Tipsa mig om obskyra rollspel

Lukas

Mannen i Gult
Jag har spelat väldigt många rollspel, jag har läst flera än de flesta.
Men jag älskar fortfarande att läsa nya spel och inspireras av dem.

Så jag söker här spel som du tror det finns en chans att jag inte hört talas om eller läst.
Senaste jag hade en sådan här tråd fick jag massor av spännande spel förslag, och det gav mig mycket spännande läsning.

Så se det här som en fin chans att posta något rollspel du tycker är coolt och underskattat, gärna något ord om vad du gillar med det.
Jag lovar inte att jag kommer läsa alla spel som postas men förmodligen kommer jag läsa de flesta.
Och även om inte jag inspireras hoppas jag att andra kan bli det av din pitch.

Inga regler annat än att du ska gilla spelet och tro att det finns en chans att någon som är lite påläst inte hört talas om det (om någon försöker sälja in drakar och demoner blir jag lite sne).

Jag har spelat väldigt många rollspel, jag har läst flera än de flesta.
Men jag älskar fortfarande att läsa nya spel och inspireras av dem.

Så jag söker här spel som du tror det finns en chans att jag inte hört talas om eller läst.
Senaste jag hade en sådan här tråd fick jag massor av spännande spel förslag, och det gav mig mycket spännande läsning.

Så se det här som en fin chans att posta något rollspel du tycker är coolt och underskattat, gärna något ord om vad du gillar med det.
Jag lovar inte att jag kommer läsa alla spel som postas men förmodligen kommer jag läsa de flesta.
Och även om inte jag inspireras hoppas jag att andra kan bli det av din pitch.

Inga regler annat än att du ska gilla spelet och tro att det finns en chans att någon som är lite påläst inte hört talas om det (om någon försöker sälja in drakar och demoner blir jag lite sne).
Slår ett slag för Stalker Rpg, utspelar sig i Roadside Picnics värld. Väl kopplat till boken och intressant regelsystem, om jag minns rätt med modifikationer tydligt efter hur vettiga idéer spelaren kommer med.

Urban Decay
9781472855886.jpg

Från Osprey https://www.ospreypublishing.com/uk/urban-decay-9781472855886/

Finns i bibliotekssystemet https://libris.kb.se/bib/fxb2l53lc07xmf5r

Marshall Law: the RPG Vi hade inte råd med Geof Darrow Underground. Ett spel som borde ha varit banbrytande. Och alltid kul med spel som skulle ha utspelat sig i framtiden men numera är i det förgångna ("it's 2021 and the dream is dead").

1760728891379.jpeg

Gran Meccanismo -- italienska stadsstater, renässans, clockpunk, da Vincis drömmar förverkligade. Jag gillar sådant sedan mina tonår.
Det är verkligen coolt att Mark Galeotti kan kombinera att vara en av våra mest framstående Rysslandsvetare (han har en podcast också) med att fortfarande göra rollspel då och då. Ett annat spel av honom (där intressena sammanfaller) är Mythic Russia. Omslaget rockar.

1760729745930.jpeg

The Marquis of Ferrara by Pompey Crew.

The Marquis of Ferrara is dead. Murdered. And one of you murdered him. A GMless role-playing game about passion, politics and murder in early Renaissance Italy.

A crazy fun one-shot & what inspired Death of Rapacus.

Spelar just nu Legendary Lives, rekommenderar det å det varmaste. Är ju inte jätteobskyrt, går ju relativt lätt att hitta via eBay tror jag, men jävlar var det är bra det är!

The Babylon Project är inte heller jätteobskyrt men precis som LL talas det väl inte jättemycket om det. Väldigt intressant system!

Psychosis – Ship of Fools (https://www.drivethrurpg.com/en/product/63051/psychosis-ship-of-fools). Vi försökte spela det när det var nytt, och oj vad blev skruvat. Som en recensent skrev: "One of the most creative and unique RPG out there. If you are an experienced GM, you can pretty much make the most memorable game your players have ever seen with this system." Jag var tyvärr på den tiden inte tillräckligt erfaren som GM, så för oss blev det mest ... kaos. Jag funderar dock, ca 30 år senare, på att ge det en ny chans framöver. Använder tarot-lek istället för tärningar.

Jag köpte även uppföljaren, Psychosis – Solitary Confinement (https://www.drivethrurpg.com/en/product/63052/psychosis-solitary-confinement), men den blev aldrig spelad.

Last edited:
Back