Tjurmannen från Kungsskär Krönika( spoilers kan förekomma)

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Tjurmannen från Kungskär
Kungskärsfynden är egenartade för att tillhöra svensk bronsålder. Utgrävningen skedde i Bohuslän strax söder om Lysekil 1909. Därtill kantades utgrävningen av problem och skandaler. Det har därför dröjt femton år innan fynden nu ska visas upp för allmänheten. Professor Cederblom, doktor Wrangel och doktor Bernardsson har bjudit in kollegor, press och intresserad allmänhet till en försmak om vad som skall komma.

Kan fynden tolkas som falsarier? Prof. Cederblom, Dr Benardsson är övertygade om att de inte är det. Men en del detaljer är mycket märkliga.



Under tillställningen presenterades våra utredare, mecenaten och den förre marinofficeren Oscar Sparvenfeldt(Måns) och universitetsläraren Efraim Salomonsson(Johan).

Sparvenfeldt tjänstgjorde i Kriget och har upplevt en hel del, dessvärre ådrog han sig en skada i krigets slutskede som gör att han haltar lätt, vilket dessvärre påverkade hans tenniskarriär.

Salomonsson härstammar från en prästsläkt i Lysekil, men han valde arkeologi under studieåren i Uppsala. Där han sedermera blev kvar. Han är fast övertygad om att de högre tjänsterna på universitetet undanhålls honom(karisma 20). Han är medlem i logen Swedenborgska Sällskapet, en mycket hemlighetsfull loge som har sitt säte i Uppsala.


Söndagen den 1:a augusti
Den arkeologiska tillställningen hölls på Nationalmuseum. Salomonsson och Sparvenfeldt hade läst arkeologi 1905 för prof. Cederblom de var kurskamrater med Anna Bernardsson och Rutger Wrangel.
Under tillställningen kom det fram att dr, Wrangel på eget bevåg hade förvarat en av klenoderna i sitt hem under ett tiotal år. Då han inte längre fick ha klenoden hos sig uppvisade han ett ansträngt och aningen irriterat humör mot prof Cederblom.
Wrangel och Bernardsson var gifta under utgrävningen och adopterade ett flickebarn som nu är runt tjugo, hon var också med under tillställningen.

Efter ett kortare mingel, ett par anekdoter och uppvisande av fynden i form av bilder och foton. Bjöds utredarna och några av Cederbloms mer prominenta gäster till en fortsatt diskussion om fynden. En major Bratt, överöste Cederblom med frågor om tjurstatyn. Stämningen i trappen på väg till sällskapsrummet ledde till att Elise Wrangel fick ett hysteriskt anfall och svimmade.
Ambulans tillkallades och gästerna troppade av.

Tillslut var det bara utredarna och Cederblom kvar. De övertalade Cederblom att få se fynden i verkligheten. Han tog ner dem till källarvalven och förevisade dem fynden i skenet från en fotogenlykta(Nationalmuseum saknar elektricitet). Sparvenfeldt blev tagen av statyn, och dess intrikata skönhet.
En diskussion mellan Cederblom och utredarna gör gällande att graven hade en mosaikstjärna i golvet och att graven egentligen var två gravar för under mosaikstjärnan fanns ytterligare en grav.
Utredarna blir fast övertygade att de måste se detta med egna ögon.



Måndagen de 2 augusti 1926 far utredarna med tåg 1:a klass a 61:50kr styck, till Lysekil. Där sover de över på stadshotellet 4kr natten.

Tisdagen 3 augusti Därefter hyr de motorkuttern Winga med skeppare Jacobsson för 8 kr timman. De far till Kungskär. Vid graven ter sig allt något märkligt. Insekter är ilsket gula, turkosa och liknande, löven på rönnen är silverfärgade, tallarna har liksom sår i sitt trä där svampar växt ut i väldigt klara färger. Utredarna är inte naturvetare men denna plats skulle mycket väl kunna vara den enda plats i Sverige med denna flora och fauna. Graven är en hällkista, golvet i graven är en sjöstjärna i en glasartad lavasten(fast mycket hållbar) som skiljer sig från bohusgraniten. Efter ett gediget arbete i graven inser Salomonsson att denna stjärna är mer välbevarad än vad som är brukligt för något som är daterat till 700 före kristus. De finner en stor sten som utgjort taket i gravkummlet den har en strid inristad(hällristad) mellan yxbeväpnade kämpar som leds av en tjurhövdad gestalt mot spjutbeväpnade män och spjutbeväpnade män med svans och krumma ryggar.



