Trinity – Ett solosystem för bordrollspel & hjälpmedel för spelledare

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Jag har pillat med grunderna till en solomotor som ska passa alla rollspel och även kunna användas av en traditionell spelledare för att föra in lite mer slump i sina äventyr. Tanken är att den ska vara snabb och enkel och ge mycket information med ett enda slag. Den fulla versionen kommer att innehålla förslag på hur man bygger upp sitt äventyr i olika scener, upptrappning, förmodligen fler generatorer och självklart exempel som förklarar.

Ni får gärna testa den och jag tar tacksamt emot förslag, idéer och kommentarer.

Trinity – Ett solosystem för bordrollspel & hjälpmedel för spelledare
Konstruktör: Skymning

Orakel

Slå T10, T8 och T6. Slå alltid alla tre tärningar (även fast du kanske inte vill använda sannolikhet eller får ett "Nej" på orakeltärningen, de påverkar oväntade händelser).

T10: Orakeltärning

1 = Exceptionellt ja (Ja, och…)

2-5 = Ja

6-9 = Nej

10 = Exceptionellt nej (Nej, och…)

T8: Detaljtärning

Denna tärning ger genast mer information på din fråga om du fått ett "Ja" på orakeltärningen. Bestäm innan slaget vilken detaljgrupp du vill använda (finns inte den grupp du söker med i listan är det lätt att snabbt göra en själv som passar ditt behov).

Detaljgrupp 1-2 / 3-6 / 7-8

Storlek: Liten / Normal / Stor

Mängd: Lite,få / Mellan / Mycket,Många

Styrka: Svag / Medel / Stark

Kvalitet: Dålig / Normal / God

Svårighetsgrad: Lätt / Medel / Svår

Ledtråd: Dålig / Medel / God

Tillgänglighet: Svårtillgänglig / Normal / Lättillgänglig

Tillgång: Ovanlig / Normal / Vanlig

Komplexitet: Svår / Normal / Enkel

Fara: Liten / Normal / Stor

Säkerhet: Svag / Normal / Stark

T6: Sannolikhetstärning

Om utgången av din fråga är sannolik eller osannolik drar du av eller lägger till resultatet från sannolikhetstärningen på orakeltärningen. (Resultatet på orakeltärningen kan aldrig bli lägre eller högre än 1 och 10.)


Oväntade händelser

Om två tärningar visar samma siffra händer något oväntat i din berättelse. T6 visar vad vem/vad som påverkas eller vad som händer. Om T10 ligger längst till vänster när du kastade tärningarna händer något bra, om T8 ligger längst till vänster är händelsen neutral och om T6 ligger längst till vänster händer något dåligt.

Om alla tre tärningar visar samma siffra fungerar det som ovan men händelsen är mycket mer dramatisk eller slutgiltig.

1 = Din karaktär påverkas

2 = En karaktär i din närhet påverkas

3 = En ny karaktär dyker upp

4 = Ditt pågående delmål påverkas

5 = Ditt slutgiltiga mål påverkas

6 = Något annat oväntat händer


Bemötandegenerator

Slå när du träffar en person och vill veta ungefär vem den är och hur den bemöter dig. Slå alltid alla tre tärningar (även fast du kanske inte vill använda sannolikhet). Oväntade händelser genereras av karaktärsgeneratorn.

T10: Bemötande

1 = Kärleksfullt

2 = Godhjärtat

3 = Trevligt

4 = Artigt

5-6 = Likgiltigt

7 = Distanserat

8 = Irriterat

9 = Aggressivt

10 = Våldsamt

T8: Personlighetstyp

1-2 = Melankolisk (samvetsgrann, försiktig, inåtvänd, intellektuell, deprimerad, jordad, känslosam)

3-4 = Flegmatisk (stabil, stödjande, lat, apatisk, lugn, kontrollerande, sentimental)

5-6 = Sangvinisk (pratsam, entusiastisk, social, inspirerande, glad, beroende, lättsam, aktiv, flyktig)

7-8 = Kolerisk (beslutsam, målinriktad, ambitiös, dominerande, argsint, passionerad, avundsjuk)

T6: Sannolikhet

Beroende på omständigheterna och ditt eget inledande beteende kan det vara trolig att bemötandet blir mer eller mindre positivt. Använd sannolikhetstärningen för att påverka sannolikheten. Du drar av eller lägger till resultatet från sannolikhetstärningen på bemötandet. (Resultatet för bemötandet kan aldrig bli lägre eller högre än 1 och 10.)

