Nekromanti tolkien alviska

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jajemen!

http://www.uib.no/People/hnohf/

På engelska. Har både en ordlista och en quenyakurs.. Kursen är dock inte officiell, liksom ordlistan, då "Tolkien Estate" inte släpper copyrighten på språken..
Allt baseras på böckerna och de brev som Tolkien skrev till fans (som släpptes, med annat, i bokform 1981)..
Ska finnas en ordlista på svenska också.. Vet inte hur bra den är.. Någon på forumet skulle skicka den till mig för länge sedan men jag har inte fått den..

Amar umbar!

Direktlänk till ordlistan: http://www.uib.no/People/hnohf/qlist.htm
Direktlänk till kursen: http://www.uib.no/People/hnohf/qcourse.htm

/[color:448800]Han</font color=448800> som lagt till "att lära sig quenya" till listan som ska göras under hans livslängd
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Varför???

Han som lagt till "att lära sig quenya" till listan som ska göras under hans livslängd

Varför? Är det inte bättre att i stället fokusera på att lära sig tala franska, tyska, engelska, spanska, italienska eller något annat trevligt nu levande språk? /images/icons/wink.gif Hmmm, och så har folk här på forumet mage att förundra sig över att krönikörer i aftonblajjet etc anser fantasynördar vara totalt insnöade och verklighetsfrämmande./images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför inte?

"Varför? Är det inte bättre att i stället fokusera på att lära sig tala franska, tyska, engelska, spanska, italienska eller något annat trevligt nu levande språk?"

Bättre och bättre... jag menar, vi är i sanning den lekande människan. Varför inte leka med språk också? Vi leker ju redan med metafysik, rasbiologi, små flygplan och frimärken.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Jajemen!

Cooolt! Men alviska är inte bara Quenya, utan även sindarin och skogsalviska. Jag vet iofs inte hur besläktade dom är, men någon skillnad måste finnas........
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Varför???

"Har han så mycket tid över så kunde han ju såga ved."
Norrbottnisk konstnärs sammanfattning av omgivningens attityd till hans arbete

Varför? Är det inte bättre att i stället fokusera på att lära sig tala franska, tyska, engelska, spanska, italienska eller något annat trevligt nu levande språk?

Um, med det resonemanget är det inte bra att lära sig rollspelsregler, läsa in äventyr o dyl heller, när man istället kunde ägna den energin åt att plugga C++ eller nåt annat som man har verklig nytta av.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför???

"Um, med det resonemanget är det inte bra att lära sig rollspelsregler, läsa in äventyr o dyl heller, när man istället kunde ägna den energin åt att plugga C++ eller nåt annat som man har verklig nytta av."

Sen så hade åtminstone Philippa Boyens och Fran Walsh, plus en liten annan hög folk, "verklig nytta" av sina kunskaper i quenya, sindarin, numenoriska, det Svarta Språket, gammal anglosaxiska mm, under produktionen av Lord of the Rings. Utan dessa "onödiga kunskaper" hade de inte fått jobbet.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jo jo...

Det är exempelvis alltid kul att leka djävulens advokat, vilket jag ju gav uttryck för i mitt ursprungliga inlägg. Är faktiskt själv väldigt trött på tidens ständiga tugg om att allting ska vara så djävla nyttigt för annars tjänar man inte sitt samhälle utan är endast en liten sketen parasit. Fan, man kanske skulle ta och lära sig quenya - på ren djävulskap och som en känga i skrevet på hela vårt teknokratiska nyttosamhälle.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Varför inte?

Man klarar sig faktiskt väldigt bra med Engelska i världen. Sen ifall man känner sig tvingad att läsa spanska, som man bara använder på jobbiga sol å bad semestrar där det inte finns något att göra(förutom att svettas /images/icons/laugh.gif). Med Engelska klarar du dig utmärkt i England, vilket för övrigt är det ända stället jag tycker om att resa till. Alviska är däremot helshysst att kunna prata, dessutom kan du alltid skriva ett alvisk/svenskt lexikon!
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Ohhh - en anglofil på min ära! [nt]

/images/icons/wink.gif England äger allt!
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Sedan tycker jag...

...att du ska gå till din språklärare och kolla om du inte kan få tenta av quenya'n och få betyg i det så kan du ju sedan slippa det extraspråk du har nu (om du har något).
Annars är det ju bara att ta till språklärarnas taktik när de vill ha "obehöriga" ifrån datasalar: "Prata språket som lärs ut tills man spriker av irritation".
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Fusk-anglofil

En medmänniska!? Med tanke på att kanske inte alla forumets användare skulle förstå sig av "Rule Britannia" skrev jag det på svenska. /images/icons/laugh.gif
 

Bargad

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
29
Location
Luleå
Re: Jajemen!

Men sindarinkurser då? Med fina ljudinspelningar att lyssna på, ordlistor och grammatik. Var hittar jag det?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Somliga blir inte nöjda

Ljudinspelningar har jag hittat.. Vet inte om det är Sindarin eller inte.. när jag säkte på alvspråk så ville jag bara ha en ordlista (kvittade vilket alvspråk) och den hittade efter 15-20 min..

Sök själv.. Vet faktiskt inte om det finns någon.. Men eftersom ingen annan har sagt nåt så antar jag att det inte finns(?²).. Svensk/alvisk ordlista borde finnas men eftersom ingen annan yttrar sig om saken...

/[color:448800]Han</font color=448800> som begränsat sitt sindarinkunnande till "mellon" (vän)
 
Top