Det senaste året har jag helt gjort om hur jag skriver äventyr.
Tidigare skrev jag mer smygrälsat – jag lät spelarna agera helt fritt, men vissa val var såpass mycket mer logiska än andra att spelarna hamnade ungefär där jag tänkte mig. På så sätt kunde jag kanska tydligt planera varje steg i äventyret. Det gjorde att man kunde försäkra sig om att allt blev fokuserat, tidseffektivt och att inget rann ut i sanden i ett antiklimax.
Numera har jag sadlat om från att skriva äventyr till att skriva scenarion. Jag detaljerar ganska tydligt någon form av pågående scenario (en seriemördare härjar i staden, en kult gror i en avlägsen by, en rik typ är på jakt efter ett spännande föremål) och genomarbetar såväl spelledarpersoner, platser och ting. Sen slänger jag in någon form av hook för att få rollpersonerna på tåget (de hittar ett av seriemördarens offer, någon ber dem att leverera ett brev till en släkting i den avlägsna byn, en av rikingens hantlangare försöker rektytera rollpersonerna).
Jag gör även upp en plan för vad som händer om rollpersonerna inte ingriper (seriemördaren skördar fler offer, kulten tar helt över byn och sprider sig i regionen, rikingen anlitar någon annan). Sen ser vi helt enkelt vad som händer när rollpersonerna lägger sig i och ställer till oreda i scenariot.
Metoden gör att det går ganska snabbt att planera scenarion, att spelarna får hög agens och att alla (inklusive jag) blir nyfikna på vad som händer härnäst. Det blir inte riktigt lika fokuserat och tidseffektivt som tidigare, men jag upplever att alla agerar lite mer kreativt och har lite roligare, samtidigt som min planeringstid har reducerats.
Ibland resulterar det i antiklimax, men eftersom spelarna själva vet att det är deras egna val som har lett dem dit infinner sig ändå en viss känsla av tillfredsställdhet. Och ibland får jag inte användning för alla mina idéer, men eftersom planeringstiden är mindre är det inte lika frustrerande.
luddwig;n268281 said:
För min egen del är det stora problemet att jag ofta kan ha idéer till delar av äventyr - en cool inledning, en spännande plats, en intressant motståndare - men att jag inte får ihop en bra helhet. Någon som känner igen sig i detta? Någon som har ett botemedel?
Med ovanstående metod är de tre delarna nästan allt man behöver.

Har man lagt upp ett genomarbetat scenario löser sig genomförandet och helheten ofta av sig självt när rollpersonerna ställer till oreda.