulturen, landets historia bland annat. Jag älskar ju cyberpunk och funderade på om det inte vore coolt att göra ett cyberpunkrollspel som utspelar sig i Somalia. Afropunk och cyberfunk är ju i ropet och filmer som Black Panther har populariserat afropunken. Dessutom, det vore ju spännande att byta ut den alltför vanliga cyberpunksettingen regnig västerländsk stad med asiatiska neonskyltar till afrikansk öken och hav!

Jag skrev ett inlägg här på wrnu där jag bad om råd att spåna fram ett spel till den settingen. Jag fick alldeles fantastiska tips från bland annat @Leon @Genesis @Lightshy @wilper @Lemur @Bolongo och @God45. Två personer som svarade på dessa trådar var Martin Fröjd (@ripperdoc)och Ola Jentzsch (@Ymir), båda skribenter för Neotech Edge. De tyckte att mina idéer kring en cyberpunksetting i Somalia skulle passa till Neotechs värld. Jag visste inte särskild mycket om Neotech Edge mer än att det tydligen är ett komplext spel med svåra regler. Men när jag på deras uppmuntran tog mig en närmare titt på spelvärlden blev jag hooked! Jag älskade att det rör sig om cyberpunk som inte är retro utan kommenterar och futuriserar saker som är relevanta här och nu. Och jag älskade humorn i böckerna. @Mogger beskrev det ganska bra när han sade att Neotech mer är cynisk framtidssatir än mörk framtidsdystopi.

Då blev alltså utmaningen att ta de idéer jag hade för ett cyberpunk-Somaila och kombinera detta med den redan etablerade och ganska settingen i Neotech. Det var minst sagt ett hästjobb, men ett roligt sådant. Det blev många darlings att killa men samtidigt kom en hel drös med uppslag och inspiration som jag aldrig hade fått tillgång till om jag inte skrivit settingen till Neotech.

Den ursprungliga inspirationen för upplägget i spelet kommer dock från Mutant Chronicles. De största klanerna i Somalia har utvecklats till megakorpar, styr landet och bedriver ständiga spionage/sabotagekupper mot varandra. Varje klan har sin egen symbol sin egen inriktning och sin egen personliga aug (cybernetik) som alla som tillhör klanen också måste ha. Jag tror inte att jag dragit detta koncept lika långt om jag inte tidigare läst om megakorparna som rollpersonerna i Mutant Chronicles måste tillhöra. Det hela var dock relativt smärtfritt att överföra till Neotechs universum. Dock växte projektet ganska rejält när Martin Fröjd föreslog att jag gott kunde skriva om hela östra Afrika, inte bara Somalia.

Det finns några saker som för mig varit extra viktigt när jag skrivit denna bok. En vanlig trope i cyberpunk är att bakgrunden är internationell men att huvudpersonen ofta är en vit västerländsk man. Inget fel i detta i sig, men det är ju lite trist att det internationella ofta bara får utgöra en bakgrundsrekvisita. Jag ville därför prioritera culture gaming i denna setting. Det är såklart fullt möjligt att spela en kampanj där rollpersonerna är besökare i Somalia från exempelvis ett land i Europa, men upplägget i settingen och böckerna ska verkligen uppmuntra att rollpersonerna är födda och uppvuxna i Somalia, att rollpersonernas handlingar inte bara ger konsekvenser för de själva utan även för deras familj. För det andra handlade det om vikten att hitta en bra balans mellan en cool afropunkig värld med känslan av empowerment där samtidigt samhället, i enlighet med cyberpunk, är cyniskt, rått och allt annat än rättvist. För det tredje har det varit livsviktigt att låta min fru, hennes familj och vänner från Somalia att titta på projektet för att se att jag gör en rättvis representation av landet. De har gillat det som de fått ta del av, tycker det är coolt, spännande och roligt! De har dessutom kommit med en hel del idéer och uppslag själva som gjort modulen ännu bättre!

