Nekromanti [TSOY] Fallen Gloria: Råttorna i Väggen

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
OK, jag tjatar alltid om att det är roligt att läsa folks reflektioner kring sitt spelande, så det är kanske dags att posta något själv. Varning som vanlig för att jag är alldeles för babblig.

Jag har alltså nyligen äntligen påbörjat en kampanj i The Shadow of Yesterday, ett indiespel som nämnts till och från tidigare på forumet (vilket ni kan hitta själva via sök-funktionen). "Äntligen", därför att jag haft det på hyllan i ett år nu utan att det blivit av att spela (ett utslag av min ovana att dra igång långkörarkampanjer på stundens infall). TSOY är, som jag ser det, hyfsat traditionellt för att vara ett spel skapat av en av Forge-forumets föräldrar; det har förvisso konfliktresolution och sin lysande uppfinning för att modellera rollpersonernas motivationer som kan dynamiskt förändra sig (Keys), men det uttalar sig t ex inte kring narrationsrättigheter, och är Sword & Sorcery-fantasy.

Jag kallar kampanjen Fallen Gloria: Råttorna i väggen; om man verkligen vill kan man läsa en del av min planering här (läslösen "riidmi"), texten har dock redan delvis modifierats efter händelserna i första spelmötet.

Förspel

Vi började förra veckan med att jag förklarade regler, värld, och mina intentioner med kampanjen, och att spelarna skapade sina rollpersoner.

Som bakgrund kan sägas att mina föregående nyliga kampanjer har varit ganska rälsiga "upptäck sanningen bakom konspirationen"-lökmodells-historier, av sådan typ där rollpersonerna är ganska utbytbara (och dödligheten hög; senast föregående var t ex CoC-modulen Masks of Nyarlathotep). Nu tyckte jag alltså det var dags att göra något helt annat och satsa på en fisktank fokuserad kring rollpersonerna och deras personligheter.

Detta var alltså något som jag inte haft så mycket övning kring på senare år och det känns som jag fumlade bollen lite i första skeendet, såtillvida att jag t ex inte diskuterade rollpersonernas koncept tillräckligt mycket med spelarna vilket resulterade i att när jag återvände efter rollpersons-skapandet kändes det som två av tre rollpersoner inte var helt enkla att bygga händelser kring; jag beslöt mig dock att för att mentalt anteckna detta som en lärdom till nästa kampanj, och för stunden göra mitt bästa med vad jag hade.

Rollpersonerna jag nu hade att jobba med var...
<ul type="square">[*]Gråtand, en ratkin som med brinnande övertygelse styr en cell rebeller som försöker förbereda ett motstånd mot människornas intrång på deras revir (medan klanens ledarskap snarare ville dra sig tillbaka och gömma sig mer och mer). Denna rollperson kändes lätt att jobba med och hitta på händelser till. Key of Vengeance, Key of Bloodlust, Key of the Revolutionary, Key of the Mission
[*]Långfinger, en feg liten tjuv till råtta som nyfiket smyger bland människorna och alla deras spännande pryttlar. Kändes lite svårare att utmana dramatiskt men ändå med viss potential. Key of the Precious, Key of the Coward
[*]Cyrus, en kringresande alv som nyligen anlänt till Gloria, och som tar det här med att hela världen är hans dröm väldigt långt. Den här rollpersonen kändes mest problematisk att bygga händelser kring då det var en sådan som snarast är byggd för att undvika att engagera sig i något, och jag borde ha lutat lite mer på spelaren för att jobba in den i kampanjen. Key of the Self, Key of the Eternal Question[/list]
Utifrån dessa rollpersoner satte jag mig och byggde upp ett nät av spelledarpersoner som kunde bli relevanta för situationen; jag började med att utgå från fyra grund-fraktioner (råttklanen som vill undvika konflikt, mänskliga rebeller, de inom auktoriteterna som vill dominera och krossa, och de inom auktoriteterna som inte vill se strider med råttorna) med var sin galjonsfigur, och fyllde på med olika sidofigurer för att belysa sidorna från olika vinklar och sedan några till när jag märkte vad jag behövde för mina situationer.

Resultat blev att jag satt med en trasslig härva med 14 SLP, vilket såhär i efterhand nog var lite väl många; åtminstone två av dem insåg jag att jag inte direkt hade med i min planering på något relevant sätt, och jag fruktade att det kunde bli lite ofokuserat om jag försökta stoppa in allt på en gång, men lat som jag är orkade jag inte börja skära i materialet nu när jag väl skapat det.

Utifrån dessa SLPer och rollpersonerna var det dags att skapa en tre-fyra situationer att kasta på respektive spelarna (någon slags "bangs"). Av de jag kom på var några bra, några visste jag med mig var mindre bra och kvalade inte riktigt som bangs såtillvida att de inte direkt tvingade till något ställningstagande, men med t ex Cyrus kändes det inte som jag kunde göra så mycket mer än att kasta lit olika saker på rollpersonen för att se vad som fastnar och till nästa gång bli bättre informerad kring vad som funkar för att engagera honom. Jag har (hade) ju heller ingen direkt erfarenhet vad gäller bomb-byggande så delvis får det betraktas som en träningsfråga.

Med dessa i fickan var det då dags för...

