Tunga filer

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,029
Jag köpte Skrömt som PDF, likaså Den vita natten. Jag har modern datorutrustning, men oj vad sega dessa filer är till att ladda sidor! Filerna är stora – för stora – och skulle må bra av att packas om som flattened eller annat som tar ner storlek och komplexitet. Går det att fixa från er sida?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Tack för info! Ska kika på det.

Vi har inte upplevt några sådana problem själva – hela dokumentet laddar ögonblickligen på min gamla dator. Och 50 respektive 25 MB känns ju inte markant tungt. De verkar inte vara exporterade med lager och alla bilder är komprimerade.

Jag ska fortsätta forska, återkommer när jag får ordning på det!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
ceruleanfive;n348546 said:
Tack för info! Ska kika på det.

Vi har inte upplevt några sådana problem själva – hela dokumentet laddar ögonblickligen på min gamla dator. Och 50 respektive 25 MB känns ju inte markant tungt. De verkar inte vara exporterade med lager och alla bilder är komprimerade.

Jag ska fortsätta forska, återkommer när jag får ordning på det!
Det går att skapa PDFer där exempelvis bakgrundsbilder etc ligger som ett enda bild - vilket kan dra ner storleken (att gör en PDF med eller utan lager är lite annorlunda).

Arfert brukar få till lätta PDFer. Han har säkert mer tips.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Jag har också problem med just Skrômt-pdf:en. Sidorna laddas vansinnigt långsamt i Document Viewer i Ubuntu (på en dator med bra prestanda). Däremot laddas sidorna i Gudasaga hur snabbt som helst med samma läsare. Har ni gjort något annorlunda när ni skapade Gudasaga-pdf:en?
 
Top