Som sagt, projektet har verkligen växt sen jag började skriva på det. Just nu är allt som allt 145 sidor text och jag har förstått det som att en färdig bok, när den illustrerats och layoutats, brukar bli rätt mycket längre (dubbelt så lång ungefär?). Så, vad kommer boken att innehålla? Den är ju inte färdig än, så saker och ting kan komma att ändras, men som det ser ut nu kommer upplägget att vara följande:

Först kommer en beskrivning av de östafrikanska länderna Sudan, Madagaskar, Eritrea, Djibouti, Etiopien, Somaliland, Jubaland och Östafrikanska unionen. Det kommer finnas en allmän beskrivning av länderna och hur de styrs, huvudstaden kommer att beskrivas och även lite andra intressanta platser. Framförallt tror jag att gamla Neotech-rävar kommer bli glada att få en ordentlig beskrivning av Madagaskar, som ju haft en stor betydelse i spelets lore! Det kommer dock inte göras någon större djupdykning på mikronivå i något av dessa länder.

Sedan kommer en beskrivning över Somalia. Denna beskrivning är mer ingående än de övriga länderna. Klanerna, deras specialområden och deras inbördes konflikter beskrivs i detalj. Det kommer finnas ingående beskrivning över vilka korpar klanerna styr över. Rättsväsende, brott och straff, polisväsende etc. beskrivs. Huvudstaden Megadishu (före detta Mogadishu) beskrivs och även en hel del stadsdelar. Platser i huvudstaden, olika gäng, olika lokala kändisar, spännande platser i staden, olika konflikter etc. Det finns beskrivningar hur klimatkatastrofer och det nuvarande extrema klimatet påverkat landet (och övriga östra Afrika). Indiska oceanen och vilken roll den spelar för landets politiska aktörer (och utomstående sådana beskrivs). Det kommer finnas stora möjligheter för scenarion till sjöss vilket jag tycker känns spännande! Det kommer även att finnas bakgrundstabeller specifika för Somalia.

Vidare så kommer det finnas ett kapitel som handlar om de som specifikt vill att deras rollpersoner ska vara influencers. Detta kanske skulle kunna vara särskilt intressant för exempelvis @krank och @Rickard och andra som tyckt att Neotech varit lite svårt att ta till sig då man inte får någon vägledning om vad man ska göra. Kapitlet är till för att ge ett eventuellt svar på den frågan.

Modulen är sedan tänkt att avslutas med ett äventyr. Äventyret utspelar sig ute på Indiska oceanen, vilket jag tycker är rätt kul då det känns som en ganska unik setting för ett cyberpunkäventyr. Det är ett äventyr som i sin nuvarande form (innan kartor, illustrationer etc. har gjorts) är 22 sidor, vilket jag hoppas folk tycker är en generös längd för ett äventyr i en settingmodul. Det finns även stora möjligheter att bygga ut äventyret om man vill att det ska vara ännu längre. Det kommer medfölja färdiga rollpersoner om man vill använda sig av sådana men det är inte på något sätt ett krav.

Så, när kommer denna modul vara färdig? Jag har ingen aning. Jag är färdig med första utkastet, första versionen av alla kapitel är färdigskrivna. Dock ska dessa kapitel redigeras med hjälp av andra skribenter på Helmgast (inte minst @Gamiel som är en fantastisk idéspruta). Det rör sig dels om korrläsning, dels att upptäcka saker som inte hör ihop och dels att förbättra delar som kanske inte håller måttet. Det är ju mycket text som ska gås igenom, 145 sidor som sagt, och jag har ju ingen påverkar över hur snabbt eller långsamt andra tar sig igenom texten. Jag ser dock väldigt mycket fram emot att skriva vidare på modulen utefter den respons som kommer!

Jag hoppas att ni tycker att det låter som en hyfsat intressant modul. Ni får jättegärna fråga om ni undrar över något, eller flagga upp om ni kanske har några önskemål!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är nu nästan exakt två år sedan jag började skriva på den settingmodul till Neotech Edge som beskriver östra Afrika och främst Somalia. För att fira detta tänkte jag ta tillfället i akt och skriva en krönika om hur arbetet förflutit, hur projektet ser fram emot nu och vad som finns kvar att göra.

