Konvent Tips när det gäller att arrangera på GothCon

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag funderar på att fixa ett rollspelsarrangemang till GothCon 2024. Har varit på GothCon som besökare tidigare så jag har lite koll på konventets upplägg med laganmälan, fasta spelpass med mera. Vet också att det brukar vara brist på spelledare. Vad annat bör jag tänka på som potentiell arrangör på GothCon?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,265
Det är mycket riktigt alltid brist på spelledare, möjligen med undantag för Ligans storsäljare eller de extremt smala och små spelen där ytterst få lag anmäler sig. Gå gärna ut och leta folk tidigt. Både vänner och oskyldiga förbipasserande i FB-grupper går att fråga.

I övrigt är det nog viktigt att tänka på att ha med sig några extra ex av allt om du ska köra flera gånger. Handouts, rollformulär, etc. kommer att slitas mycket mer än du tror och får räknas som engångsföremål. Många vill också gärna ha med sig scenariot hem om de får.

Arrangören förväntas också skicka ut PDF med scenariot i princip så fort folk anmält sig som SL till ditt lag. Det skadar ändå inte att fixa några extra utskrifter om någon anmäler sig på plats. Det händer ibland.

Det är samling för alla spelledare en timme innan som standard, så man kan fråga och planera och så tillsammans med arr i spelsalen. Det är nog mest en kvarleva från tiden innan internet var en del av vardagen, då jag nog aldrig känt det varit ett måste med så mycket tid.

Som spelledare
Som spelledare på konventet rekommenderar jag att hålla tempot uppe. Timeboxa ordentligt i dina scener. Folk blir griniga om scenariot drar över 20 min med ett stressat slut, medan jag aldrig hört någon klaga om det är klart 45 min i förväg med ett bra slut. Varje spelpass är c:a 4 timmar långt efter att folk tagit sig till rätt sal, köpt godis och läst in sig på sin RP och allt annat. Fördela tiden väl.

Bra att lägga in formella pauser och säga det från början. Att springa på dass när som spelar sällan roll, men 20min eller mer för att köpa mat brukar bryta stämningen för mycket.

Tror det var det.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
I övrigt är det nog viktigt att tänka på att ha med sig några extra ex av allt om du ska köra flera gånger. Handouts, rollformulär, etc. kommer att slitas mycket mer än du tror och får räknas som engångsföremål. Många vill också gärna ha med sig scenariot hem om de får.
GothCon har så att man kan skriva ut, dessutom. Räkna med att vänta ett tag om du använder tjänsten för personalen är stressad.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Som @Khan nämnt är det svårt med spelledare för typ alla spel. Om du kan, försök gärna ha någon/några klara innan du anmäler dig. Det går i anmälan att säga ungefär hur många du kan ta, så ta gärna lite höjd på det innan. Det finns ofta en underliggande förväntan som arrangör att spelleda själv under passen också, men spelled vad du orkar och anmäl dig gärna själv (speciellt kan det blir köttigt med två på raken, speaking from experience).

Ha scenariot klart i tid! Främst för att spelledarna ska ha tid att läsa in sig på det (och ibland även provspela) och såklart för utskrift (se nedan). Våga skicka dem Google Docs som inte är helt spikade, det är bättre att de får något än inget.

Du kan utnyttja GothCon för utskrifter. Det har jag gjort och det funkar bra; blir inte världens mest spännande (och i svartvitt) men inget knyssel. Du måste skicka in materialet senast två veckor innan konventet. Har du handouts kommer de däremot behöva klippas till, men det är rätt lätt att göra. En önskan från staben på GothCon också: Gör en utskriftsvänlig layout! De kommer skriva ut på A4 i svartvitt, så anpassa gärna layout för det om du kan och håll den gärna enkel; text på färgad bakgrund med massor med mönster kan vara döden! Som standard skriver de ut en uppsättning scenarion för varje spelgrupp, så i de flesta fall kan grupper ta med sig äventyret efter om de vill.

I övrigt så är det också bra att ta hjälp av rollspelsgruppen på GothCon. Till exempel kan de hjälpa en med att skicka ut material till spelgrupper (om du till exempel vill skicka ut rollpersoner i förväg, vilket vi gjorde) eller ge en kontakt till spelgrupper och spelledare. Om du kan skicka ut saker till spelarna är det såklart också skönt, men jag märkte att det var väldigt varierande vilka som läst på (och om lagledaren skickat det vidare). GothCons anmälningssystem, Condaba, är lite meckigt att hitta i, så de kan också hjälpa en om något är bökigt.

