Nekromanti Trumfande slag?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag håller på att läsa igenom Järn inför vårt spelmöte i nästa vecka då vi ska testa det. Jag tror jag gillar det mesta med det, men tycker att vissa beskrivningar kunde varit något mer utförliga.

Främsta exemplet på detta är texten om Trumfande slag på sida 51. Jag förstår nämligen absolut ingenting av det... Vad är ett trumfat slag? När vet man om man ska använda trumfande slag? Hur vet man vilket slag som trumfar vad?
Jag kanske har missat någon annan text om det, men i nuläget är jag extremt förvirrad.

På sida 70 står det:
"Anfall mot trumfande försvar: Fungerar som vanliga slag. Ett lyckat försvarsslag trumfar anfallet, så för att målet ska få skada måste anfallet lyckas och försvaret misslyckas."
Hur vet jag om det är anfall mot vanligt försvar, eller anfall mot trumfande försvar?

Tacksam för hjälp att reda ut detta.
(Skrivet från mobil. Tar inget ansvar för typos)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Har det inte något att göra med vilken stans som ställs mot vilken? Det var jättelängesedan jag skummade i en kompis exemplar av Järn men jag har för mig att det fanns något om detta just vad det gällde stanserna. Men jag kan komma ihåg fel. Du kan ju kolla om det står något där de olika stanserna och hur de föhåller sig till/mot varandra och se om du hittar vad du söker.

Annars kommer säkert Krille snart in i tråden och förklarar 'what's what' :)

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Guran89;n197946 said:
Vad är ett trumfat slag?
Trumfade slag inträffar bara för de försvarsslag som slås när någon väljer Defensiv stans mot Aggressiv stans. Då vinner försvararen om försvararen lyckas, oavsett vad anfallaren slår. Se tabellen över stanser på sidan 69 eller på stridskorten på sidan 112.
Exempel: Astrid väljer Defensiv och Byrthnoth väljer Aggressiv. Astrid slår trumfat försvarsslag mot Byrthnoths anfallsslag. Astrid har 65 och slår 12. Byrthnoth har 75 och slår 54. Astrid lyckas försvara sig, även om Byrthnoths slag är lyckat och högre än Astrids slag.

Alla andra försvarsslag är "vanliga" motsatta slag, dvs att om båda lyckas så vinner den som vinner högst. Är försvarsslag inte trumfande så är de vanliga försvarsslag.
Exempel: Nästa runda väljer Astrid Taktik medan Byrthnoth väljer Defensiv. Astrid slår anfallsslag, Byrthnoth slår vanligt försvarsslag. Astrid slår 39 och Byrthnoth slår 27. Astrid träffar, eftersom 39 är högre än 27.
 
Top