Nekromanti Trinity

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
är descent into darkness något att ha ? eller kan man klara sig utan dessa äventyr ? Dessutom undrar jag ifall någon av de olika ordensböckerna är speciellt läsvärd ? dessutom undrar jag vad aberrant egentligen är för spel, det tjötas ju massa om aberrants i trinty.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dr_Morbid on 2001-07-31 22:20.</EM></FONT></P>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"dessutom undrar jag vad aberrant egentligen är för spel"

Aberrant är White-Wolf's superhjältespel, med taglinen "What would you do if you had the power of a god?". Både Aberrant och Trinity ingår i deras "Trinity-universum", medan resten av spelen ingår i World of Darkness (Med undantag för Sword&Sorcery och Exhalted?). Mer information finns att läsa på <A HREF="http://www.white-wolf.com" target="_new">http://www.white-wolf.com</A> - White Wolf's hemsida. Klicka på 'RPG Games' och sedan 'More Games'.
Nu vet jag inte säkert, men jag tror att WW har lagt ned Trinity och kanske även Aberrant - är det så?

//MiDNiGHT.

 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Exalted utspelar sig i WoDs förhistoria, långt innan den förtjänade sitt epitet.

Mig veterligen producerar Arthaus (ett dotterbolag till WW som tar hand om de lite mer riskfyllda sakerna såsom Changeling och Aeon-spelen) fortfarande både Trinity och Aberrant, och lägger snart till den slutliga delen i trilogin: Adventure! (ja, utropstecknet är en del av namnet). Dock så producerar de inte böckerna så där blixtsnabbt, utan med en hastighet av typ 1-2 böcker per år eller så.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
<B><I>Inläggare: Staffan
Ämne: Re: Trinity

Exalted utspelar sig i WoDs förhistoria, långt innan den förtjänade sitt epitet.

Mig veterligen producerar Arthaus (ett dotterbolag till WW som tar hand om de lite mer riskfyllda sakerna såsom Changeling och Aeon-spelen) fortfarande både Trinity och Aberrant, och lägger snart till den slutliga delen i trilogin: Adventure! (ja, utropstecknet är en del av namnet). Dock så producerar de inte böckerna så där blixtsnabbt, utan med en hastighet av typ 1-2 böcker per år eller så.</I></B>

Det stämmer till fullo.

Trinity sålde inte tillräckligt bra för att motivera större tryckvolymer av produkterna men såpass bra att det gick mer än runt ekonomiskt sett. Aurora Australis som är den sista modulen släppt till Trinity sålde ut på några få veckor och suget efter den modulen var såpass stort att de kunde sålt minst dubbla tryckvolymen. Detta gjorde antagligen att de lade Trinity till ArtHaus istället för att skrota linjen helt och hållet (som de gjorde med Wraith). Changeling, Trinity, Aberrant ligger nu hos ArtHaus tillsammans med de mer "vuxna" böckerna till WoD.

Aberrant har däremot sålt bättre än Trinity och kan liknas vid superhjältespel runt 2008-2020 medan Trinity utspelas cirka 200 år senare i tiden.

Både serierna är köpvärda och bra. Själv har jag köpt allt so är utgivet till dem och alla böcker förutom de små glättiga faktaböckerna till Aberrant är användbara med ny information.

// Yyrkoon
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
aurora australis slutsåld för alltid ?

jo fast böckerna går väl att få tag på längre eller måste jag gräma min själ över att jag aldrig kommer få tag i aurora australis ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

jo fast böckerna går väl att få tag på längre eller måste jag gräma min själ över att jag aldrig kommer få tag i aurora australis ?

Du kan få leta dig grön & blå efter den boken och du kommer knappast närmare den i vilket fall som helst. Jag fick tag på den via en kille på en mailinglista för Trinity som tipsade om en affär i England.

http://www.leisuregames.co.uk De är billigare än Tradition på det mesta även om man räknar in frakt & porto. (Tull slipper du betala för det är EU-land.)
Sen fanns det en affär i Brasilien som hade ett ex över, fanns två-tre ex över i någon affär i USA och ett ex i en dansk affär. Sen är det helt slut på Aurora Australis.

Hoppas du hittar den :)


Yyrkoon
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

det där var rätt surt... men kommer de aldrig att trycka nya böcker eller kommer de att lägga ner trinity helt och hållet ? förresten vad heter den där danska affären och vad har de för address m.m. ?