Första spelmötet (2006-11-28)

Eftersom jag hade tre ganska disparata rollpersoner och individuella bomber för dem valde jag att gå runt bordet medsols och ge spelarna varsin scen (efter att ha nämnt några regler som jag förklarade fel förra veckan och ytterligare pratat lite kring mina intentioner och hur jag tänkt lägga upp det hela).

Modigt startade jag med den problematiskaste rollpersonen, Cyrus. Han anlände till staden och stötte på ett spöke som såg ut som en av hans forna inkarnationer, som varnade honom att lämna Gloria och att det inte fanns några svar på hans frågor här (egentligen en illusion skapad av Darius). Den här scenen ledde inte direkt nånstans och var också mest tänkt att ge lite atmosfär och bygga upp för den kommande pseudo-bomben med Darius.

Gråtand och hans anhängare satt i sitt högkvarter (som jag lät spelaren beskriva; det blev en grotta utgrävd kring ett sidorum i de uttorkade kloakerna under palatset). Skugge, en av råttklanens framstående "jägare", anlände med blod på fingrarna, chockad efter att ha dödat en långskank (människa) som han påstod varit på väg att överfalla "Snärtan", en nyfiken ung råttflicka. Efter att ha lugnat den chockade Skugge (som nu var övertygad om att människorna var farliga och ville slå till mot dem) och förklarat hur de måste fortsätta bida sin tid och bygga sina resurser, rusade Gråtand och hans mannar rusade upp för att tvätta rent "brottsplatsen" och utplåna spåren. De hade dock inte riktigt hunnit klart med detta när mannens far (rebelledaren Gomez) anlände letande efter sin son, och hittade de kvarstående blodspåren. Bäst som mannen föll på knä rusade råttorna fram och tog Gomez till fånga (ovetande om vem det var de plockat).

Långfinger satt vid sitt vanliga spelbord på god väg att gambla bort dagens fångst när den korrupte centurionen Ramon anlände och fortskred att ganska snabbt förlora sina kontanta resurser. Ramon plockade fram ett värdeföremål att satsa (som jag bad spelaren beskriva som något hans rollpersonen verkligen eftertraktade; det blev en blänkande brosch). Med lite god tärningstur spelade Långfinger sig till broschen och vägrade satsa den i retur på nästa hand; Ramon lämnade bordet med en ilsken blick. (Jag kom inte på någon bra idé kring vad han tänkte göra för att återfå sin "ägodel", så den här tråden lämnades rätt hängande.)

Cyrus utforskade ruinerna vidare och anfölls av en galen, drogad ratkin som han ganska ansträngningslöst brushade åsido; råttan rusade iväg skrikande om "Demon! Du tar mig aldrig levande!"; Cyrus konstaterade att kräket verkade mer skrämd än upphetsad, och alltså tydligen inte direkt var relevant för hans frågor, men blev nyfiken då han inte haft några signifikanta kontakter med ratkin förut. Återigen en scen som inte direkt ledde nånstans och heller inte var tänkt att göra det.

Åter till Gråtand som var i färd att fråga ut Gomez. Han kom inte så långt med detta mer än att konstatera att mannen uppenbarligen hade något otalt med hertigen, och därmed kanske kunde ha värdefull information, och att han var ganska hård och en svårknäckt nöt. I den här scenen känns det som att jag blockade spelaren lite såtillvida att det inte direkt ledde nånstans och jag hade kunnat ge lite mer information istället.

Långfinger återvände till det gömställe där han förvarade sina ögonstenar, och fann att någon hittat det och rumstrerade runt; Ivana (aka Snärtan), en nyfiken råttflicka fascinerad av "människobyn". Efter lite fräsande visade det sig att Ivana uppenbarligen var väldigt impad av Långfinger och väldigt gärna ville att han skulle visa han henne var och hur man kunde hitta sådana skatter. Långfinger försökte fösa bort henne med lite tips kring vart hon själv kunde hitta dem; spelarna garvar och en av spelarna ger mig en gåvotärning i konflikten för att se om Långfinger blir fast med ett envist bihang—vilket han blir... konstaterar att det uppenbarligen är ödet... och plockar upp Key of the Guardian. (Ett resultat över förväntan!)

Cyrus kommer ut i en vildvuxen park och ser Zelda jagas av Jaque och Diego; han joggar fram till den uppenbarligen upphetsade decurionen för att fråga vad det är som är så kul. Distraktionen ger (utan att ha avsett det) Zelda chansen att fly och avbryter därmed Diegos underhållning. När hans underhuggare kommer ikapp förnekar han att han skulle ha tagit någon speciell glädje i att göra sitt arbete, och beordrar mannarna att gripa alven som uppenbarligen hjälpte en känd rebell och terrorist att fly. Cyrus tycker det börjar bli tråkigt nu när Diego lugnat ner sig, aktiverar sin Secret of Fading the Illusion, och lämnar männen bakom sig.

Gråtand funderar på hur han ska knäcka Gomez när han spejare rapporterar att det är människor som letar efter något i kloakerna, en ung kvinna med två förmodade livvakter. Gråtand instruerar sina män att organisera ett bakhåll och går till synes fredligt för att möte dem. Zelda visar sig vara en verklighetsfrämmande ideolog till rebell som vill samarbeta med råttorna; Gråtand är mer nyfiken på vem läckan är som låtit de här människorna veta att de finns och var, men Zelda svarar undvikande och tycker det är oviktigt när de är meningsfränder. Dessutom finns det ju viktigare saker att oroa sig om, då deras ledare—Gomez—saknas; han måste ha blivit haffad av hertigens män! (Och här går förstås ett ljus upp för spelarna.) För att kunna få sina svar leder Gråtand människorna till bakhållet och skriker "ta dem levande!" Konflikten för att se om om råttorna kan plocka dem innan de hinner reagera slutar lika, och med ett flin konstaterar jag att människorna hinner inte riktigt ta sig undan, men de vana krigarna har reagerat så kvickt på bakhållet att råttorna inte kan undvika att ta livet av dem när de plockar dem. Zelda står shellshockad kvar, och leds till råttornas högkvarter.