Utredarna talar med pastor Martinsson han leder den frikyrkoförsamling som huserar i Kungsskär. De bjuds på sup och får träffa prästfrun. Martinsson vill höra sig för om vad utredarna vill, pastorn vill inte prata om graven utan duckar de frågorna och berättar en historia om hur tre norrmän dök upp under gårdagen och stal kyrkoböckerna. En av dem tappade ett visitkort som han ger till utredarna.
Utredarna säger att pastorn bör polisanmäla.
Pastorn säger att länmansjävel inte går att liiita på och att rediigt fölk sköter siitt.

Innan de lämnar Kungskär besöker de kyrkan och upplever en sällsam kyrkobyggnad med naivistiska kyrkomålningar föreställande grodfigurer och människor som idkar älskog i havsbandet och annat. Altaret verkar producera saltvatten, Sparvenfeldt förklarar att det finns en pumpanordning under golvet, Salomonsson är inte övertygad utan drar en tes om andra världar.
Kostnad motorbåt 80 kr

Utredarna tar sedan kvällståget till Uddevalla och tar in på hotell a 4kr natten.

Onsdagen 4 augusti äter de en aptitlig sillfrukost och beger sig till amatörarkeolog Sjöwall.

Han förtäljer dem om utgrävningen och om hur ortsbefolkningen ledda av den charmfulle fiskaren Isidor Hermansson och hans sju bröder satte mer än käppar i hjulet för utgrävningen.
Vid flera till fällen yttrade ortsbefolkningen att sigillen inte fick brytas. När Sjöwall besökte Kungsskär igen förra året slog han av att så få bybor var kvar. Han slog fast att det var bara pastorn, hans fru och några särlingar kvar. Allt redigt folk hade flyttat
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Skulle vara fett att få höra mer från det här! (Jag vet att Måns skrivit lite också.)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom jag har spenderat mycket tid längs den bohuslänska kusten, blir jag lite nyfiken på var författarna har placerat detta fiktiva "Kungsskär". Åker man med båt söderut från Lysekil, når man Skaftölandet och Fiskebäckskil efter bara en dryg sjömil. Är själva "Kungsskär" en egen ö (vilket namnet antyder) eller ligger den på Skaftö?

Jag inser att jag ändå måste köpa det här äventyret snart och lär få svaren då. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Så här står det i äventyret.
Kungsskär är en fiktiv plats placerad på gränsen mellan Dragsmarks och Bokenäs socknar söder om Gullmarn, Sveriges enda egentliga fjord.

Med bil förbi Bokenäs kyrka, 2,5 mil från Uddevalla, och vidare ut mot Oxevik. Sista två kilometerna finns inte körväg, utan utredarna måste gå. Med båt kan man ta sig ända fram till byn, men det är en lång båtfärd runt Skaftö.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Så här står det i äventyret.
Kungsskär är en fiktiv plats placerad på gränsen mellan Dragsmarks och Bokenäs socknar söder om Gullmarn, Sveriges enda egentliga fjord.

Med bil förbi Bokenäs kyrka, 2,5 mil från Uddevalla, och vidare ut mot Oxevik. Sista två kilometerna finns inte körväg, utan utredarna måste gå. Med båt kan man ta sig ända fram till byn, men det är en lång båtfärd runt Skaftö.
Jag tackar. Då fattar jag ungefär var det är tänkt att ligga. Två kilometer är dock lite mycket att gå där utan att hamna ute i havet.
Lite udda namn på en by, men okej.
Däremot fattar jag inte vad de menar med "runt Skaftö". Varför skulle man behöva åka runt Skaftö? The scenic route?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Har ju egen liten krönika som jag slarvat med att uppdatera. Ska åtgärdas!
Sweet! Det var den jag läste som fick mig riktigt pepp på att skaffa CoC Sverige/Tjurmannen och när jag nu ska till att spela och sökte den igen (för att uppmuntra till mer, och bli peppad igen) fann jag den här och insåg att det var samma kampanj.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Ons 4 augusti strax efter frukost.
Utredarna går till länsman och pratar med en överpoliskonstapel om utgrävningen i Kungsskär och om att fyra polismän försvann under utgrävningen. De träffar också en av arbetarna längs kajen i Uddevalla och han har inget annat än skällsord att ösa över folket i Kungsskär. Han anklagar prästen som uppviglare och Isidor Hermansson som den värste av skurkar, en riktig buse.

Stärkta av dessa ledtrådar bestämmer sig utredarna för att åter åka till Kungsskär och samtala med pastorn och få en mer nyanserad bild av Hermansson. Strax efter åtta en ljummen sommarkväll lägger deras hyrda motorbåt ankar i hamnen på Kungsskär och de båda utredarna styr stegen mot prästgården.
 
Top