Soliga oraklet
Veteran
- Joined
- 8 Feb 2022
- Messages
- 40
Hej allesammans! Jag har på senare tid försökt införa mer och mer transparens runt färdighetsslag i mitt spelledande, alltså att man innan ett färdighetsslag tydliggör resultatet av ett lyckat slag och berättar vad konsekvenserna av ett misslyckat slag blir, eller till och med låter spelarna välja konsekvens. De gånger jag har fått till det har det blivit mycket bra: tärningsslag känns mer meningsfulla och mer spännande när spelarna vet vilka risker de tar.
Men hur gör man då med ”bomber under bordet”? Alltså slag för färdigheter som upptäcka fara eller genomskåda eller liknande, där själva slaget handlar om att få information om någon dold konsekvens.
Sättet jag hanterade sådana slag i början av mitt spelledande såg väl ungefär ut såhär:
Spelledare: ”Agent Jönsson sitter vid ett bord i ena hörnet av cafét. Hon vinkar åt dig att komma och sätta dig. Slå uppmärksamhet.”
Spelare: ”Okej. Attans, misslyckat!”
Spelledare: ”Du märker inget konstigt.”
I det här fallet leder att be om slaget i sig till en slags transparens. Spelaren förstår ju att agent Jönsson döljer något, oavsett om hen lyckas eller inte. Det leder såklart lätt till metaspelande, eller åtminstone konstig stämning när spelaren ska försöka rollspela sin aningslösa rollperson.
Den metod jag nog mest använder idag är att få spelare att ana något genom beskrivningar.
Spelledare: ”Agent Jönsson sitter vid ett bord i ena hörnet av cafét, ryggen mot väggen och händerna till synes vilande på knäna under bordsskivan. Hon ser orolig och sammanbiten ut. När hon får syn på dig spricker ett spänt leende upp: ’Kom och sätt dig!’”
Spelaren fattar att något lurt är på gång och kan agera efter det. Problemet är att denna metod kräver att man ständigt gör övertydliga beskrivningar för att sända signaler, vilket ibland krockar med fiktionen. Agent Jönsson är en tränad spion, borde inte hon kunna hålla pokerfejs?
Den metod jag funderar på att testa framöver är att helt släppa tanken om att undanhålla något från spelarna och avslöja den dolda faran innan slaget. Det skulle se ut ungefär såhär:
Spelledare: ”Agent Jönsson sitter vid ett bord i ena hörnet av cafét. Hon vinkar leendes åt dig att komma och sätta dig.”
Spelare: ”Jag gör väl det då.”
Spelledare: ”Okej. Vad du inte vet än är att agent Jönsson döljer en pistol under bordet. Skulle du kunna slå uppmärksamhet, för att se om du anar att något är lurt innan du hinner sätta dig?”
Här förskjuts färdighetens funktion från att avgöra huruvida spelaren får information till att avgöra huruvida rollpersonen får information spelaren redan har, vilket jag tror kan göra slaget mer meningsfullt och spännande (enligt ungefär samma princip som det berömda Hitchcockcitatet om bomben under bordet). Nackdelen här är ju att spelarens agens till viss del fråntas. Hade hen vetat att agent Jönsson dolde något hade hen såklart inte direkt tackat ja till att sätta sig. Men samtidigt är det just spelarens, inte rollpersonens, agens som påverkas här. Givet förutsättningarna i fiktionen har rollpersonen ingen anledning att ana oråd från början. Dock ser jag risken för att det ändå skulle kunna uppfattas som orättvist från spelarens sida.
Vad tycker ni? Vilken metod är bäst? Finns det andra sätt att gå tillväga?
Men hur gör man då med ”bomber under bordet”? Alltså slag för färdigheter som upptäcka fara eller genomskåda eller liknande, där själva slaget handlar om att få information om någon dold konsekvens.
Sättet jag hanterade sådana slag i början av mitt spelledande såg väl ungefär ut såhär:
Spelledare: ”Agent Jönsson sitter vid ett bord i ena hörnet av cafét. Hon vinkar åt dig att komma och sätta dig. Slå uppmärksamhet.”
Spelare: ”Okej. Attans, misslyckat!”
Spelledare: ”Du märker inget konstigt.”
I det här fallet leder att be om slaget i sig till en slags transparens. Spelaren förstår ju att agent Jönsson döljer något, oavsett om hen lyckas eller inte. Det leder såklart lätt till metaspelande, eller åtminstone konstig stämning när spelaren ska försöka rollspela sin aningslösa rollperson.
Den metod jag nog mest använder idag är att få spelare att ana något genom beskrivningar.
Spelledare: ”Agent Jönsson sitter vid ett bord i ena hörnet av cafét, ryggen mot väggen och händerna till synes vilande på knäna under bordsskivan. Hon ser orolig och sammanbiten ut. När hon får syn på dig spricker ett spänt leende upp: ’Kom och sätt dig!’”
Spelaren fattar att något lurt är på gång och kan agera efter det. Problemet är att denna metod kräver att man ständigt gör övertydliga beskrivningar för att sända signaler, vilket ibland krockar med fiktionen. Agent Jönsson är en tränad spion, borde inte hon kunna hålla pokerfejs?
Den metod jag funderar på att testa framöver är att helt släppa tanken om att undanhålla något från spelarna och avslöja den dolda faran innan slaget. Det skulle se ut ungefär såhär:
Spelledare: ”Agent Jönsson sitter vid ett bord i ena hörnet av cafét. Hon vinkar leendes åt dig att komma och sätta dig.”
Spelare: ”Jag gör väl det då.”
Spelledare: ”Okej. Vad du inte vet än är att agent Jönsson döljer en pistol under bordet. Skulle du kunna slå uppmärksamhet, för att se om du anar att något är lurt innan du hinner sätta dig?”
Här förskjuts färdighetens funktion från att avgöra huruvida spelaren får information till att avgöra huruvida rollpersonen får information spelaren redan har, vilket jag tror kan göra slaget mer meningsfullt och spännande (enligt ungefär samma princip som det berömda Hitchcockcitatet om bomben under bordet). Nackdelen här är ju att spelarens agens till viss del fråntas. Hade hen vetat att agent Jönsson dolde något hade hen såklart inte direkt tackat ja till att sätta sig. Men samtidigt är det just spelarens, inte rollpersonens, agens som påverkas här. Givet förutsättningarna i fiktionen har rollpersonen ingen anledning att ana oråd från början. Dock ser jag risken för att det ändå skulle kunna uppfattas som orättvist från spelarens sida.
Vad tycker ni? Vilken metod är bäst? Finns det andra sätt att gå tillväga?