Nekromanti Totte Alms äventyr och andra resurser

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Hej,
Försökte nyss komma in på fallen.se men sidan tycks död. Har äntligen kommit över spelet en och vill nu ha tag i rollformulär och äventyr. Vet att Totte Alm var mycket produktiv och gjorde många äventyr till O:FR. Någon som vet var man kan få tag i dessa alster?
Tips på andra resurser till O:FR tas tacksamt emot även om jag inser att spelet har många år på nacken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Archive.org to the rescue!

https://web.archive.org/web/20180831154138/http://www.fallen.se/products/

Det verkar, vad jag kan se, som att samtliga zipfiler och liknande arkiverats också - lite ovanligt, och rätt glädjande.

Kanske läge för någon att göra något slags arkivarisk insats, rädda alltsammans och slänga upp någonstans där folk kan hitta grejerna? Det är ju trots allt en hel del material. Nu finns det visserligen på Archive.org, men det vore ju trevligt om det fanns lite mera tillgängligt...

Nu när jag tänker efter - vore det inte bra om det fanns en sida som i allmänhet sparade gammalt material och program och grejer som folk byggt till olika nedlagda rollspel? Jag vet att Marco Behrmann frågade efter den där M:UA-soundmixern bara för nån dag sedan. Det känns inte som ett omöjligt projekt. Synd att jag själv har händerna fulla för ögonblicket... (Och sen kan jag tänka mig att det finns en del upphovsrättsliga bekymmer, men jag tänker mig att rollspelssverige brukar vara ganska vänligt när det gäller sådant...)
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Tack för svaret, upptäckte detsamma till min stora glädje strax efter min post ovan. Nu är det mesta nedladdat och i säkert förvar :)

Din idé är riktigt bra, har fel sorts skills för att ta itu med ett sådant projekt men det kanske finns någon annan som är hågad :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
krank;n308403 said:
Kanske läge för någon att göra något slags arkivarisk insats, rädda alltsammans och slänga upp någonstans där folk kan hitta grejerna? Det är ju trots allt en hel del material. Nu finns det visserligen på Archive.org, men det vore ju trevligt om det fanns lite mera tillgängligt...

Nu när jag tänker efter - vore det inte bra om det fanns en sida som i allmänhet sparade gammalt material och program och grejer som folk byggt till olika nedlagda rollspel?
Spontant känns det som en utbyggnad av Scenariobiblioteket.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Khan;n308407 said:
Spontant känns det som en utbyggnad av Scenariobiblioteket.
Ja alltså när det gäller äventyren så vill vi ju förstås gärna lägga upp dom redan nu, de passar ju perfekt in, jag har använt formuläret jag hittade på Tottes egna sida för att maila och fråga om lov, så får vi se om det kopplar till någon aktuell mailadress...

När det gäller andra saker så håller jag med om att det nog skulle kunna vara en bra utbyggnad, det enda är ju det där med upphovsrätt där vi försöker vara rätt noga med att åtminstone någon ska ha gett sitt godkännande innan vi lägger upp det, plus att om vi ska börja lägga upp fler grejer så behöver vi nog vara fler personer, jag hinner knappt med det som det är nu då jag har så mycket andra projekt igång samtidigt. (Och vill man vara med och hjälpa till med scenaribiblioteket är det föv bara att höra av sig :) )
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Björn den gode;n308415 said:
Ja alltså när det gäller äventyren så vill vi ju förstås gärna lägga upp dom redan nu, de passar ju perfekt in, jag har använt formuläret jag hittade på Tottes egna sida för att maila och fråga om lov, så får vi se om det kopplar till någon aktuell mailadress...

När det gäller andra saker så håller jag med om att det nog skulle kunna vara en bra utbyggnad, det enda är ju det där med upphovsrätt där vi försöker vara rätt noga med att åtminstone någon ska ha gett sitt godkännande innan vi lägger upp det, plus att om vi ska börja lägga upp fler grejer så behöver vi nog vara fler personer, jag hinner knappt med det som det är nu då jag har så mycket andra projekt igång samtidigt. (Och vill man vara med och hjälpa till med scenaribiblioteket är det föv bara att höra av sig :) )
Ack ja, det här med tiden...

Om/när det börjar lugna ner sig lite för mig (just nu är det rätt körigt) så skulle jag nog kunna vara intresserad av att fixa med lite sådant "slutförvar". Det känns som lite lagom detektivarbete att försöka spåra upp märkliga typer som en gång i tiden skapat rollspelsgrejer och försöka övertyga dem att gå med på att deras grejer fortsätter spridas... Alternativt skulle man kunna ha en liten arbetsgrupp; jag tror säkert att jag via facebook eller med andra medel skulle kunna samla 1-2 till personer som kan jobba gemensamt för att försöka spåra upp folk.

Kort sagt: om den tekniska delen av sajten finns på plats, dvs backend-jobbet är gjort, så kan jag nog hjälpa till och försöka skramla ihop material och godkännanden.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag hade en gång en tanke om att jag skulle kunna hjälpa till med Scenariobiblioteket, men insåg rätt snabbt att den tekniska kompetensen som krävdes var långt över vad jag hade kunskap om. Jag bor tydligen inte i framtiden så mycket som jag skulle vilja.

Men jaga folk och gräva i arkiv och spårningsarbete kan jag nog tänka mig att hoppa på om ni behöver. Så länge det inte är mer komplicerat än att sköta sitt mejlkonto borde till och med jag kunna klara av det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
hokvinge;n308399 said:
Hej,
Försökte nyss komma in på fallen.se men sidan tycks död. Har äntligen kommit över spelet en och vill nu ha tag i rollformulär och äventyr. Vet att Totte Alm var mycket produktiv och gjorde många äventyr till O:FR. Någon som vet var man kan få tag i dessa alster?
Tips på andra resurser till O:FR tas tacksamt emot även om jag inser att spelet har många år på nacken.
Har ingen ingen aning om var man kan få tag på sakerna, men jag vet hur man får tag på Totte.
Jag meddelar honom att han är efterfrågad här på rollspel.nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
anth;n308485 said:
Har ingen ingen aning om var man kan få tag på sakerna, men jag vet hur man får tag på Totte.
Jag meddelar honom att han är efterfrågad här på rollspel.nu.
Jag har kommit i kontakt med honom via hans hemsida: http://4eyes.code66.se/ där finns också en massa äventyr han skrivit, och så fort jag får tid så kommer de också finnas på scenariobiblioteket då han inte hade något emot detta.
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Kul att det verkar som att Tottes äventyr hamnar på scenariobiblioteket. Någon som vet något annat ställe med material till O:FR?
 
Top