Trollska förvridningar/förmågor

mardak

Veteran
Håller på med en kampanjmiljö till Drakar och Demoner. Tänkte att Småtroll skulle ha förmågan Trollska förvridningar. För att det ska vara enkelt kommer de fungera som magi.

Vad tror ni om det, några fallgropar eller tankar om hur jag kan utveckla det?

Exempel:
Nivå: 1
Krav: Trollska förvridning/förmågor
Rekvisit: Fula vårtor, böldsprickor eller blomliknande hudutväxter
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: 5 meter
Varaktighet: Omedelbar

Ur dina vårtor pyser dimma – luktar lavendel, mögel eller troll. Den förvirrar dem som andas in.

En gång per strid kan du sprida dimma inom 5 meter. Slå för Psyke om du lyckas blir alla fiender (ej monster) bli förvirrade och kan inte skada någon nästa runda.

Känsla​

Lite som Mutant, upptäck en alternativ variant av ett historiskt Norden i stället för en alternativ framtid. Lite lättsamt fast ändå med ett mörker. Tänk standardfantasy/krutpunk/biopunk DoD 2023 och Warhammer fantasy.

Världen​

Ett fiktivt Norden där allt är uppskruvat 100%. Utspelar sig under 1500-1800 talet, det innebär att de flesta platser, händelser och personer som var viktiga då är viktiga i spelet. Men de har ofta någon konstig/mystiskt tvist.

Spelet fokuserar på Sverige men resten av Norden finns med också.

Rotvältor och runtroll​

Spela en äventyrare i en mörk sagoversion av Norden där Linné och hans lärjungar färdas land och rike runt för att jaga mytens varelser – för att studera dem, förvrida dem. Det väldiga Vasaskeppet sjunker genom isen i ett kokande Östersjön, medan Dacke och kungamakten enas mot en urgammal, underjordisk fiende.

Skydda häxor. Spionera för dansken. Möt fimbuljättar i Lappland och dansa på Drottningholms förbjudna baler. Nysta i hemligheterna kring kungens mystiska barn.

Sabotera Nobelsektens frustande svartkrutsmaskiner och rykande laboratorier, eller nästla dig in i kulterna som gömmer sig i Gamla stans gränder.

Eller ge dig av på jakt efter morfars släktklenod i din egen mytiska hemstad.

Välkommen till ett land där nästan ingen lämnar sin hemby frivilligt. Där pigor och drängar slåss på värdshusen. Där lyktgubbarna väntar vid djupa tjärnar och urskogen tycks ha en egen vilja.

Last edited:
Well, beskrivningen har lyckats förvirra mig, i alla fall. Är det en eller två effekter? Är "förvirrad" ett tillstånd i spelet? "Inte skada någon" är olämpligt vagt. Effekten är "target independent" (målet påverkar inte chansen att lyckas) vilket inte brukar vara bra design.

Well, beskrivningen har lyckats förvirra mig, i alla fall. Är det en eller två effekter? Är "förvirrad" ett tillstånd i spelet? "Inte skada någon" är olämpligt vagt. Effekten är "target independent" (målet påverkar inte chansen att lyckas) vilket inte brukar vara bra design.
Det är en effekt, att fienden inte kan skada någon av spelarna nästa runda. Tänkte nog att det skulle bli färre tärningsslag genom att bara låta spelaren slå istället för att alla fiender skulle slå individuellt. Inser dock nu när du frågar att sättet jag skrivit även skulle kunna vara för kraftfullt. Vilka problem tänkte du på med att det inte var target independent?

Back