Glöm inte att du kan påverka det inledande bemötandet med lyckade slag på färdigheter/egenskaper/talanger från det rollspel du använder.


Uppdragsgenerator

Slå alla tre tärningar. Om inte uppdragsgivaren eller belöningen passar in på din idé av uppdragets natur slå om, ignorera eller välj själv resultat.

T10: Uppdragets natur

1 = Hinna först/Jakt/Stoppa något eller någon/Eliminera

2 = Rensa ett område från fiender/Stoppa fiender

3 = Hitta föremål/Något annat viktigt/Skatt/Person

4 = Överleva/Uthärda/Klara sig igenom

5 = Flykt/Bryta sig ut

6 = Lösa brott/Lösa mysterium

7 = Eskortera/Vakta/Rädda

8 = Spionera/Utforska/Hitta information

9 = Utsätts för överfall/Kapning/Rån

10 = Övertyga/Förhandla/Skrämma

T8: Uppdragsgivare

1 = Du själv/På eget bevåg

2 = Din familj

3 = En vän/Bekant

4 = Din överordnade

5 = En organisation

6 = Ett samhälle/Grupp av personer

7 = En regent/Stadsöverhuvud

8 = Okänd person

T6: Belöning

1 = Valuta

2 = Föremål

3 = Kunskap

4 = Rang/Status

5 = Tacksamhet

6 = Ingenting


Mer information/inspiration?

För att få mer information eller inspiration om t.ex. de oväntade händelserna, olika detaljer, uppdrag eller annat, så är tanken att man ska kunna slumpa fram två eller tre verb från en lista som kan hjälpa till på traven. Denna lista har jag ännu inte tillverkat, men så länge kan man använda listor från andra solomotorer.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Kalas!

Enda invändningen: om bemötandet blir mer vänligt ju högre man slår (istället för mer agressivt) kan man låta varelsers karisma/utstrålning/charm påverka resultatet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Gillar alla varianter där hela slaget går att göra på ett bräde. I.e., slå alla tärningar i ett slag. Coolt!
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Kalas!

Enda invändningen: om bemötandet blir mer vänligt ju högre man slår (istället för mer agressivt) kan man låta varelsers karisma/utstrålning/charm påverka resultatet.
Tack!

Det låter som en bra idé! Ska vända på ordningen. Har du någon tanke på hur personens karisma/utstrålning/charm kan påverka rent mekaniskt?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Tack!

Det låter som en bra idé! Ska vända på ordningen. Har du någon tanke på hur personens karisma/utstrålning/charm kan påverka rent mekaniskt?
Jag tänker D&D-mässigt? B/X-mässigt? Alltså att vissa figurer har några plus och vissa har några minus på egenskapsjusteringen.

I vissa utgåvor av D&D står det explicit hur Utstrålning påverkar reaktionsslagen. I B/X är värdet på Utstrålning mellan 3 och 18 och det får den här effekten:
3: -2
4–8: -1
13–17: +1
18: +2

Jag kan gilla den förenklade justeringen:
3: -3
4–5: -2
6–8: -1
13–15: +1
16–17: +2
18: +3
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Tjusigt! Jag söker nu efter min yngre syster som försvann spårlöst för några dagar sedan. Hon sågs senast på en föreläsning vid Doggerlands Geografiska Institut, där en naturläkare (eller kvacksalvare) presenterade sina teorier om sooten. Första scenen får bli när jag besöker institutet.
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Jag tänker D&D-mässigt? B/X-mässigt? Alltså att vissa figurer har några plus och vissa har några minus på egenskapsjusteringen.