Långfinger drar med sig Ivana på ett inbrott. Här inser jag att jag borde ha planerat något potentiellt inbrottsmål eftersom det hyfsat garanterat skulle komma upp, men att gråta över spilld mjölk leder ingenstans, och efter att ha kollat lite kring vilka SLP som inte direkt kommit in i handlingen beslutar jag att de är på väg att bryta sig in hos Florian (som Långfinger sett som en blankpolerad vaktofficer; säkert har han ännu mer blankpolerade godsaker i sin bostad) och att Florian är där och försöker fråga ut Trenos. Långfinger och Ivana bryter sig in via taket, hör Florian fråga ut Trenos (efter att Långfinger med sin Secret of Hidden Pocket plockat fram en liten spegel för att kunna spana in råttans identitet) och bli avbruten av Valentin som kommer och erbjuder mat; Florian är chockad över att hans överordnande tänker laga mat personligen istället för att utnyttja tjänare. Medan det rumstreras runt i köket smyger Långfinger ner i sovrummet och plockar på sig några Blanka Saker™ och upptäcks inte trots distraktionen från sitt bihang. Här kändes det att jag inte riktigt var förberedd och att jag borde ha kunnat göra något mer intressant av det hela, men det må vara hänt.

Cyrus har börjat bli fundersam på här högvakt-typerna och letar efter fler sådana att undersöka. Han stöter på Diego som ursäktar sig för "missförståndet" och förklarar att hertigen vill träffa alven; denne följer nyfiket med. Det visar sig att det inte är den sjukligt fetlagde hertigen som är intresserad utan hans mystiskt kåpklädde hovmagiker, som vill ta ett samtal i enrum—och visar sig vara en alv i förklädnad. Darius försöker smälla i Cyrus sin story om att palatset andar har ett irrationellt misstycke mot alver som tvingat honom att agera i det dolda och övertyga honom om att de kan hjälpas åt att lösa mysteriet; Cyrus vill lirka ur den här undermedvetna aspekten av hans personlighet vad det är han är ute efter. I den resulterande konflikten möts -3 mot +3 och det är uppenbart att Darius efter alla lättmanipulerade människor inte är van vid att försöka handskas med annan alv. Det framkommer att han egentligen är ute efter att distrahera människorna med interna konflikter så att råttorna kan bygga upp sina styrkor; han vill se resultat av vad den här fascinerande nya rasen kan åstadkomma. Cyrus håller med om att det är en potentiellt spännande utveckling.

Dags för Gråtand att fråga ut Gomez och Zelda. Jag har varit ute och uträttat kroppsliga ärenden och insett det självklara svaret på hur den här situationen kan göras maximalt intressant—jag hade i min planering inte ägnat någon tanke åt hur Zelda hade koll på rätt område att leta i, men givetvis var det Ivana som gett dem information, via en vänskap med Reyes (som tänkte visa henne den blankskinande kniven när Skugge missuppfattade situationen). Gomez uppgivna irritation över hennes inkompetens till trots låter den fortfarande chockande Zelda sanningen komma till ljus, och Gråtand insisterar på att de kan reda upp det hela när de bara får fatt på flickan.

Det här leder till en uppenbar, naturlig bang som jag aldrig förutsett (so much for planning); Långfinger funderar på hur han ska bli tillfälligt kvitt sin skyddsling för att kunna fixa ett nytt gömställe för sina ögonstenar, när paret upptäcks av två av Gråtands mer råbarkade och hotfulla män, som insisterar på att deras ledare vill ha ett samtal med flicka ("vi vill henne inget illa" är inte speciellt övertygande från de här två, som ser henne som en smutsig liten förrädare). Ivana är inte alls så sugen på att följa med, och Långfinger står inför ett val; sin feghet, eller sin skyddsling? Kvällens dramatik når sin höjdpunkt; han säger till Ivana att fly och försöker hindra de två råttorna, men en bufflar sig förbi och jagar efter medan han är fast med att brottas med den andre.

Ojojoj! Hur skall detta sluta!

Reflektioner

Något jag ursprungligen var rädd för var att det skulle bli osammanhängande med tre separata handlingar, men när det väl kom till skott tycker jag att jag lyckades väva ihop dem förvånansvärt väl och det känns nu som de tre rollpersonernas trådar verkligen interagerar på ett intressant sätt utan att vara i direkt kontakt. Har dock inte hunnit prata så mycket med mina spelare än så det återstår att se om de håller med, men det kändes iaf inte som de satt och var uttråkade under de andra spelarnas scener.