Idén till projektet började när jag hängt rätt mycket med släkt, familj och vänner till min fru vilka alla är från Somalia. Jag funderade över att det är synd att när Somalia hamnar i rampljuset så handlar det alltid om något elände av något slag, exempelvis pirater, hungersnöd, attentat av Al Shabaab och så vidare. Inte för att det på något sätt är fel att tala om detta, men jag tyckte det var trist att ingen fick reda på de bra sakerna därifrån också, humorn, mycket av kulturen, landets historia bland annat. Jag älskar ju cyberpunk och funderade på om det inte vore coolt att göra ett cyberpunkrollspel som utspelar sig i Somalia. Afropunk och cyberfunk är ju i ropet och filmer som Black Panther har populariserat afropunken. Dessutom, det vore ju spännande att byta ut den alltför vanliga cyberpunksettingen regnig västerländsk stad med asiatiska neonskyltar till afrikansk öken och hav!

Jag skrev ett inlägg här på wrnu där jag bad om råd att spåna fram ett spel till den settingen. Jag fick alldeles fantastiska tips från bland annat @Leon @Genesis @Lightshy @wilper @Lemur @Bolongo och @God45. Två personer som svarade på dessa trådar var Martin Fröjd (@ripperdoc)och Ola Jentzsch (@Ymir), båda skribenter för Neotech Edge. De tyckte att mina idéer kring en cyberpunksetting i Somalia skulle passa till Neotechs värld. Jag visste inte särskild mycket om Neotech Edge mer än att det tydligen är ett komplext spel med svåra regler. Men när jag på deras uppmuntran tog mig en närmare titt på spelvärlden blev jag hooked! Jag älskade att det rör sig om cyberpunk som inte är retro utan kommenterar och futuriserar saker som är relevanta här och nu. Och jag älskade humorn i böckerna. @Mogger beskrev det ganska bra när han sade att Neotech mer är cynisk framtidssatir än mörk framtidsdystopi.

Då blev alltså utmaningen att ta de idéer jag hade för ett cyberpunk-Somaila och kombinera detta med den redan etablerade och ganska settingen i Neotech. Det var minst sagt ett hästjobb, men ett roligt sådant. Det blev många darlings att killa men samtidigt kom en hel drös med uppslag och inspiration som jag aldrig hade fått tillgång till om jag inte skrivit settingen till Neotech.

Den ursprungliga inspirationen för upplägget i spelet kommer dock från Mutant Chronicles. De största klanerna i Somalia har utvecklats till megakorpar, styr landet och bedriver ständiga spionage/sabotagekupper mot varandra. Varje klan har sin egen symbol sin egen inriktning och sin egen personliga aug (cybernetik) som alla som tillhör klanen också måste ha. Jag tror inte att jag dragit detta koncept lika långt om jag inte tidigare läst om megakorparna som rollpersonerna i Mutant Chronicles måste tillhöra. Det hela var dock relativt smärtfritt att överföra till Neotechs universum. Dock växte projektet ganska rejält när Martin Fröjd föreslog att jag gott kunde skriva om hela östra Afrika, inte bara Somalia.

Det finns några saker som för mig varit extra viktigt när jag skrivit denna bok. En vanlig trope i cyberpunk är att bakgrunden är internationell men att huvudpersonen ofta är en vit västerländsk man. Inget fel i detta i sig, men det är ju lite trist att det internationella ofta bara får utgöra en bakgrundsrekvisita. Jag ville därför prioritera culture gaming i denna setting. Det är såklart fullt möjligt att spela en kampanj där rollpersonerna är besökare i Somalia från exempelvis ett land i Europa, men upplägget i settingen och böckerna ska verkligen uppmuntra att rollpersonerna är födda och uppvuxna i Somalia, att rollpersonernas handlingar inte bara ger konsekvenser för de själva utan även för deras familj. För det andra handlade det om vikten att hitta en bra balans mellan en cool afropunkig värld med känslan av empowerment där samtidigt samhället, i enlighet med cyberpunk, är cyniskt, rått och allt annat än rättvist. För det tredje har det varit livsviktigt att låta min fru, hennes familj och vänner från Somalia att titta på projektet för att se att jag gör en rättvis representation av landet. De har gillat det som de fått ta del av, tycker det är coolt, spännande och roligt! De har dessutom kommit med en hel del idéer och uppslag själva som gjort modulen ännu bättre!

