Sen har jag bara lyckats samla ihop en till person att spela med så om historiberättaren (jag) får ha en figur i spelet också skulle vara bra.
Får får du ju alltid, spelledaren (historieberättaren) har alltid rätt, men jag skulle inte rekommendera det. Det är väldigt svårt att både vara spelare och spelledare samtidigt, som spelledare vet du ju allt som skall hända och som spelare så är ju det roliga att få vara med om alla kul saker. Om ni tycker att det blir ensamt med bara en rollperson så låt spelledaren styra några medhjälpare som hjälper till när det blir svårt och kanske har färdigheter som den ensamme rollpersonen inte har.
De enda rollspel som jag på rak arm kan säga uppmuntrar spelledaren att ha en egen rollperson är Ars Magica och Rune.
I Ars Magica så har varje spelare minst tre rollpersoner och så turas man om att vara SL , så när det skall bli äventyrande av så bygger man ihop ett äventyrargäng av alla rollpersonerna och kör, och nästa gång spelleder någon annan ett annat gäng av rollpersoner.
I Rune så skall alla ha varsin rollperson och i varje äventyr så turas man om att spelleda striderna.