Tolkningshjälp om regler i shotgun diaries?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har ifrån mina spelare fått önskan att köra något med zombies och jag har kollat över rules light zombie spel och fastnade vid John wicks shotgun diaries .

om någon spelat eller äger spelet och kan svara blir jag en glad pojke.

Man kan spela olika arketyper tex smart , stark , snabb osv och beroende på vilken arketyp man spelar får man alltid slå minst 4 tärningar när man gör något inom ramen för den arketypen tex om den smarte försöker juryrigga ett proppskåp eller hacka sig in i en dataterminal får hen slå minst 4 tärningar men vad får hen slå när hen gör någoting som faller utanför arketypen tex om den smarte skulle hoppa mellan två hustak eller springa ifrån en zombiehord hur många tärningar får hen slå då om hen får slå några alls ?

Det står längre ner i regelsektionen taking risks under no Dice . Om du inte kan slå en tärning så bestämmer zombie mästaren vad som sker. Detta betyder att om den snabbe behöver lyfta ett tungt galler för att fly så får hen inga tärningar..

Har jag då tolkat det rätt i att ingen arketyp kan utföra någonting som inte ligger inom arketypens sfär så med andra ord kan den snabbe inte lyfta tunga stenar och forcera dörrar och slå på käften , den starke kan inte springa ifrån zombies eller hacka en dataterminal osv osv ?
 
Top