Det här spelmötet kändes det som jag väldigt starkt märkte en svaghet som spelledare, nämligen att mina platsbeskrivningar för det mesta kändes väldigt platta och känslolösa. Delvis ett utslag av att jag var dåligt utvilad (mina mer sömnlösa nätter lyckas av någon anledning nästan alltid infalla innan rollspel) och därmed blev lite överdrivet benägen att driva iväg på sidospår, men jag tror ändå det är något som ger utslag även i vanliga fall; kan delvis bero på att jag helt enkelt inte är någon visuell tänkare (när jag t ex läser en bok kan jag leva mig in väldigt starkt i handling och dialog utan att någonsin få mentala bilder eller fästa någon större vikt vid beskrivningarna). Definitivt en punkt att jobba på.

Gott om uppslag till nästa gång och nu när jag har SLP-nätverket färdigt är det bara att fylla på granatbältet med lite nya bomber (använde sex av tio planerade "situationer"), vilket nog skall gå lite bättre nu när jag sett lite av vad som funkade och inte funkade.

De system-mässiga konflikterna kändes åtminstone för mig ofta lite svaga (och kanske även lite för långt mellan dem), men det tror jag mest är en fråga om att vi behöver vänja oss vid systemet och att vi som spelgrupp är ovana vid konfliktresolution och att uttrycka sig i "intent".

"Scene Framing": Vek. Framförallt svävade jag för mycket vad gäller att sätta igång scenerna; den gamla vanan att beskriva vad som hänt "sen sist" och visa hela händelseförloppet "på bild" sitter fortfarande i. Ännu en träningssak att hålla i åtanke.

Cyrus funkade dramatiskt sett så svagt som jag fruktat (men det kan kanske bli intressant nu när han börjar blanda sig i råttgrejen); däremot blev det intressant och garvframkallande rollspel. De andra spelarna kunde inte avhålla sig från att lägga sig i som röster i hans huvud, så det känns som alla åtminstone var engagerade.

På promenaden hem efter spelmötet skakade jag nästan av frustration över att behöva vänta en hel vecka på att få reda på hur den här härvan till situation skakar ut; cliffhangern drabbade alltså spelledaren minst lika hårt som någon spelare!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Häftigt att se hur nära min bild av Near er version verkar ligga. Jag får verkligen en känsla jag känner igen mig i när jag läser det här. Namnen, miljöerna, relationerna och konflikterna är sådant som jag själv går igång på.

Det betyder kanske att det finns någon slags grundkänsla i spelet som är universell. Jag chansar på att det är samma känsla som till viss del gör att många instinktivt väljer bort Near som spelvärld och bara använder regelsystemet. För ren färg så matchar det här en spelrapport om TSOY av Ron Edwards nyligen som också osade atmosfär av det här särskilda Near-slaget och gjorde mig spelsugen.

Jag har tänkt rätt mycket på setting på sistone och TSOY i synnerhet så jag tänker dröja mig kvar vid det lite här. Jag är speciellt nyfiken på vad det är som stöter bort folk från The Shadow of Yesterdays spelvärld och vill fråga om du hade några problem med att sälja den till dina spelare?

(Min helt ogrundade fördom är att det i huvudsak är fråga om gamers som tycker att illusarna är fula och inte bryr sig om att se bortom det, men en misstanke är också att det kan ha att göra med vad Ben Lehman kallar "the most mature fantasy I've seen".)

Sen vill jag bara höra lite mer om sköna regelgrejer: någon Bringing Down the Pain? Hur funkade det att inkassera XP för spelarna? Några Pool Refreshments?

Inskaffandet av Key of the Guardian (med påföljande situation) låter kanon.

Du verkar väldigt medveten om vad du själv upplever som problem så jag har inga goda råd på lut, förutom: kör på!
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag har tänkt rätt mycket på setting på sistone och TSOY i synnerhet så jag tänker dröja mig kvar vid det lite här. Jag är speciellt nyfiken på vad det är som stöter bort folk från The Shadow of Yesterdays spelvärld och vill fråga om du hade några problem med att sälja den till dina spelare?

(Min helt ogrundade fördom är att det i huvudsak är fråga om gamers som tycker att illusarna är fula och inte bryr sig om att se bortom det, men en misstanke är också att det kan ha att göra med vad Ben Lehman kallar "the most mature fantasy I've seen".)


Jag hade inga direkta saker problem med att sälja världen vad jag kan minnas och tycker heller inte att jag gjorde/sa något direkt speciellt (två av spelarna hade även läst lite i reglerna & världen på wäbben som jag länkar till någon dag i förväg med kommentaren "läs det här om ni vill, men det är inget tvång"; Tomas (som spelar Cyrus) är ett klassiskt alvfan och fastande hårt för den här nytolkningen av dem).

Vi har även spelat Earthdawn en hel (jag är i princip ensam i den gruppen om att inte ha det som "spelet vi alltid spelade förr) så jag hade deras uppmärksamhet ganska direkt med "efter katastrofen-fantasy"... (Därmed inte sagt att atmosfären i Near påminner det allra minsta om ED, så ingen nu missförstår mig.)

Vad gäller illustrationerna tittade inte spelarna i boken förrän jag redan var klar med min spiel så där undveks ju det problemet. :) (Nån uppmärksammade det fula omslaget och jag fick tillfälle att ventilera min frustration över att ha varit för tidigt ute och missat tredje utgåvan...) Kritiken är IMHO ärligt talat delvis legitim, Senkowskis Ammeni-bilder är lysande men i övrigt är kvaliten varierande, och illustrationer kan vara en viktig del av att förmedla stämningen i en setting. (Så om någon nyfiken på spelet läser det här—låt bilderna lura er!)

en spelrapport om TSOY av Ron Edwards nyligen

Jag läste Rons spelrapport (länk för den som undrar vad Anders yrar om) i samband med att vår CoC-kampanj var på väg mot slutet (och visste vid det lagen redan att jag ville plocka TSOY som nästa spel) och den bidrog definitivt båda till att inspirera och att elda upp mig kring spelet.