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dr_Morbid on 2001-08-12 14:29.</EM></FONT></P>
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

Visst kommer de att trycka _nya_ böcker, bara inte nytryck av redan tryckta böcker. Nästa bok är Terra Verde, den kommer om en eller två månader, sen kommer Asia Ascendant, och det är planerat en Storyteller Guide och en bok som heter "Nexus"...

Nexus kommer tydligen att knyta ihop alla lösa trådar mellan Aberrant och Trinity, för de som gillar att använda båda spelen...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

*väntar på story tellers guide*
men jag undrar varför nytrycker (redan tryckta) de inte då ?
jag anser att det finns marknad och att de sviker konsumenterna...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

"jag anser att det finns marknad och att de sviker konsumenterna..."

Du, ja. Det gör uppenbarligen inte White Wolf.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

en åsikt är alltid subjektiv, men jag ser nu att du inte läst de inläggen som var ovan, det finns ett par saker som är slutsålda i den serien, battleground (figurgrejset), aurora australis, hidden agendas, samt players guide. så jag anser att det finns marknad.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

Låt oss säga att WW tryckte upp 5000 ex av Aurora Australis till att börja med (en siffra som jag fått för mig är rätt standard för de flesta rollspelssupplement, d v s inte Vampire eller D&D).

Låt oss sedan säga att de kunde ha sålt 6000 ex om de hade tryckt upp så många. Då finns det alltså en kvarvarande marknad på 1000 ex. Även om man har täckt in utvecklingskostnaderna (författaren, layouten, bilderna, bla bla bla) på de första 5000 exen så räcker antagligen inte en marknad på 1000 ex till för att betala tryckkostnaderna (som väl brukar vara en sjysst hög startkostnad och en avsevärt mindre mängd pengar per exemplar) och ge en acceptabel vinstmarginal till White Wolf. Alltså låter de bli att trycka fler - det är trots allt ingen jämrans välgörenhet de sysslar med, och Trinity är ju inte direkt deras pengakossa (vilket ju är anledningen till att det farmades ut till Arthaus till att börja med).

Däremot kanske man skulle kunna tycka att WW skulle kunna sälja en PDF-fil av A.A., men det är en någorlunda stor apparat som krävs för att sälja filer utan att obehöriga kan ladda ner dem, och det är mycket möjligt att WW inte anser det värt att satsa pengar på detta för en enda såsboks skull.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

det låter rimligt, men jag tycker att fansen är faktiskt viktigare än att tjäna pengar, fast de kommer ju från USA också.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

Öh... White Wolf är ett företag. Företag finns till för att tjäna pengar åt sina ägare. Om företaget inte tjänar tillräckligt mycket pengar åt sina ägare så kan ju ägaren lika gärna ha pengarna på banken. Om inte White Wolf tjänar pengar på sina böcker så har de inte råd att betala löner till sina skribenter, och då kan inte skribenterna skriva mer material (för även skribenter behöver mat på bordet, och får de inte det av WW så skaffar de sig ett annat jobb), och då blir det inget material utgivet alls.

Jag tror inte att du hittar något företag som gärna förlorar pengar på att göra sina kunder glada, utom eventuellt i marknadsföringssyfte (vilket görs för att få fler kunder som i långa loppet förhoppningsvis ger ännu mer pengar). Jag kan tänka mig företag som väljer ett mindre vinstgivande alternativ för att tillfredställa sina kunder eller sina egna samveten (t ex använda mindre miljöfarliga råvaror/processer), men inte ett alternativ som leder till direkt förlust.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

Jag har faktiskt inte kvar vart det fanns. Dock har jag mailat på mailinglistan där jag fick svar förra gången om det. Invänta svar här på forumet :gremsmile:.

David
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: aurora australis slutsåld för alltid ?

Angående just Aurora Australis så var det den sista annonserade boken till Trinity när den gavs ut och fansen till just Trinity visste att antingen så läggs linjen ner om även den boken säljer dåligt, eller så kommer det nya om den säljer bra. Därför var det en majoritet av de på nämna mailinglista som köpte både två och tre exemplar var av boken. Bara för att visa att det fanns ett sug efter Trinity.

Mailinglistan kan ni hitta info om på följande adress: TrinityRPG@yahoogroups.com


David
 
Top