Nekromanti Tips på klassisk (budget)gitarr?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag tröttnade på min stålsträngade Ibanez, eftersom stålsträngat egentligen inte alls är det jag vill åt när jag lirar akustiskt, så jag krängde iväg den. Nu går jag ju därför i tankarna om att skaffa en klassisk, alltså vanlig nylonsträngad, akustisk gitarr.

Men vad ska man köpa då?

Jag är inte välbärgad och jag spelar inte ihjäl mig, så jag tänker mig någon billig men duglig hobbygrunka för ca 1500, max 2000, SEK.

Hittills har tipsfiskandet lett till den i modern tid mest självklara nybörjar-acken, nämligen denna (just precis – C40:n). Lutar i så fall mot den svarta versionen. Fast ja, man vill ju fråga så många bättre vetande som möjligt. Därav, upplys mig!
 
G

Guest

Guest
Du ska köpa en 1T6-strängad:

1T4
1: Ibanez
2: Fender
3: Hagström
4: Made in China

På:
1T4
1: Jam
2: Halkan
3: Blocket
4: Plattan (a fö fan, inga problém, femhundring ba, ses om en timme!)

Lycka till!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Yamaha är ett tryggt och bra val för oss som bara vill ha en schysst nylonare och inte är så insatta i utbudet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DeBracy;n114833 said:
Yamaha är ett tryggt och bra val för oss som bara vill ha en schysst nylonare och inte är så insatta i utbudet.
Med andra ord tror även du att ovan nämnda lär vara ett tryggt val för ändamålet?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Absolut. Jag hade nog lagt på en hundring och tagit nästa modell (G70) istället för att betala extra för färgen (särskilt eftersom jag tröttnat på svartlackade instrument) eller snålar och köpt någon av de billigare kulörerna.

Mest för pengarna får du förstås om du köper begagnat, men det då ska det ju finnas något lokalt utbud också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster;n115019 said:
Mjäääej! :) Instrument är i princip alltid vad du betalar för, så att till och med gå under tusenlappen, och det på Hobbex dessutom, känns mer meningslöst än ekonomiskt. Dessutom var det en rätt okej Ibanez jag hade förut, så att byta ut den mot en Hobbex-acke skulle kännas "så där".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DeBracy;n114886 said:
Absolut. Jag hade nog lagt på en hundring och tagit nästa modell (G70) istället för att betala extra för färgen (särskilt eftersom jag tröttnat på svartlackade instrument) eller snålar och köpt någon av de billigare kulörerna.

Mest för pengarna får du förstås om du köper begagnat, men det då ska det ju finnas något lokalt utbud också.
G ... njaej, C70? alltså, den ska jag nog ta och kika på. Den finns la i svart den också. :wink:

Jo, det är sant, man får mer för pengarna på begagnat-marknaden, men jag känner ingen i närheten och jag köper helst instrument av folk jag är bekant med, så att jag vet mer om vad jag faktiskt får med mig hem.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DeBracy;n115062 said:
Ja, C70 skulle det såklart vara.
Ja, den verkar ju fin (får överlag bra betyg) och väl anpassad för prisklassen. Inte minst verkar det just som man med den kan få lite mustigare klang, jämfört med C40:n, för bara några hundralappar.
 
Top