Sen vill jag bara höra lite mer om sköna regelgrejer: någon Bringing Down the Pain? Hur funkade det att inkassera XP för spelarna? Några Pool Refreshments?

Vad gäller inkasserandet av XP var den verkligen inget problem, jag behövde aldrig påminna dem och de tvekade inte att anteckna dem (nästan så att jag nästa gång får påminna dem om att att ge ett glatt hojt när de inkasserar XP som markering till gruppen i övrigt vad som just hände; jag har funderat på att använda någon slags marker att plocka men nu använder vi redan pokermarker för att tracka pools och gift dice och lägger man XP till det blir det lite mycket blippar att kasta runt).

Ingen Bring Down The Pain den här gången, kan nog delvis skyllas på att konflikterna mest gick i spelarnas riktning, och att en del var lite "svaga" (som jag nämner i mina reflektioner); jag bröt spelmötet där Långfinger förlorade på slutet och vi får se om han vill börja nästa spelmöte med en BDTP—hade också tänkt be spelarna läsa igenom BDTP-avsnittet i reglerna då jag inte förklarat det så ingående och det kan göra dem lite mer benägna att använda regeln.

Inga Refreshments än heller, lite långsamt spel och som sagt mer släp mellan konflikterna än vad jag hade önskat, vilket ju ledde till att de inte utmattade sina pools fullt så mycket, tror dock säkert att det kommer att börja behövas nästa vecka.

Du verkar väldigt medveten om vad du själv upplever som problem så jag har inga goda råd på lut, förutom: kör på!

Tar ju inte upp några direkta frågeställningar i mitt inlägg utan det var mest en fråga om att jag genom att sammanfatta mina tankar i ett inlägg får dem klarare för mig själv och jag har bättre uppfattning om vad som var problematiskt för mig efter att ha skrivit det än jag hade före, plus då ideer kring situationerna som uppkommit när jag gått igenom hela handlingen i detalj igen. (Det verkar vara en återkommande tendens i mina inlägg att hälften av dem från mitt perspektiv blivit överflödiga innan jag skrivit klart dem...)

(Samt att jag vill se fler spelrapporter från andra, och det bästa man kan göra är väl att dra sitt eget strå till stacken?)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Ingen Bring Down The Pain den här gången, kan nog delvis skyllas på att konflikterna mest gick i spelarnas riktning, och att en del var lite "svaga" (som jag nämner i mina reflektioner);

OK, så här i efterhand ser jag en punkt där det hade kunnat komma in; Gråtands bakhåll mot långskankarna i kloaken. Jag borde nog ha påpekat där att "tänk på att BDTP finns" för påminna spelaren om möjligheten. Så här i efterhand hade det kunnat bli rätt coolt som utdragen konflikt om jag körde det som något som utspelade sig över ett lopp av sekunder där varje utväxling representerar en misstänksam blick, en hand på väg att höjas, etc.

Ahwell. Spilld mjölk, som sagt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Det här utspelar sig i Maldor va? Jag fick det intrycket och tyckte det var roligt att se för det verkar inte så vanligt.

Tog du några intryck från Rons AP och tittade på settingen utifrån de inneboende konflikterna och katastrofens påverkan på regionen? Eller kort uttryckt: hade de delarna något inflytande på dina förberedelser?

Jag tror som du att det här med BDTP och Refreshments kommer naturligt efter ett tag. Jag tror vi hade vår första BDTP i det tredje spelmötet när jag först spelade TSOY. Kul att höra att dina spelare tog till sig (och för sig av) XP-biten också.

Samt att jag vill se fler spelrapporter från andra, och det bästa man kan göra är väl att dra sitt eget strå till stacken?
Absolut. Jag tycker det är roligt att se fler spelrapporter överhuvudtaget. En om ett spel jag tycker så mycket om som TSOY är grädde på moset.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det här utspelar sig i Maldor va? Jag fick det intrycket och tyckte det var roligt att se för det verkar inte så vanligt.

Japp. Det har några olika anledningar. En var att det kändes som det var den kultur som var lättast att förmedla till spelaren, en annan just det faktum att det inte verkar vara så vanligt; jag har läst om t ex en hel Ammeni-kampanjer och motsträvig som jag är ville jag gå en annan linje, samtidigt som jag inte riktigt går loss på t ex Qek. Sen när jag väl börjat tänka i de riktningarna så slog sig bilderna av det här med walled cities osv rot och sen satt det där. :)

Tog du några intryck från Rons AP och tittade på settingen utifrån de inneboende konflikterna och katastrofens påverkan på regionen? Eller kort uttryckt: hade de delarna något inflytande på dina förberedelser?

Jodå; det tog sig lite annan riktning än min ursprunliga vision när två av spelarna ville spela råttor, och jag är ju ingen Ron Edwards direkt, men jag hade definitivt de tankarna delvis i bakhuvudet när jag planerade kampanjen. (Hur mycket det sen i praktiken sken igenom är nog en öppen fråga.)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Man kan nog göra en hel del med konflikterna mellan råttor och männsikor i Maldor (inte så att jag menar att det inte är precis vad du gör).

