Tjänster för självutgivning och print-on-demand

Oscar Silferstjerna

Kombinerar Dry Martini och semla
Som de flesta här antagligen vet går det att trycka print-on-demand via både Lulu och Drivethrurpg. När började leta lite på nätet insåg jag att det också finns en rad andra företag som erbjuder liknande tjänster. Det här hoppas jag kan vara en tråd för att diskutera detta ämne.

Med tanke på att Trump har fått för sig att införa rätt saftiga tullavgifter för handel med en del länder tänker jag att det kan bli angeläget att trycka i USA för att slippa skicka grejer dit (kunder där skulle kunna få betala rejält med tull för grejer skickade från Europa). I skrivande stund har han ännu inte gett sig på EU eller enskilda länder i Europa, men det kan inte uteslutas att han snart hittar på något sådant. I den här tråden tänker jag dock att vi håller oss till det praktiska - hur man kan få böcker tryckta och dessutom nå kunder i andra länder (inte bara USA) utan alltför stora kostnader.

Vad jag fascinerades av när jag började leta efter info om detta var dels hur många tjänster och valmöjligheter det finns, och dels att det via en del tjänster går att sälja sina egenutgivna böcker på Amazon. Faktiskt har Amazon också en egen print-on-demand-tjänst. Åtminstone i teorin har man alltså chansen att nå en stor kundkrets (förmodligen särskilt om man redan har en någon annanstans - exempelvis på Drivethrurpg).

Det här är dock något som jag just har börjat rota i, så jag är verkligen inte expert. Tjänsterna är många och de olika valmöjligheterna ännu fler. Ofta tillkommer kostnader beroende på vilka val man gör (exempelvis om man vill ha möjlighet att sälja sin produkt på fler plattformar än en). Mycket av ramverket verkar också förändras över tid, så det är en del att hålla reda på.

Jag vet inte om jag själv kommer att ge ut en bok på exempelvis Lulu, men jag tycker att det är intressant att undersöka ramarna för tryck, distribution och kostnader. Mycket är inte som man tror att det ska vara. Det är mitt intryck att detta skulle passa särskilt väl för rollspel. Att bara sälja via Drivethrurpg är inte en självklarhet.

Vad har ni för tankar om detta växande utbud av tjänster? Är det någon som har prövat något annat än Lulu eller Drivethrurpg?

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Den här youtubern gjorde nyligen en rätt omfattande genomgång. Det är lite babbligt och väldigt utförligt, men jag lärde mig också en hel del nytt. Gillar också greppet att hon provtryckte samma bok via fem olika tjänster. Även om exemplaren ser lika ut vid en första anblick blev resultaten ändå väsentligen olika.

Den här snubben har en hel kanal om självutgivning. Det jag har sett hittills verkar vara informativt och bra. Han är någon sorts konsult i denna (antar jag) växande utgivningsnisch.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

En intressant video om varför det kan vara dåligt att använda sig av de ”gratis” ISBN-nummer som Amazon tillhandahåller. En aspekt av självutgivning som jag inte hade tänkt på förut. Skaffar man sig inte ett eget ISBN för sin bok (vilket i Sverige kan göras gratis via Kungliga biblioteket), så har Amazon ensamrätt till försäljningen av boken.

Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hittils har ju Lulu varit bra eftersom de har tryckerer över hela världen. Närmast oss är nog det i Spanien, som dessutom är i EU.

Så... ta i trä påverkar inte det amerikanska politiska läget försäljningen via Lulu.

Oscar Silferstjerna

Hittils har ju Lulu varit bra eftersom de har tryckerer över hela världen. Närmast oss är nog det i Spanien, som dessutom är i EU.

Så... ta i trä påverkar inte det amerikanska politiska läget försäljningen via Lulu.
Jo, men vad jag förstår kan man på Lulu även som europé välja att trycka sin bok i USA (och andra platser i världen). Då behöver väl inte amerikanska kunder som köper ens bok via Lulu betala tullavgift? De köper ju en bok tryckt och skickad från en plats i USA.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, men vad jag förstår kan man på Lulu även som europé välja att trycka sin bok i USA (och andra platser i världen). Då behöver väl inte amerikanska kunder som köper ens bok via Lulu betala tullavgift? De köper ju en bok tryckt och skickad från en plats i USA.
Precis. Det är därför jag brukar be folk att publicera via Lulu.

Nuförtiden klarar väl DriveThru det konststycket också, i alla fall på en del av produkterna de erbjuder. Kortlekar trycks bara i USA om inget ändrats de senaste åren.

Oscar Silferstjerna

Precis. Det är därför jag brukar be folk att publicera via Lulu.

Nuförtiden klarar väl DriveThru det konststycket också, i alla fall på en del av produkterna de erbjuder. Kortlekar trycks bara i USA om inget ändrats de senaste åren.
Vad jag vet trycker Drivethrurpg åtminstone böcker och häften både i USA och Storbritannien.

Att kunna trycka och distribuera på olika kontinenter blir ju särskilt angeläget om (när?) vi rör oss in i ett kanske långvarigt handelskrig med höga tullavgifter.