I vissa utgåvor av D&D står det explicit hur Utstrålning påverkar reaktionsslagen. I B/X är värdet på Utstrålning mellan 3 och 18 och det får den här effekten:
3: -2
4–8: -1
13–17: +1
18: +2

Jag kan gilla den förenklade justeringen:
3: -3
4–5: -2
6–8: -1
13–15: +1
16–17: +2
18: +3
Då Trinity är tänkt att fungera till alla rollspel tänker jag att man kan justera med sannolikhetstärningen. Om personen har hög karisma så använder man positiv tärning (har vänt på ordningen nu). Personligheterna kan också ta ut varandra. Om du beter dig som en skit blir det negativ tärning och de tar ut varandra.

Däremot gillar jag din idé och eftersom många spelar dnd och osr kan man ju lägga till den som ett alternativ.

Nu har jag även lagt till detta till bemötandegeneratorn:

Personens kompetens
Om du snabbt behöver veta om den du möter är mer eller mindre kapabel än dig när det gäller förhandling, övertalning, skicklighet eller ren styrka, kontrollera vilken av tärningarna som ligger överst när du kastade dem.

T10 = Personen är bättre/skickligare/starkare än dig

T8 = Personen är likvärdig med dig

T6 = Personen är sämre/mindre skicklig/svagare än dig
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Tjusigt! Jag söker nu efter min yngre syster som försvann spårlöst för några dagar sedan. Hon sågs senast på en föreläsning vid Doggerlands Geografiska Institut, där en naturläkare (eller kvacksalvare) presenterade sina teorier om sooten. Första scenen får bli när jag besöker institutet.
Man tackar!
Du får gärna berätta hur det går och om du tycker motorn fungerar!
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Nu finns Trinity Solosystem v.1.0 att hämta här på pdf:

Jag har:
-Gjort vissa småändringar
-Gjort ordentliga tabeller
-Lagt till en apparansgenerator
-Lagt till ordtabeller
-Lagt till exempel
-Lagt till logga och grafik
-Lagt till bokmärken för snabbare åtkomst av tabeller
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Det ser finfint ut! Bra jobbat.

Jag har testat lite snabbt med en avskalad ”mini d100” (sex breda färdigheter, tre konfliktpölar (Body, Mind, Soul), inga grundegenskaper). Min karaktär är undersökande journalist, som inte skyggar för olagliga metoder i sin jakt på sanningen.

***
Scen 1
Jag drar i klocksträngen utanför porten till Doggerlands Geografiska Institut.

//Slår fram en NPC i Trinity//

Den välpolerade ekdörren öppnas av en medelålders tjänstekvinna med smalt ansikte och skarpa drag.

Jag presenterar mitt ärende vältaligt, men min skrynkliga kostym - malplacerad i denna flotta miljö - får mig att bli defensiv och underdånig. ”Fröken Xx sågs sista gången på föreläsningen i onsdags kväll. Kan jag undersöka lokalen och prata med de anställda för att hitta eventuella ledtrådar?”

//Slår 1d100 på min Influence 50%. Och misslyckas.//

”Är ni medlem?” Hennes nasala röst har en blandning av likgiltighet och överlägsenhet som bara priviligierade kan uppbåda.

Scen 2
Jag dricker dåligt kaffe istället på ett fik några kvarter bort. Väntar på mörkret. Vid niotiden går jag tillbaka, hoppar över den låga muren som omger institutet. Fönstren är mörka.

//Finns det en dörr på baksidan? [4, 3, 1] Nej, men det finns flera stora fönster i bottenvåningen. Säkerheten verkar vara lågprioriterad//

Jag kontrollerar fönstren - de har bara en enkel hasp på insidan. Den brukar vara lätt att få upp med ett smalt verktyg.

//Slår 1d100 på min Stealth 50%. Lyckas//

Haspen klickar till när fönstret glider upp och jag klättrar in över karmen. Det tar någon minut innan ögonen har vant sig vid mörkret. Rummet som sakta framträder är… ett rökrum?

//Slår [6,7,5]. Jo, ett spatiöst rökrum//

Fåtöljer är smakfullt grupperade och en stor öppen spis pryder ena kortväggen. Det finns två dörrar - men åt vilket håll ligger auditoriet? Jag tar dörren som leder mot mitten av byggnaden i förhoppning om att hitta en vestibul.