Har du sett dokumentet Yesterday's Heresies? Ett supplement som Clinton Nixon jobbade med ett tag men som aldrig släpptes. Vad jag minns finns det en del coolt material om kulter och maktkamp i Maldor där, men det var ett tag sedan jag läste det.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Länk till Yesterday's Heresies

Jag hade sparat en länk till Yesterday's Heresies hemma.

Här hittar man det.

Jag gillar biten om the Nine Celestials minns jag. Nu har jag bara skummat det igen men det är inte så tokigt, om än kanske inte akut relevant för ert spelande.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Länk till Yesterday's Heresies

Jag gillar biten om the Nine Celestials minns jag. Nu har jag bara skummat det igen men det är inte så tokigt, om än kanske inte akut relevant för ert spelande.

Kanske inget som kommer att bli direkt relevant för den pågående kampanjen, men ser ut som intressant läsning, så tack för länken—den hade jag missat.

Påminner mig också om att Gråtand har någon slags mer eller mindre religiös övertygelse som vi inte gått så nära in på än, och att det kanske är läge att ta upp det mer med spelaren.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Speltillfälle #2

Förberedelser

Prep för speltillfälle #2 var tämligen modest—drömde ihop ett par nya situationer att kasta på rollpersonerna om händelserna saktade ner, samt småjusterade ett par av de ännu icke påstötta SLPerna för att passa ihop med de nya idéerna och öka deras dramatiska potential.

Agenda

Inför andra speltillfället hade jag ett par målsättningar:

Spela mer på konsekvenserna av existerande situationer och inte behöva slänga in nya lika ofta. En del av detta tog sin form av att planera de nya situationerna för mer konsekvens-potential, men det blir även en fråga av att stanna och fundera lite mer inför nya scener under spel. Sen återstod det förstås en del följder av förra veckans händelser också...

Högre tärningsfrekvens. Låter säkert som en bakvänd målsättning för många, men jag vill utnyttja systemet mer och flumma runt mindre. Förra veckan slogs det t ex så gott som inga icke-motsatta slag och de vanliga färdighetsslagen finns ju faktiskt av en anledning. En del av motivationen är att om rollpersonerna får mer valuta/nytta av sina färdigheter har spelarna också större anledning att skaffa och höja dessa, och därför starkare motivation att jaga sina keys för att kunna höja.

Hårdare konsekvenser. Jag vill ge mer potentiell om-du-misslyckas-skit. Dels av samma anledning som ovan (öka känslan av att ökningar behövs), men även för att ge spelarna större skäl att vilja invokera Bringing Down The Pain om de skulle misslyckas, och förstås helt enkelt för att det ska kännas mer dramatiskt.

Andra spelmötet (2006-12-05)

Fnick (en av hårdingarna från förra veckans avslutningsscen) anländer till Gråtands högkvarter med Ivana ihopbuntad. Gråtand frågar ut flickan och vill ha det till att alltihop är flickans fel och att det var ett olyckligt missförstånd; när Reyes visade henne kniven var det väl en absolut naturlig reaktion för Skugge att ana oråd? Han går loss på flickan till den punkt att hon bryter ihop tårar och försöker fly platsen, men stoppas av två av sektledarens busar...

Långfinger har följt spåren ner i kloakerna när han gör ett felsteg i en vattenpöl och upptäcks av just Fnick, som skickats ut som vaktpost. Långfinger kastar sig över busen men misslyckas att överrumpla denne, och det är dags att bring down the pain (Långfinger vill tvinga ur Fnick var Ivana är, Fnick vill helt enkelt dumpa näste förrädare medvetslös inför sin ledare). Fnick sveper omkull Långfinger samtidigt som denne lyckas dra kniven från sin motståndares bälte, och efter en rispa över bröstet och ett rejält knivhugg i sidan när Fnick försöker kasta sig över honom ger busen med sig inför den förmodade fege lille tjyvens oväntade ferocitet, pekar mot dörren och stammar chockat. Långfinger rusar, hör Ivanas skrik, och flänger upp dörren...

Cyrus känner efter sitt samtal med Darius att han skulle behöva en schysst joggingrunda, och funderar på om inte någon av dedära vakt-typerna skulle kunna vara till tjänst. Han råkar stöta på Diego, och retar upp denne med några välplacerade antydningar om saker som hertigen kanske skulle vara intresserad av att höra; Diego jagar Cyrus ett par var runt kvarteret och kollapsar till slut i en svettig hög av utmattade stön och med sin facial tic på överväxel. Den lagom uppjagade Cyrus promenerar skrattande därifrån (vigor-refresh) och hör bakom sig Diego snorta...

Innan Gråtand hinner fundera på hur han ska lugna ner situationen slits dörren upp; Långfinger står där med Fnicks dolk blodtäckt i handen och hoppet lyser upp i Ivanas ögon. Kugghjulen snurrar snabbt i Gråtands hjärna—Vad har hänt med hans trogna hejduk!?—och han kastar sig över Långfinger i avsikten att hans hejdukar ska dogpilea efter; Långfinger slinker kvickt åt sidan och innan Gråtands och hans hejdukar hinner resa sig från högen de kollapsat i drar han Ivana fri och kutar. Zelda ropar efter dem att söka hjälp hos "våra vänner"...