Trots ISBN-problemet (som verkar gå att komma runt) lockas jag av tanken att sälja egenutgivna böcker på Amazon i USA. Möjligen då genom att trycka print-on-demand hos Amazon själva - om det nu går utan att använda deras ISBN-nummer. Hur bra deras POD-tjänst i övrigt är vet jag inte.

Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Oscar Silferstjerna

Som utgivare med svensk adress kan man kostnadsfritt ansöka om massor av ISBN-nummer hos Kungliga biblioteket: https://isbn.kb.se/

Publicerar man på Lulu och klickar i ”Global Distribution” ska ens grej hamna på Amazon m.fl. också (dyker även upp på Adlibris har jag för mig?): https://help.lulu.com/en/support/solutions/articles/64000255456-global-distribution-the-basics
Ja, att få ISBN-nummer kostnadsfritt från KB nämner jag ju i ett inlägg ovan. Det jag undrade var om man kan göra det valet även om man trycker print-on-demand hos Amazon själva. De har alltså en sådan tjänst, vilket var en nyhet åtminstone för mig.

Intressant med Lulus valmöjlighet ”Global Distribution”. Kostar den något?

Det är möjligt att Lulu fortfarande är bäst, men jag tycker att det är intressant att det finns en hel del andra tjänster också. Valmöjligheterna är förvirrande många.

Last edited:
Beroende på ambitionsnivå etc finns det en hel del sätt att använda sig av en kombination av PoD-tjänster för att fylla olika roller på olika marknader.

I Sverige kan små utgivare använda sig av tjänster som Bookbox, där man med rätt små risker kan beställa en liten utgåva av ens produkt att ha som mässlager eller postorder inom Sverige/EU, på så sätt kan kan hålla nere kostnaden iaf hyffsat för kunden (eller ta större marginal själv).

Tjänster som Lulu kan ju integreras med exempelvis en webshop, så har man en egen webshop där man säljer sina prylar (via exempelvis Shopify, Woocommerce eller typ Squarespace) kan kunder i ett land kanske få varan via Lulu, i ett annat så postar du den själv (eller om man har distributionslager hos typ Stardist eller Förlagssystem).

Du kan ha samma vara tillgänglig via olika tjänster, det lär absolut inte vara omöjligt att ha en vara tillgänglig som PoD både via Lulu, Amazon och DTRPG, samtidigt som du har ett litet eget lager tryckt via Bookbox som via Sdist/Förlagssystem också går att köpa på exempelvis Adlibris, helt utan att du behöver "sälja in" varan till någon återförsäljare. För crowdfundingkampanjer mm så erbjuder ju exempelvis DTRPG en tjänst för det med, där böckerna trycks upp och skickas ut till backare direkt via dem.

Så beroende på hur mycket jobb man vill lägga ner är det absolut tillgängligt att ha sina varor uppe i flera olika webbutiker och tillgängliga på flera olika marknader internationellt, plus ha ett eget lager, utan att behöva spendera överdrivet mycket.

clarence redd

FrostByte Books
Bra tråd! För några år sen jämförde jag DriveThru, Lulu, Publit och Amazon för mina POD-böcker.

Publit hade bra kvalitet och priser, men frakten till utlandet var väldigt dyr. Inom Sverige var de däremot riktigt bra.

Lulus kvalitet var inte så bra i förhållande till priset, men de har tydligen blivit mycket bättre sen dess. Design Mechanism använder numera Lulu för alla sina böcker.

Amazon var dåliga och dyra.

DriveThru hade varken bäst kvalitet eller lägst pris, men ihop med överkomlig frakt var de i slutändan bäst för mina behov. Man blir också en del av deras plattform, som lockar kunder i sig självt.

Men det här är några år sen. Det har antagligen hänt saker sen dess.

Oscar Silferstjerna

Bra tråd! För några år sen jämförde jag DriveThru, Lulu, Publit och Amazon för mina POD-böcker.

Publit hade bra kvalitet och priser, men frakten till utlandet var väldigt dyr. Inom Sverige var de däremot riktigt bra.

Lulus kvalitet var inte så bra i förhållande till priset, men de har tydligen blivit mycket bättre sen dess. Design Mechanism använder numera Lulu för alla sina böcker.

Amazon var dåliga och dyra.

DriveThru hade varken bäst kvalitet eller lägst pris, men ihop med överkomlig frakt var de i slutändan bäst för mina behov. Man blir också en del av deras plattform, som lockar kunder i sig självt.

Men det här är några år sen. Det har antagligen hänt saker sen dess.
Ja, det är absolut mitt intryck att det här är en föränderlig marknad. Tjänsterna uppdateras ofta och flera nya aktörer har tillkommit.

Det som åtminstone i nuläget lockar mig mest är att kombinera Drivethrurpg med någon tjänst (förmodligen Lulu) som ger tillträde till Amazon och gärna även Adlibris. Men vad jag förstår drar Drivethrurpg av ytterligare 5% av kakan om man inte säljer bara hos dem. Om Amazon och/eller Adlibris gör något liknande vet jag inte, men om så är fallet får man en del att räkna på…

Bra med info om dina erfarenheter! Det verkar vara viktigt att med jämna mellanrum kolla upp hur förutsättningarna förändras.