Trollnamn
Tja, grottroll skulle jag nog namnge lite brutalt och enkelt. Naug, Grugg, Tokk, Ogg, Balg, Lûff, Ghubb, Rauk, Furr, Maug, Lurk, Bork, Kraff, Ukk, Vagg, Lubb, Brak, Vroff, Turr, Graff och Hauk är fina, typiska grottrollsnamn, som man mycket väl kan tänkas vara trollets grymtningsläte...
För att följa Risings
exempel kan jag försöka knåpa ihop en liten enkel (främst grott-) trollnamnsgeneratorgej. Slå bara en T10, tre gånger...
Slag ett - begynnelse...
1 - G
2 - B
3 - K
4 - H
5 - R
6 - F
7 - L
8 - T
9 - N
10 - M
Slag två - mittenstavelse...
1 - Ru
2 - Ra
3 - Ro
4 - U
5 - A
6 - O
7 - Lu
8 - La
9 - Lo
10 - Au
Slag tre - slutet...
1 - Rr
2 - Ff
3 - Gg
4 - Lg
5 - Rk
6 - Bb
7 - Kk
8 - Rg
9 - K
10 - G
Sådärja... Det är bara att slå och sedan ta det första slaget, sedan lägga på bokstäverna från det andra slaget och sedan det tredje. Skulle man få saker som inte alls går ihop sig, såsom Nlakk, Mrobb eller Tluff så får man slå om... Men de flesta namn blir passande - ett exempel:
Kalle Karlsson är en spelledare som är bra på alla sätt och vis - han har dock en stor svaghet. Han kan inte komma på namn åt troll, utan namnger alla ''Ester'', efter hans farmor. Så plötsligt får han syn på Hjalles ödmjuka trollnamnsgenerator och bestämmer sig för att nästa troll inte skall bära hans vördnadsnjudande farmors namn. Han letar ett par timmar efter en T10 och slår... Första slaget visar 2 - han tittar och ser att första bokstaven i trollets namn blir B. Han slår en andra gång, 7 den här gången, tittar och ser att mitten blir Lu - trollets namn är nu Blu och bara slutet återstår... Han slår och får 2 igen - Ff! Trollets namn blev Bluff och Kalle fnittrar gällt. Hans troll Bluff. Trollet Bluff.
Så, detta gjorde jag för att det var kul, jag tvivlar på att nån kommer att ha glädje av det. Jaja, några gånger kanske det är lite småkul. Dock tror jag mer att detta är grottrollsnamn som sagt - kort och gott. Redan nu ser jag en brist, ajdå,,, Exempelnamnet från ovan, ''Ukk'' är omöjligt som resultat. Jaja, om man vill att trollet ska heta Ukk, eller Ogg, eller nåt annat sånt, får man väl ta och namnge det så.
-Hjalle, Gagg?