Nekromanti Troll som SLP (Spoiler för SF Demagogerna)

AEGIS PRIME

Swordsman
Har skapat ett bergstroll som är en shaman och jag vill ha lite tips på trollnamn. Jag gissar på att det här kommer att avhandlas i den kommande modulen bestialiska folk (hur går det med den, någon som vet) men kanske någon har något bra namn.

Tacksam för all hjälp

Trollnamn

Tja, grottroll skulle jag nog namnge lite brutalt och enkelt. Naug, Grugg, Tokk, Ogg, Balg, Lûff, Ghubb, Rauk, Furr, Maug, Lurk, Bork, Kraff, Ukk, Vagg, Lubb, Brak, Vroff, Turr, Graff och Hauk är fina, typiska grottrollsnamn, som man mycket väl kan tänkas vara trollets grymtningsläte...

För att följa Risings exempel kan jag försöka knåpa ihop en liten enkel (främst grott-) trollnamnsgeneratorgej. Slå bara en T10, tre gånger...

Slag ett - begynnelse...

1 - G
2 - B
3 - K
4 - H
5 - R
6 - F
7 - L
8 - T
9 - N
10 - M

Slag två - mittenstavelse...

1 - Ru
2 - Ra
3 - Ro
4 - U
5 - A
6 - O
7 - Lu
8 - La
9 - Lo
10 - Au

Slag tre - slutet...

1 - Rr
2 - Ff
3 - Gg
4 - Lg
5 - Rk
6 - Bb
7 - Kk
8 - Rg
9 - K
10 - G

Sådärja... Det är bara att slå och sedan ta det första slaget, sedan lägga på bokstäverna från det andra slaget och sedan det tredje. Skulle man få saker som inte alls går ihop sig, såsom Nlakk, Mrobb eller Tluff så får man slå om... Men de flesta namn blir passande - ett exempel:

Kalle Karlsson är en spelledare som är bra på alla sätt och vis - han har dock en stor svaghet. Han kan inte komma på namn åt troll, utan namnger alla ''Ester'', efter hans farmor. Så plötsligt får han syn på Hjalles ödmjuka trollnamnsgenerator och bestämmer sig för att nästa troll inte skall bära hans vördnadsnjudande farmors namn. Han letar ett par timmar efter en T10 och slår... Första slaget visar 2 - han tittar och ser att första bokstaven i trollets namn blir B. Han slår en andra gång, 7 den här gången, tittar och ser att mitten blir Lu - trollets namn är nu Blu och bara slutet återstår... Han slår och får 2 igen - Ff! Trollets namn blev Bluff och Kalle fnittrar gällt. Hans troll Bluff. Trollet Bluff.

Så, detta gjorde jag för att det var kul, jag tvivlar på att nån kommer att ha glädje av det. Jaja, några gånger kanske det är lite småkul. Dock tror jag mer att detta är grottrollsnamn som sagt - kort och gott. Redan nu ser jag en brist, ajdå,,, Exempelnamnet från ovan, ''Ukk'' är omöjligt som resultat. Jaja, om man vill att trollet ska heta Ukk, eller Ogg, eller nåt annat sånt, får man väl ta och namnge det så. :gremtongue:

-Hjalle, Gagg?

Re: Trollnamn

Och dessutom glömde jag V i Begynnelsetabellen. Ni ser. :gremtongue:

-Hjalle, halvnöjd.

troll är majestätiska och gamla. bergatroll är illistiga och grandiosa. shamaner är visa och farliga.
Gör namnen därefter.

(eftersom orfeus är för trött för att tänka väljer han - lika kliché som vanligt - ett typiskt fjantasy namn som exempel: Griadackt. trestavigt, obegripligt och definitivt något som i hans trötta huvud låter... tja högdraget. Perfekt för ett stort ondsinnt monster med förmågan att röra sig utanför sin egen kropp med andra ord!)

Utförligare begynnelsetabell/varför gör jag detta?

I denn förra begynnelsetabellen saknades grojjs som jaja. Iallafall: Slå en T100 den här gången...

1-5 - B
6-10 - D
11-15 - F
16-20 - G
21-25 - H
26-30 - J
31-35 - K
36-40 - L
41-45 - M
46-50 - N
51-55 - P
56-60 - R
61-65 - S
66-70 - Sh
71-75 - T
76-80 - V
81-85 - Z
86-100 - -

Så... Det sista betyder att någon begynnelsekonsonant finns inte. Detta gör att troll kan heta Ukk och Ogg och Aff och en massa annat gôtt. Dessutom kan kanske en smärre uppdatering av Mittenstavelsetabbelen vara på sin plats - Slå en T10...

1 - A
2 - O
3 - U
4 - Û
5 - Y
6 - Ra
7 - Ro
8 - Ru
9 - Rû
10 - LX*

Om man får resultat 10 får man slå om - 1-3 blir La, 4-6 blir Lo, 7-9 blir Lu och 10 blir Lû. Skillnaden på Û och U beskrivs i kapitlet om Sakhra i Tiraker: Mörkrets döttrar.

Slutabellen är självklart långt ifrån fulländad men jag tycker att det räcker såhär. :gremtongue:

Ett exempel till skadar heller inte:

Kalle ''Guden'' Karlsson skall skapa två troll till. Namn! Han slår först en T100 och får 53 - Begynnelsekonsonanten blir P. Därefter slår han en T10 och får 2 - O. Po-... Han slåt en T10 igen och får 1. Trollet heter Porr!
Sedan nästa troll. Kalle slår sina trogna T100 till 98! Ingen Begynnleskonsonant! Han skrockar och slår en T10 till 10 - LX. Jaja, en begynnelsekonstonant blev det viist ändå. Han slår en T10 igen och får 8. Lu. Sista slaget hamnar på 5, Rk. Trollet Lurk! Han fnittrar gällt (också en av hans få svagheter som SL) och ritar en jättefin bild på Porr. Hans tredje och absolut sista svaghet som människa överhuvudtaget är hans bristande teckningsförmåga. Som tur är hjälper hans farmor Ester honom med bilden och den blir jättefin. Neogames vill tyvärr inte ha den.

-Hjalle, Glôgg?

Back