Nekromanti Traveller Classic?

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Såg att man börjat sälja nytryck av gamla Traveller. Har dock aldrig spelat detta spel, så jag undrar om det är värt att investera i?

/R
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tja, den rollspelshistoriskt intresserade kan säkert ha en del kul med det. Reglerna är torftigt omgjorda figurspelsregler (och det märks...), men spelvärlden är nog det mest detaljerade som finns.. skulle gissa att den som börjar spela aldrig kommer att stå utan färdiga äventyr.

Världen i sig är en ganska verklighetsnära.. eller iaf inte helt omöjlig framtid, där människan har tagit steget ut i rymden, och där finns det en del rymdvarelser.

Om du kikar på Traveller rekomenderar jag att du kastar ett öga på 2300AD också, det är väl nerlagt nu, men finns att köpa begagnat på sina ställen. 2300AD utspelar sig år 2300 och är ett mer verklighetsnära framtidsspel än Traveller, även om det också har rymdvarelser.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Har hört folk tala sig varma om just världen. Är det för att den verkligen ÄR bra eller för att den var en av de första? Den senare anledningen brukar vara orsaken till att folk fortfarande totaldiggar saker som IMHO är ganska kassa, t.ex. Ereb Altor och Greyhawk.

/E
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Nostalgi går före nyheter och angående Traveller så är spelet "något gammalt". Varför inte testa Gränsvärldar som ligger på Krilles hemsida eller något annat nytt SF-spel.

/PAX
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det för att den verkligen ÄR bra eller för att den var en av de första?</I>

Både och, tror jag. Klassiska Traveller - före the Rebellion - är klassisk space opera á la Stiftelsen (fast även med andra varelser än människan) och konsekvent utarbetad sådan; det finns hyllkilometer med bakgrundsmaterial om det Tredje Imperiet, hur det fungerar och vad man kan hitta där. Det tillåter en rätt stor variation på scenarier och miljöer utan att kännas out of character, men visst, som med alla gamla spelvärldar dras det med lite krämpor här och var.

Angående 2300AD så gillade jag första utgåvan, Traveller:2300 ("Mankind Discovers the Stars") när det fortfarande handlade om att utforska det Stora Okända. Sen när det bytte namn och inriktning ("Man's Battle for the Stars") så blev det bughunting av alltihop. Och efter det försökte de göra cyberpunk av det...

--
Åke
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Ärligt talat....

Evangelium må vara bra och verklighetsnära. Kanske till och med trovärdigt. MEN, IMHO, kommer det inte i närheten av Traveller eller 2300AD. (Det kan förstås bero på att mina starkaste spelminnen finns till dessa spel./images/icons/wink.gif)

Traveller är nyutkommet som GURPS supplement. Jag har aldrig varit något GURPSfan Men, men, jag har det på hyllan och om du får tag i lite av de gamla prylarna (helst före Rebellion) så är det väl värt att investera i.

Annars finns Fading Suns....

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 
Top