Träddundeons

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Finns det några bra exempel på träd som dungeons?

Jag föreställer mig ett enormt träd som man klättar upp på. Mini-Yggdrasil. Grenarna är enorma, de tjockaste skulle man kunna köra med häst och vagn på utan problem.

Här och var flätar mindre grenar ihop sig och skapar väldiga plattformar.

Ju högre upp i trädet man klättrar desto ”djupare” har man kommit i ”grottan”.

Motståndet blir inte bara svårare ju högre upp man är, utan även ju närmre stammen man kommer.

Oftast skymmer lövverket vad som finns uppåt, men på vissa ställen är det fri sikt flera ”nivåer” upp. Där kan man få en glimt av vad som väntar, alternativt ta en genväg om man har förutsättningarna.

Ibland kan man ta sig in i trädet - via hål borrade av olila parasiter eller skapade av de glömda folkslag som sägs ha bott i trädet förr - men oftast rör man sig PÅ trädet.

Finns det något sådant?
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
242
Jag tycker det låter som ett intressant koncept. Jag tror inte att jag har snubblat över det tidigare.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Inte rollspel, men en av banorna i Jedi:Fallen order är att man tar sig upp ett träd på Kashyyk, slåss mot bossar, plattformar sig, hjälper en stor drakliknande grej osv
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Rita en bild av Patrick Stuarts rollspelsgubbe och du kan vinna första nivån av en trädmegadungeon:


(Tycker det är snålt i överkant att bara vinnaren får något - konst är ju arbete det med. McGrogan gör bra rollspelsgrejer annars, så det är säkert en bra träddungeon. ).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Urcoolt. Det närmaste jag kommer att tänka på är Melealinas blomsterek från Oraklets Fyra Ögon. Fast det är ju varken en "dungeon" eller alls i samma skala.

Tänker att utmaning är att visa grenarna och hur de hänger ihop grafiskt. Antar att man får definiera "levels" som var och en är en horisontell karta, och så en vertikal karta. Så, ok, egentligen precis som en megadungeon ;)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
För inspiration ta gärna en titt på Green Star-böckerna av Lin Carter (länk >>>), Venus/Amtor-böckerna av Edgar Rice Burroughs (länk >>>), och Drivhuset av Brian Aldiss (länk >>>). Där läser man på flera ställen om dramatiska äventyr högt upp i enorma träd. Aldiss' bok är bra, medan de andra är plain-vanilla pulp action.
 
Last edited:
Top