Långfinger undslipper de efterjagande hejdukarna och medan Ivana förklarar vägen mot rebellnästet inser jag en liten miss i min planering—båda konkreta SLP jag drömt ihop åt rebellerna sitter just nu fastbundna hos Gråtand... Nåväl, vissa lösa idéer fanns; de flyende två möts upp av vakter ledda av en ung wannabe-hårding som snabbt döps till Alfredo. Han känner igen Ivana och de leds till det provisoriska konferensrum där de planerar hur de ska frita Gomez och Zelda som fortfarande förmodas ha haffats av hertigens hejdukar. En fetlagt moderlig bondmors-kvinna som får heta Constanza fussar över Ivana—kanske den vänliga själ som ursprungligen lett till hennes involvemang med dessa långskankar?—och hon infodumpar hur läget egentligen ligger till...

Efter att ha funderat igenom saken över natten söker Cyrus nästa morgon upp Darius och meddelar att han tycker saken låter intressant och gärna vill hjälpa till med rått-experimentet (och plockar upp key of the mission). Detta visar sig vara god timing då de hertigen just samtalar med Florian (bland spelarna nu känd som "Mr. Shiny") som vill övertala honom om att de kan bli kvitt råttproblemet en gång för alla och att han via "sina källor" kan få reda på var deras ledarskap håller till. Darius insisterar på att rebellerna är ett större hot och de inte kan riskera att avvara manskap till de ofarliga råttorna; han presenterar Cyrus som en gammal bekant som är en erkänd expert på ratkin, och denne pålastas ansvaret att ta hand om råttproblemet. Florian kliver ut med väl dold irritation och Cyrus konstaterar att den ambitiösa decurionen kan komma att bli ett problem...

Under natten samtalar Gråtand med Gomez; han kan inte riktigt övertyga denne om att det bara är ett olyckligt och oundvikligt missförstånd, men insisterar på att det bästa han kan göra (och tänker göra) är att skicka Skugge och Ivana från staden. Låt gå, tycker Gomez till slut, men insisterar på att få vara närvarande med några av sina män för att... bevittna förfarandet. Gråtand köper att Gomez är ärlig i detta uppsåt, men alla runt bordet vet förstås att rebell-ledaren ingalunda tänker bara stå och se på. Gomez och Zelda släpps fria och Gråtand lovar att genomföra exilen så snart Ivana återförs...

Hos rebellerna diskuteras vad som ska göras åt det hela, och de flesta av veteranerna är ense om att de måste gå till frontalangrepp för att återföra Gomez. Alfredo försöker medla—det är säkert bara ett missförstånd, har inte Ivana försäkrat dem om att råttorna inte vill något ont? Är det inte bättre att vänta ytterligare lite och se vad som händer? Runt spelbordet inses det ganska snabbt att han har sina egna skäl att inte sakna Gomez. Alfredo avbryts i sin utläggning när Gomez plötsligt inträder, och förklarar att de kommer att skicka tillbaka Ivana till råttorna. Constanza flyger upprört upp i ansiktet på Gomez och kan inte förstå hur han kan vara så hjärtlös mot det stackars flickebarnet. Under tiden har Långfinger och Ivana sakta krypt mot den potentiella flyktväg han såg ut så snart de anlände—en trång ventileringspassage, för liten för att långskankarna ska ha tänkt på den, men alldeles lagom för den lilla råttan—och när Constanza viftar bakom ryggen flyr de hals över huvud...

Cyrus vandrar runt i "människobyn" med någon vag tanke om att kanske hitta dedära rebellerna, och passerar Ärans Hall, som dock så här pass på förmiddagen ännu är tämligen övergiven. Här stöter han på Raquel på promenad, eskorterad av Valentin (i spelgruppen blivit känd som "Hakan"); den senare är uppenbart plågad av hans flickväns förkärlek för "slumming". Raquel, som aldrig förr sett en alv (Darius identitet varande hemlighålld) är uppenbart fascinerad av den exotiske gästen och vill förstås veta allt om denne och kanske... ta ett samtal under intimare förhållanden? En middag denna kväll, säg? Daten bokas; när paret lämnar platsen lägger Cyrus märke till att Raquel har en klart bekant facial tic...

Gråtand konstaterar att hans mannar börjar bli klara med kartläggningen av kloaksystemet, och uppsöker råttklanen för att utropa sina planer; inför en ihopsamlad <strike>folk</strike>råttmassa beskriver han hur de redan utsatts för oprovocerade anfall från de hotfulla människorna (en "lätt förskönad" bild av verkligheten), men Den Stora Råttmodern står på deras sida, och med hans hjälp kan de skapa ett veritabelt fort och försvara sig på jämn fot mot långskankarna istället för att behöva ständigt fly! Med sin lysande, eldiga retorik gör han starkt intryck på massorna och är på väg att avsluta och lämna dem hållande andan när han avbryts. Massan delas när Storm anländer; en bister, konservativ råttkvinna och nära anförvant till klanens matriark/orakel, tillika Gråtands egen mor. Gråtand lyckas i den följande ordväxlingen att ytterligare vinna massans sympati genom att framstå som en respektfull och orättvist bannad son, speciellt när Storm avslutar med att utropa att om Gråtand inte slutar upp med sina dumheter och sin olydnad så är han och hans hejdukar bannlysta från klanen. Moder och son stormar åt var sitt håll från platsen...