//Är det en vestibul (troligt)? [2,7,6] Japp.

En hall med trappor till övervåningen står tom och tyst i mörkret när jag gläntar på dörren. Längst bort till vänster syns en stor dubbeldörr. Jag stänger bakom mig och smyger genom hallen, fram till dubbeldörrarna och öppnar.

//Är det auditoriet? [3,8,3] Jo då, en stor sal ligger innanför. Men något oväntat händer också. En neutral händelse som påverkar mitt slutmål. Vad kan det innebära? Jag slår på ordtabellerna: Lyfta, öka. Jag tolkar det som att hotnivån eller allvarligheten ökar.

Trots att det gått ett par dagar sedan föreläsningen står trästolarna fortfarande utställda i ojämna rader, som om publiken just hade lämnat rummet. Jag kikar ner mellan raderna och får syn på en ihopskrynklad lapp på golvet.

Sällan har några få nedtecknade ord fått mig så illa till mods. Trots en snabb, slarvig handstil är signalementet på min lillasyster omöjligt att missförstå: långt rött hår, fräknar, gråblå sjal och en enkel ljus klänning.

Hon var alltså förföljd - på någons uppdrag - och att hon blivit bortförd mot sin vilja verkar nu väldigt troligt.

//Känner jag igen handstilen? (Osannolikt). [6,1,3] Nej, och den har heller inga särskilda kännetecken vid en snabb granskning.//

Jag tar en sista titt framme vid podiet, för att se om föreläsaren glömt något. Men podiet är tomt, liksom golvet runt.

Klockan har slagit midnatt. Det är dags att lämna institutet och begrunda vad nästa steg ska bli.

Jag tar mig tillbaka till rökrummet och kravlar ut genom fönstret. Haspen faller på plats med ett mjukt klick - ingen kommer att märka att jag varit här. Men kanske är det dags för ett nytt besök dagtid, bättre förberett den här gången?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Ett tillägg: Eftersom jag använder en tärningsapp (utan tärningsgrafik) så funkar inte reglerna för placering av tärningarna. Det är ju inga problem att slå en d6 istället, men reglerna behöver kanske beskriva ett alternativ till placering?
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Ett tillägg: Eftersom jag använder en tärningsapp (utan tärningsgrafik) så funkar inte reglerna för placering av tärningarna. Det är ju inga problem att slå en d6 istället, men reglerna behöver kanske beskriva ett alternativ till placering?
Riktigt trevligt med ditt spel! Kul att läsa!
Ska fundera på det där med tärningsapp.

Fungerade systemet smidigt i övrigt? Var det något annat du saknade?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Det funkade väldigt bra. Det enda som skavde lite var ordlistorna - inte för att de är dåliga, utan för att min fantasi ibland behöver lite mer för att komma igång. Det blir likadant i många andra generatorer. (Jag såg efteråt att jag slumpade fram två verb i exemplet, men det var bara en tillfällig sinnesförvirring : ) Så, om något saknas skulle det i så fall vara några mer specifika listor.

Går att samla de mest använda tabellerna på en sida i slutet, för att minimera bläddrandet?
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
144
Det funkade väldigt bra. Det enda som skavde lite var ordlistorna - inte för att de är dåliga, utan för att min fantasi ibland behöver lite mer för att komma igång. Det blir likadant i många andra generatorer. (Jag såg efteråt att jag slumpade fram två verb i exemplet, men det var bara en tillfällig sinnesförvirring : ) Så, om något saknas skulle det i så fall vara några mer specifika listor.

Går att samla de mest använda tabellerna på en sida i slutet, för att minimera bläddrandet?
Tack för dina kommentarer!

Jag hade tänkt att göra en sida med samlade tabeller, men så tog latmasken över och jag tyckte det räckte med bokmärken i pdf:en. Åtgärdar mitt misstag på en gång : )

Att göra specifika ordlistor underlättar givetvis, men det är ett jättejobb och får i så fall bli ett projekt längre fram.

Alternativa tabeller för tärningsapp nu på plats!
 
Top