Som sagt, projektet har verkligen växt sen jag började skriva på det. Just nu är allt som allt 145 sidor text och jag har förstått det som att en färdig bok, när den illustrerats och layoutats, brukar bli rätt mycket längre (dubbelt så lång ungefär?). Så, vad kommer boken att innehålla? Den är ju inte färdig än, så saker och ting kan komma att ändras, men som det ser ut nu kommer upplägget att vara följande:

Först kommer en beskrivning av de östafrikanska länderna Sudan, Madagaskar, Eritrea, Djibouti, Etiopien, Somaliland, Jubaland och Östafrikanska unionen. Det kommer finnas en allmän beskrivning av länderna och hur de styrs, huvudstaden kommer att beskrivas och även lite andra intressanta platser. Framförallt tror jag att gamla Neotech-rävar kommer bli glada att få en ordentlig beskrivning av Madagaskar, som ju haft en stor betydelse i spelets lore! Det kommer dock inte göras någon större djupdykning på mikronivå i något av dessa länder.

Sedan kommer en beskrivning över Somalia. Denna beskrivning är mer ingående än de övriga länderna. Klanerna, deras specialområden och deras inbördes konflikter beskrivs i detalj. Det kommer finnas ingående beskrivning över vilka korpar klanerna styr över. Rättsväsende, brott och straff, polisväsende etc. beskrivs. Huvudstaden Megadishu (före detta Mogadishu) beskrivs och även en hel del stadsdelar. Platser i huvudstaden, olika gäng, olika lokala kändisar, spännande platser i staden, olika konflikter etc. Det finns beskrivningar hur klimatkatastrofer och det nuvarande extrema klimatet påverkat landet (och övriga östra Afrika). Indiska oceanen och vilken roll den spelar för landets politiska aktörer (och utomstående sådana beskrivs). Det kommer finnas stora möjligheter för scenarion till sjöss vilket jag tycker känns spännande! Det kommer även att finnas bakgrundstabeller specifika för Somalia.

Vidare så kommer det finnas ett kapitel som handlar om de som specifikt vill att deras rollpersoner ska vara influencers. Detta kanske skulle kunna vara särskilt intressant för exempelvis @krank och @Rickard och andra som tyckt att Neotech varit lite svårt att ta till sig då man inte får någon vägledning om vad man ska göra. Kapitlet är till för att ge ett eventuellt svar på den frågan.

Modulen är sedan tänkt att avslutas med ett äventyr. Äventyret utspelar sig ute på Indiska oceanen, vilket jag tycker är rätt kul då det känns som en ganska unik setting för ett cyberpunkäventyr. Det är ett äventyr som i sin nuvarande form (innan kartor, illustrationer etc. har gjorts) är 22 sidor, vilket jag hoppas folk tycker är en generös längd för ett äventyr i en settingmodul. Det finns även stora möjligheter att bygga ut äventyret om man vill att det ska vara ännu längre. Det kommer medfölja färdiga rollpersoner om man vill använda sig av sådana men det är inte på något sätt ett krav.

Så, när kommer denna modul vara färdig? Jag har ingen aning. Jag är färdig med första utkastet, första versionen av alla kapitel är färdigskrivna. Dock ska dessa kapitel redigeras med hjälp av andra skribenter på Helmgast (inte minst @Gamiel som är en fantastisk idéspruta). Det rör sig dels om korrläsning, dels att upptäcka saker som inte hör ihop och dels att förbättra delar som kanske inte håller måttet. Det är ju mycket text som ska gås igenom, 145 sidor som sagt, och jag har ju ingen påverkar över hur snabbt eller långsamt andra tar sig igenom texten. Jag ser dock väldigt mycket fram emot att skriva vidare på modulen utefter den respons som kommer!

Jag hoppas att ni tycker att det låter som en hyfsat intressant modul. Ni får jättegärna fråga om ni undrar över något, eller flagga upp om ni kanske har några önskemål!
Skriv klart allt nu! Helst igår så jag kan köpa den idag! Så skriv klart och ta mina pengar! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Skriv klart allt nu! Helst igår så jag kan köpa den idag! Så skriv klart och ta mina pengar! :)
Tack så jättemycket!!! Lovar att skriva så fingrarna glöder 😁
 
Top