Rickard
Urverk speldesign
Tjenare!
Kommer ni ihåg mig? Jag startade en tråd för en tid sedan där folk skulle beskriva en stämningsfull besvärjelse.. Naturligtvis hade jag en baktanke med tråden, precis som Muggas skrev sist i sitt inlägg.. (ärligt talat så hade jag tre olika baktankar som jag kunde använda mig av beroende på hur tråden utformades).. Den här tråden kräver någorlunda att ni läser igenom den länkade tråden ovan eller kommer ihåg vad som skrev i den..
Det jag egentligen vill är att slå ett slag för är breda besvärjelser som man kan omtolka till en mängd olika effekter.. Detta istället för att ha en stor mängd smala besvärjelser, likt de rollspel som fanns under 80- och 90-talet (och inte har utvecklats nämnvärt från den tiden på dessa punkter).. Jag vill också få fram att man inte ska låsa sig vid de beskrivningar som står skrivna vid en besvärjelse (fjärde stycket)..
Ta GrottrolletNaugs besvärjelser som han tyckte var stämningsfulla som exempel.. The Flight of Separation som han beskriver är en helt vanlig teleportation men i en helt annan form när den väl kommer i effekt.. Deadlands har många bra regelfilosofier och såhär skriver de om sitt svart magi-system. "It's also flexible enought to cover a lot of different kinds of evil spellcasters, so you don't have to come up with lots of different spells for each kind of cultist the heroes might come across. After all, a bolt o' doom is pretty much the same thing no matter if it looks like a blast of light, ice, fire, or a column of angry killer bees.". (från sidan 135, The Quick & the Dead till Deadlands)
Det är precis vad GrottrolletNaugs Death of Obsidian Butterflies är.. Det är en helt vanligt, simpel Eldboll E3, men i en annan tolkning.. Ymir nämnde via en irc-chat att han tyckte det varit bättre om det varit fjärilar av ljus.. Och? Det är ju bara att ändra.. Vad hindrar honom? Likadant är det med besvärjelserna till Deadlands som jag beskrev.. Ena är en variant på teleportation och den andre på flyga.. Kan man få in detta tänkande och hur ska man göra? Jag har för mig Eksem eller kalcidis (de är så lika
) gav en lite lättare chans att lyckas med en besvärjelse om de skrivit ner ett bra namn för besvärjelsen, istället för ha kvar Drakar och Demoners klassiska namn som "Eld", "Flyga", "Varseblivning" och så vidare..
Detta tänkande är något som inte behöver vara reserverat för rollspelsbesvärjelser.. När Krille skrev lite rollspelstips till Viking så nämner han att man kan använda färdigheterna på nästan motsatsen till hur de är tänkta att användas.. Exempel Spåra, där man kan använda färdigheten för att dölja sina egna spår.. Själv använde jag Bågskytte i Västmark till att både känna igen en bågmakare och också för att försöka lokalisera den bästa platsen för en bågskytt att ligga i bakhåll.. Vad mer kan detta användas till? Tja, jag tänker vapen och rustningar men man kan även påverka spelledarens beskrivningar över miljön på detta sätt.. Så länge spelledaren är med på det någorlunda själv..
/Han som tyckte det var skoj att notera att nästan alla i tråden beskrev magin som något ovanligt och att människorna i berättelserna var överraskade på att det ens fann
Kommer ni ihåg mig? Jag startade en tråd för en tid sedan där folk skulle beskriva en stämningsfull besvärjelse.. Naturligtvis hade jag en baktanke med tråden, precis som Muggas skrev sist i sitt inlägg.. (ärligt talat så hade jag tre olika baktankar som jag kunde använda mig av beroende på hur tråden utformades).. Den här tråden kräver någorlunda att ni läser igenom den länkade tråden ovan eller kommer ihåg vad som skrev i den..
Det jag egentligen vill är att slå ett slag för är breda besvärjelser som man kan omtolka till en mängd olika effekter.. Detta istället för att ha en stor mängd smala besvärjelser, likt de rollspel som fanns under 80- och 90-talet (och inte har utvecklats nämnvärt från den tiden på dessa punkter).. Jag vill också få fram att man inte ska låsa sig vid de beskrivningar som står skrivna vid en besvärjelse (fjärde stycket)..
Ta GrottrolletNaugs besvärjelser som han tyckte var stämningsfulla som exempel.. The Flight of Separation som han beskriver är en helt vanlig teleportation men i en helt annan form när den väl kommer i effekt.. Deadlands har många bra regelfilosofier och såhär skriver de om sitt svart magi-system. "It's also flexible enought to cover a lot of different kinds of evil spellcasters, so you don't have to come up with lots of different spells for each kind of cultist the heroes might come across. After all, a bolt o' doom is pretty much the same thing no matter if it looks like a blast of light, ice, fire, or a column of angry killer bees.". (från sidan 135, The Quick & the Dead till Deadlands)
Det är precis vad GrottrolletNaugs Death of Obsidian Butterflies är.. Det är en helt vanligt, simpel Eldboll E3, men i en annan tolkning.. Ymir nämnde via en irc-chat att han tyckte det varit bättre om det varit fjärilar av ljus.. Och? Det är ju bara att ändra.. Vad hindrar honom? Likadant är det med besvärjelserna till Deadlands som jag beskrev.. Ena är en variant på teleportation och den andre på flyga.. Kan man få in detta tänkande och hur ska man göra? Jag har för mig Eksem eller kalcidis (de är så lika

Detta tänkande är något som inte behöver vara reserverat för rollspelsbesvärjelser.. När Krille skrev lite rollspelstips till Viking så nämner han att man kan använda färdigheterna på nästan motsatsen till hur de är tänkta att användas.. Exempel Spåra, där man kan använda färdigheten för att dölja sina egna spår.. Själv använde jag Bågskytte i Västmark till att både känna igen en bågmakare och också för att försöka lokalisera den bästa platsen för en bågskytt att ligga i bakhåll.. Vad mer kan detta användas till? Tja, jag tänker vapen och rustningar men man kan även påverka spelledarens beskrivningar över miljön på detta sätt.. Så länge spelledaren är med på det någorlunda själv..
/Han som tyckte det var skoj att notera att nästan alla i tråden beskrev magin som något ovanligt och att människorna i berättelserna var överraskade på att det ens fann