Nekromanti Tips?

Mindgaps

Veteran
Jag skulle vilja få händerna på ett rollspel som utspealr sig i rymden. Känner till Star Wars och Mutant Chronicles, men ingen av dessa är så jätte lockande. Har någon några andra tips? Hört lite om Traveller för länge sedan, är detta något någon kan rekomendera?

"Våga vara dum!"

shadow_UBBT

Warrior
De som har läst några av mina tidigare inlägg kommer att tycka att jag låter som en trasig vinyl skiva men jag föreslår Fading Suns. Det kan utspela sig i rymden och har regler för strid som är lätta att förstå men kanske inte välldigt ingående. Sedan kan man även sätta några äventyr på någon planet om det skulle behövas. Allt skall väll inte vara i rymden.
För att chockera lite kan jag även påpeka att babylon project finns. Det är jättetråkigt att göra rollpersoner till men när vi kom igång och spelade var det riktigt roligt. Jag har dock bara spelat ett äventyr.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Mindgaps

Veteran
Det jag vill ha är "coola " rymdstrider mellan små stridsskpep. Vill att reglerna ska vara snabba och enkla så att man inte tappar en massa spelkänsla i att man ska sitta och räkna ut massa saker bara för att en spelare ska skjuta på ett annat skepp.

Några bra länkar där man kan läsa om Fading Suns?...mer än fadingsuns.com då :)

"Våga vara dum!"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Fade on 2001-07-20 08:56.</EM></FONT></P>

König

Hero
Lyssna på tipset om Fading Suns, kolla in deras sida på: <A HREF="http://www.fadingsuns.som" target="_new">http://www.fadingsuns.som</A> Till det rollspelet finns även ett brädspel, Noble Armada. Dessa går att kombninera, så att man kan få "häftiga" strider mellan skepp.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"

Mindgaps

Veteran
Jag sitter precis och läser en introduktion till Fading Suns, det verkar minst sagt intresant.

"Våga vara dum!"

Mindgaps

Veteran
Jösses! 349 spänn för grundreglerna! finns den i inte i softback lite billigare?

"Våga vara dum!"

Krille

Lord
Babylon Project

"För att chockera lite kan jag även påpeka att babylon project finns. Det är jättetråkigt att göra rollpersoner till men när vi kom igång och spelade var det riktigt roligt. Jag har dock bara spelat ett äventyr."

Tråkigt? Personligen tyckte jag att rollpersonsgenereringen var en frisk och trevlig fläkt i rollspelsfloran. Speciellt idén att bygga bakgrund och koppla den till färdigheter och karaktärsdrag var milt sagt suverän! Förutom att det var riktigt kul så fick man dessutom en logisk bakgrund till sin rollperson, samt att spelledare fick en möjlighet att väva in bakgrunden i äventyren och att spelaren får en morot att själv dra in bakgrunden.

Kort sagt, mums för Babylon Project!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

König

Hero
Tro mig det är värt vartenda öre:)
1st edition var i softback och något billigare, men 2nd edition är bra valuta för pengarna. De sourcebooks som finns är skojiga, men man kommer mycket långt med grundreglerna. Man skall även komma ihåg att stora delar av players companion som kom till 1st edition har tagits med i 2nd edition.
Spelet är en favorit i vår grupp, jämsides med DnD.

Mindgaps

Veteran
Ok. Då ska vi se har jag förstått om jag påstår att Fading Suns är:
- Ett spel med enkla regler, som gör att det speltekniksa går fort.
- Det är egentligen inte ett sci-fi spel, utan ett fantasy spel som utspelar sig i en sci-fi miljö(om du förstår vad jag menar).
- En värld med mycket intriger och mystik.

Och då till det viktigaste, är reglerna för rymdstrid bra? Kan man ha sån där riktiga Star Wars dog-fighter mellan små skepp i astroidbälten? Om jag har fattat detta spel rätt så kommer det nog att hamna i min bokhylla vid första bästa tillfälle.

"Våga vara dum!"

König

Hero
Du har fattat galoppen!

Men dog-fights blir det inte mycket av, reglerna för rymdstrid är inte så värst bra. Om man inte använder brädspelet, men då tar det mycket längre tid.

Rymdskepp är ovärdeliga i FR, således spränger man inte upp ett, utan man skjuter sönder dess sköldar, bordar det och håller det och dess besättning mot lösen.

Gillar du dog-fights, så kan du antingen ändra lite i story och på regler, eller så bör du nog snarare spela ett spel som SW. Som också är ganska bra!