Långfinger och Ivana har flytt längs tunneln och kollapsar mentalt och fysiskt utmattade. Långfinger har vid det här laget fullständigt uttömt sina pools, så när som på en poäng instinct; så när de framåt kvällen till slut vaknar till är uppenbarligen dags för lite refreshment. De söker sig till Ärans Hall för att äta ett (efter rått-standard) gott mål mat under trivsam konversation för att glömma allt hemskt som hänt; detta betalas med medaljerna som stals från Florian, och det finns väl ingen risk att det orsakar problem. De stoppas på vägen ut; "Greven"—den lokale "bossen"—vill ha ett samtal med Långfinger. Leon, aka Greven, intimerar att hans "gode vän", den otursförföljde centurion Ramon, saknar sin brosch (tydligen en gåva från en "gammal flamma") väldigt mycket, men han kan nog se till att Ramon inte får någon närmare information kring vem Långfinger är om denne gör Leon en... liten tjänst. En enkel tjänst bestående av att Långfinger saboterar rebellernas vapenförråd och ser till att lämna tydliga råttspår för att omfokusera den jämrans bråkmakaren Gomez (tydligen finns här något gammalt groll förknippat med Leons utstuckna öga). Den skräckslagne Långfinger accepterar...

Cyrus tycker det är dags att ta ett samtal med råttorna och söker i det område där han tidigare överfölls. Han hittar råtthålet, mottas som "Ärade" och förmodad anförvant till "Den Vise", och leds till råttornas ledare; det skröpliga gamla mån-oraklet Månöga och hennes ledsagare Storm. Månöga visar alven stor respekt—han skiner ju som månen själv—men Storm är uppenbarligen inte lika snar att ge alverna sin tillit. Cyrus tar på vägen ut ett privat samtal med Storm som indikerar att hon kanske skulle vara mer benägen att lita på dem om de faktiskt kan demonstrera sina goda intentioner; såsom att återföra en av hennes bångstyriga idioter till söner—Trenos—som varit saknad en längre tid och setts till i sällskap med långskankar. Cyrus lovar att se vad han kan göra och börjar koppla ihop det hela med Florians prat om en "källa", men har inte alla bitar av pusslet än...

Reflektioner

På det stora hela—ett mycket trivsamt, lyckat spelmöte och vore jag inte den gnällpelle till perfektionist jag är skulle jag luta mig nöjt tillbaka. Men nu är jag det...

Som vanligt lyckades jag pricka in veckans sämsta sömn lagom till spelledning. Folk som spelar med mig får vänja sig med att jag är en virrpanna som lätt tappar tråden halvvägs genom meningar även i vanliga fall—dåligt utvilad blir det närmast katastrofalt. Det känns lätt som vi skulle kunnat hinna med så mycket mer om min koncentration varit lite bättre.

Sen lyckades jag förstås glömma att ta med mig vattenflaskan, så det fick bli läsk i lokalen, och en lätt förkylning gjorde sitt till. Mina röstresurser är även i bästa fall inte de bästa (jag babblar väl helt enkelt för lite i mitt dagliga liv); nu började halsen nå desperat tillstånd redan efter två timmar, så framåt slutet var jag fullkomligt inkapabel att t ex göra Leons whiskeyröst rättvisa. Frustrerande. Finns det något vettigt man kan göra för att träna upp halsjäkeln, egentligen? (Mer än då givetvis att komma ihåg vattnet...)

Klippningen/sceninramningen (eller vad man nu vill kalla det) var skarpare än förra gången, men jag är inte 100% nöjd än. Nu vill jag, kan tilläggas, inte nödvändigtvis ha någon forge-idealisk snap-snap-snap scene-framing, bara lite mindre friflytande än vad som lätt blir fallet annars. Men vi får se, framsteg är framsteg. 12 scener på 3 timmar får väl anses som godkänt, hursomhelst.

Gråtands och Långfingers trådar skötte sig mer eller mindre själva den här gången (i princip bara en bomb som sköts in på slutet för Långfinger); det fortgår att vara Cyrus som jag har svårare att sätta i rullning. Förhoppning om att det blir lättare framöver finns och spelaren verkar ha uppmärksammat problemet också.

Vad gäller mina ovan nämnda målsättningar för spelmötet (som jag skrev ner strax innan jag lämnade hemmet)—blandad framgång. Långfinger var nere på uttömda pools så gott som på en poäng instinct innan sin refreshment och genomgick som synts ordentligt med dramatik, spänning och äventyr. Cyrus å andra hand slog knappt ett slag under speltillfället men det är åter en faktor av att det inte riktigt kommit igång med dramatiken där. Får hålla samma punkter i åtanke nästa gång.

Att döma av samtalet innan vi började prata verkar spelarna tycka att det funkar rätt bra med de separata trådarna (scenklippningen väger ju också in här och det är en faktor till varför jag vill ha snabba, dramatiska hopp mellan dem så att inte en spelare tråkar runt i en timme medan övriga sitter och gäspar), sammanbindningen mellan dessa har ju också funkat över förväntan väl, speciellt när nu Cyrus också börjar blanda sig i råttproblematiken. Det blev lite intressant upplägg med Gråtands och Långfingers scener som övergick i varandra; jag försökte här att ändå fokusera huvud-spotlight på "nuvarande" spelare, och tycker att det fungerade rätt bra, men vet inte hur tydligt spelarna uppfattade detta (det är heller inte så viktigt).
 
Top