Tre animerade kortfilmer

Klassisk schweizisk saga om en man som flyr undan döden. Var en historia i Jim Hensons The Storyteller (Historier för vuxna barn).

En animatör från ILM och Pixar gör något som känns levande som en Tim Burton claymation, om skuggan av en faders löfte att bygga klart ett pariserhjul när han återvänder från kriget.

Last edited:
En person från Pixar skapade något som involverade hundratals animatörer. Väldigt skön estetik med vattenfärgerna och handlar om bandet mellan människa och hund.

En person som jobbat med Skönheten och odjuret, Mulan och Björnbröder har spenderat tre år av sitt liv för att bearbeta sin sorg över sin framlidne fru. Ur askan reste sig detta projekt som är 100% handanimerat. Jag kan ibland sakna att se penndragen i nutida animerat, särskilt nu när jultider står framför dörren och Djungelboken visas på tv. Sättet Baloo rynkar på nosen och man ser tydligt hur pennan arbetat.

På tal om att se penndragen och att det snart är jul så brukar jag se Snömannen varje år, näst Karl Bertil viktigaste jul-TV för mig.

Om man ställer kameran i huvudet på mig under pågående mardrömmar är man rätt nära hur det ser ut i Puparia

Back