Mindgaps

Veteran
Re: Babylon Project

Finns det någon site där man kan läsa lite mer om Babylon Projekt? ska kolla om jag hittar något på babylonprojekt.com, näha inger där.

"Våga vara dum!"

Mindgaps

Veteran
Men jag gillar inte idén med att spela i sånt "välkänt" unversum, lite av samma anledning som jag inte gillar Sagan om Ringen riktigt.

Men det finns små fighter skepp? eller är det bara stora mastodont kryssare?

"Våga vara dum!"

König

Hero
Varje noblehouse har sin egen flotta, med sina egna fartygsmodeller. Liväl som kyrkan och skråna har sina. Så det finns allt ifrån mastodont, ned till små enmanna-fighters. Dessa fungerar ofta som eskort till större lastskepp, men inget nytt där egentligen. Ofta har de mindre skeppen en laser, samt hyffsade sköldar framåt. De är dock vansinnigt snabba och smidiga, jämfört med sina behemot kollegor.
Så dog-fights mellan små skepp, är väl inget ovanligt, men man spränger inte upp varandra...om man inte har så mycket pengar så att man inte bryr sig. Kyrkan spränger dock upp infesterade symbiotskepp, men det är en annan femma!

Mindgaps

Veteran
Ok så man kan mao ha en kampanj med en och anna dog fight om man känner för det, utan allt för stora ändringar av spelet. Jag tror du har övertygat mig att sätta upp Fading Suns på min inköpslista...men som sagt det var dyrt så det kan ta en stund innan man har råd med det :gremfrown:.

Men Noble Armade är bara idé att köpa in om man ska ha stora slag eller?

"Våga vara dum!"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Fade on 2001-07-20 11:22.</EM></FONT></P>

König

Hero
Vill man ha stora slag med massvis med rymdskepp, bör man nog ha Noble armada. Det går på 400-500:-, jag tyckte dock det var värt det. Men det är inget man behöver. I noble armada får man med ett antal guild-skepp (typ 8), sedan typ 10-12 skepp från house Decados och lika många från house Hawkwood. Det finns ett gäng med blisters tillgängliga också, med de andra husens skepp, samt de onda symbioternas skepp. Skeppen är i plast, så iofs så kanske spelet är lite dyrt :(
Dock var jag tvungen att köpa Noble Armada över nätet, har inte hittat det i en butik.

Stiderna i det spelet är mycket detaljerade, och kan ta lite tid om fler skepp är inblandade. Men det är det bästa strategi spelet jag stött på då det gäller rymdstid, om man nu är beredd att offra en hel kväll på en strid.

Köper du spelet nån gång (FR), och vill ha äventyr så kan du höra av dig. Har ett gäng hemma.

Krille

Lord

König

Hero
Bra recension..

...har alltid gillat Tv-serien, men aldrig kollat in spelet. Skall nog göra det nu:)

Krille

Lord
Problemet med Babylon Project

Problemet med Babylon Project är dessvärre att Chameleon Eclectic verkar ha försvunnit från nätet (i dess ställe finns en porrsajt) och att produktionen därmed är nerlagd. Det finns tre grunks att beställa: regelboken, Earth Force Sourcebook och Gamemaster Resource Kit, men det är allt.

Men får man tag på det så har man ett bra rollspel i sin näve, och med fem säsonger TV-serie så har man egentligen allt bakgrundsmaterial som man kan önska sig.

- Krille

König

Hero
Fråga?

Du nämde bristfällig bakgrundsinfo i din recension. Gör detta att man blir begränsad till var man spelar? Det jag menar är, blir det så att allt utspelar sig på en babylon project station, eller kan man lägga sin kampanj på t.ex. Minbar?

Annars liknar rollpersonsskaparprocessen den som finns i Fading suns, och den gillar jag!

Krille

Lord
Re: Fråga?

"Du nämde bristfällig bakgrundsinfo i din recension. Gör detta att man blir begränsad till var man spelar? Det jag menar är, blir det så att allt utspelar sig på en babylon project station, eller kan man lägga sin kampanj på t.ex. Minbar?"

Nja. "Bristfällig" i form av att "man vill ha mer". Du får ca 100 sidor bakgrundsinfo (vilket är rätt saftigt mycket), men det räcker inte särskilt långt när vi talar om 5 säsonger TV-serie. Rollspelet koncentrerar sig framförallt på Earth Alliance, så det finns knappt någon information om Minbar eller någon av de andra världarna.

- Krille