Kommunicera gärna med spelledare innan! Se till att de får äventyret, svara på frågor och var behjälplig beroende på hur många det är så har jag ibland också gjort gruppchattar för spelledare, där man kan prata ihop sig och utbryta idéer. Om du kan så är det alltid trevligt att ge något som tack (utöver det GothCon ger). Jag har ju hållit spel med förlag bakom sig och då har det t ex varit en produkt i deras butik eller rabattkoder. En liten sak som går en lång väg!

Det är en spelledarsamling innan scenariona startar; jag brukar köra ungefär 15 min innan passtart, speciellt på morgonpassen, men det växlar. Där kan man köra lite sista snack inför och dela ut grupper till varje SL.

Det brukar finnas pennor och sudd till spelarna i salarna, men det är bra att SLs tar med sig egna tärningar om de kan (och spelare brukar ha med sig), men om du kan ha några extra till utlåns är det en bra idé. Jag brukar också gilla att ge SLs en kopia av SL-skärmen som PDF som de kan läsa, om de vill ha vid behov.

Spelpassen är 5 timmar, men det är bra att räkna ett scenario som har reell speltid på cirka 4 timmar. Delvis för att då finns det tid att förklara regler och ta lite pauser. Mina speltester inför GothCon har oftast just handlat om tid – och var inte rädd att förenkla, just för att det ska hinnas med (det gjorde vi senast, där tanken var att scenariot skulle utspela sig över två dagar, men det kapades ner till en dag efter mitt speltest märkte att då tog spelarna det lite för lugnt).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Lite andra tips jag kom på:
Om det du kan, försök gärna att ha en medarrangör! Det kan hjälpa mycket att vara flera och att kunna avlasta varandra. Delvis lättare att prata med spelledare för man är flera och att du inte fysiskt måste vara på plats för starten av varje spelpass vid behov.

Det är olika tryck vid olika tider. Dagspassen på fredag och lördag är populärast. Nattpassens popularitet har minskat, men lite arr är det ibland där, då oftast skräckspel. Vissa spelledare jagar gärna nattpass, men inte lika många som förut. Söndagen har färre besökare och är mycket lugnare, så det är lägre tryck men också ofta svårare att få ihop spelledare. Jag brukar oftast bara köra dagpass båda dagarna.

Och det sista tipset är att ha inte flera arr som börjar samtidigt (eller ja, med typ 10 mins diff), så du måste gå emellan. Också känt som Lex Gabbi inom staben. Fast det tror jag inte någon är så galen att få för sig att göra (och jag att göra om).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Tack för svaren @Khan, @Rickard och @Gabrielle de Bourg. Biten med utskrifterna var särskilt bra att ha koll på. Utifrån det ni skriver känns det ändå som att mina preliminära planer är rimliga. Jag siktar på att ha äventyret klart i januari. Tänker erbjuda de andra spelledarna att spela äventyret via Discord i förväg. Jag räknar inte med att intresset för De fördömda ska vara särskilt stort, det är ett okänt spel och Western är oerhört mycket mer etablerat i västerngenren, men jag har i alla fall två potentiella spelledare plus mig själv och hoppas kunna värva ytterligare en eller två. Vill inte ägna hela konventet åt att arrangera så det blir nog två spelpass fördelade på två dagar. Praktiska aspekter som att förbereda ett lagom långt äventyr och att ta med extra pennor skiljer inte mot andra konvent där jag spellett så där känner jag mig lugn. :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag tänker att det här kan vara av intresse också:
Nu är arrangemangsanmälan för GothCon XLVII öppen! Anmälan sker i databasen via https://condaba.gothcon.se/
Om ni inte har ett konto sedan tidigare måste ett sådant först skapas.

GothCon XLVII går av stapeln 29-31 Mars 2024 på Hvitfeldtska gymnasiet!
Arrangemangsanmälan är öppen till och med 7/1-2024. Anmälningar efter detta datum tas emot i mån av plats.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Liten uppdatering. Arrangemanget En ulv i fårakläder är anmält och godkänt. Äventyret är skrivet till 80 %. Resterande 20 % är inte svåra att skriva, bara tråkiga. Jag har ännu inte bestämt om jag ska snygga till den kartskiss jag använt vid speltest eller om jag ska ta någon till hjälp att göra en proffsigare karta. FSF-INK verkar sugen på att bidra med en omslagsbild. Jag har även mejlat min kontaktperson för att stämma av lite kring laganmälningarna. Så läget är väl hyfsat under kontroll. Och om någon är intresserad av att spelleda De fördömda på GothCon så är det bara att hojta till.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Snygga till säger jag. (Om det är rimligt mycket jobb.)
Det borde inte ta lång tid. Jag gör det enkelt för mig. Ritar med blyerts på rutat papper. Det som kan vara lite knepigt är att rita så att andra förstår vad som är vad. 🙂
 
Top