Nekromanti Tryck?

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Bara hade lite funderingar, som jag antar att alla bildade människor här på forumet kan svara på..

Om man skriver ihop ett rollspel på egen hand, hur bär man sig åt för att få det publicerat? vilka varianter finns det? Hur mycket har man själv att säga till om sen, till framtida supplement? Hur bra lönar det sig? Etc.

Inte för att jag skall ut i tryck imorgon, direkt, eller någonsin, men jag kom att fundera på det..
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tja.. egentligen borde la knappast jag svara, är inte jätte insatt i det. Men om du skall trycka så borde du nog ha print-on-demand för jag har hört att det skall vara billigare i små upplagor.

Sök på tryck eller print on demand, jag vet att det har varit uppe förrut...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
som jag antar att alla bildade människor här på forumet kan svara på..

Bildade!? Vem!? /images/icons/laugh.gif

Tänkte börja med ett klassiskt Krille-citat!
"Det bästa sättet att få en liten förmögenhet är att börja med en stor."

Det ligger ganska mycket i det. Det är absolut inte billigt att få sitt spel tryckt. Sök på det så får du nog upp en hel del trådar om hur dyrt det är.

hur bär man sig åt för att få det publicerat?

Beror förstås på vilket sätt du publicerar det på. Vill du ha det som en bok är det till och prata med ett tryckeri, vill du ha det upp på det på en hemsida så är det bara att prata med folket som sköter rollspel.nu, prata med någon annan som har en rollspels-sida som är villig att lägga upp det eller skapa en egen hemsida. Alternativen med hemsida är givetvis det billigaste men lönar sig knappast, OM du inte släpper det som Sharewhare (stavas?) eller någon annan sorts Whare. Whare går ut på att du släpper en spelbar del av spelet. Vill man ha resten får man betala en del eller sponsra på ett annat sätt.

vilka varianter finns det?

Tryck i bok, hemsida, flygblad. Bara fantasin (och plånboken) sätter gränser för på vilka sätt man kan publicera det. /images/icons/smile.gif

Hur mycket har man själv att säga till om sen, till framtida supplement?

Beror fortfarande på vilket sätt du väljer men jag skulle tro att du får bestämma en hel del om du inte säljer spelet till något företag. Det är nog en väldigt liten chans att det skulle fungera. Spelföretag brukar hålla sig till de spelen de själv utvecklar.

Hur bra lönar det sig?

Inte. Jag skulle säga att för att tjäna pengar på rollspel så är det att frilansa för olika företag. Att tjäna på sitt eget spel är väldigt svårt (om det är tryckt). Låt oss säga att du gjort ett spel som är 250-300 sidor långt. Det bör kosta ungefär 200 spänn att tillverka det. Då behöver man sälja de dyrt för att tjäna på det. Alla siffror är exempel.

Hoppas det här har hjälpt dig något i alla fall. När du än tänker trycka ett spel... /images/icons/smile.gif
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
En fråga som verkar komma upp ganska ofta här...

Jag har vid flera tillfällen gett ut en länk till ett företag som är perfekt för att ge ut ett rollspel..

http://www.books-on-demand.com/

Det som är jobbigt är att det är samma personer som svarar på dessa frågor och det verkar som att det går in genom ena örat och ut genom andra??

Nåja, på länken ovan kan du se hur mycket det skulle kosta att göra just din bok m.m.
 
Top