[Troubleshooters] Är det någon som spelar eller har spelat?

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
943
Location
Södra stockholm
Hej,

Jag har just läst igenom Troubleshooters, ett tag efter kampanjen. Jag måste säga att jag är imponerad. Det känns som ett riktigt kärleksbarn till dess författare (Krille), det har en riktigt tydligt röd tråd, en tydlig vision om vad och hur man spelar. Det är välskrivet och det förmedlar en viss känsla - förmodligen precis den som är avsedd. Illustrationerna (Ronja Melin) är fantastiska. Layouten är tydlig och för mig lättläst och väldigt funktionell (Dante).

Det jag kan fundera över en smula är över valet av det t100 baserade Järn-systemet. Kanske "känns" det för traddigt eller för BRP-igt? Jag funderar också över systemet med Story points. Det brukar sällan bli bra när jag spelar med poängsystem för att styra story, och jag är undrar om inentionerna uppfylls (lagom nivå av spelarinflytande med intressanta twists, det "lönar sig" att spela på svagheter och att bli tillfångatagen). Men det här vet jag ju inte, för jag har inte spelat.

Dock hittar jag inte så mycket tecken på att detta charmiga spel faktiskt SPELAS. Det kan mycket väl vara att jag letar på fel ställen. Men min fråga är: Är det någon här som verkligen har spelat spelet? Eller kanske rentav spelar? Vad är intrycken? Fungar t100:an och story pointsen bra? Blir det Tintin-känsla?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,603
Har också precis läst klart boken. Jag såg väldigt många influenser av Feng Shui i systemet och det är aldrig fel att - rent tankemässigt - inspireras av det spelet. För mig var det något för crunchigt för lätthumoristiskt äventyrsspel med alla färdigheter, abilities, vapentabeller, story points-bruk och taggar (och språk!). Jag gillade blurbarna och hur lekfullt allt kändes. Krille är riktigt bra på att beskriva regler också, men det känns som om spelet vill förklara lite föör mycket.

Har tankarna på att sätta mig och skriva ett kortare äventyr, bara för att känna på spelet mer.
 
Last edited:

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
943
Location
Södra stockholm
Jag tror att jag "missade" lite den totala crunchmängden efter att ha spelat Kopparhavets Hjältar under året. För att jämföra spelet fullt ut kanske det vore bra att läsa t ex nämnda Feng Shui. Mitt främsta intryck är som ovan, gedighet hantverk och jag tycker det kändes som det prickar känslan. Men skulle verkligen vilja hitta en form för att provspela.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
2,842
Location
Borås, Sverige
Var med och speltestade det (och är skyldig till äventyret The Minoan Affair, som ju Krille editerade så det blev publiceringsbart). Det funkar bra tycker jag, å andra sidan så hör jag ju till de som gillar FATE som spelsystem.
 
Last edited:

Badmojo

Swordsman
Joined
21 Sep 2011
Messages
608
Älskar konceptet (som serienörd), och genomförandet av visionen, men som sagt något för crunchigt (lite för mycket att hålla reda på/kolla upp/kräva av spelarna att sätta sig in i osv för old-timers med för lite tid). Konverterade till Barbarians of Lemuria, som passar utmärkt till mer lätthumoristiska äventyrsspel. Det blev mer Bond än Spirou & Tintin vid speltestet :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,485
Location
Athos
Jag har spelat det två ggr och tycker att det funkar alldeles utmärkt. Hade gärna spelat en kortare kampanj a la Tintin eller så. Men Ubåtsaffären ser ut som ett kul och bra äventyr och jag hade nog börjat med det.
 
Top