Tips inför vandring i Norge 🇳🇮

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
HallÄ!
Jag och tvÄ till tjommar ska ta oss till landet i vÀster och Àgna oss Ät friluftsliv nÀsta vecka. Vi ska flyga till Trondheim och hyra en bil för att ta oss runt. Planen Àr att tÀlta och glida runt bland fjordlandskapet. Vi kommer vara dÀr en dryg vecka och har spikat aktiviteter för ungefÀr hÀlften av resan ( bland annt 2-dagars vandring i Trollheimen och paddla i Geigrangerfjorden).

Vad Àr bra att tÀnka pÄ? Har ni nÄgra tips pÄ bra sevÀrdheter, restauranger eller annat i omrÄdet runt TrÞndelag och MÞre og Romsdals fylke? Hur hanterar man norrbaggarna och deras samhÀlle bÀst?

För kontexten skull sÄ Àr vi i genomsnitt 35 bast gamla, ekonomisk medelklass och har halvskaplig vandringsvana.
Alla tips tas emot med vÀrme!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Har ni tips som Àr applicerbara för en Norgeresa pÄ MC sÄ lÀgg gÀrna till dem ocksÄ.

Mitt enda tips Àr att inte lÄta som en sÀl pÄ stranden, dÄ kommer norrmÀnnen med en klubba och sÀger "Den mÄ vi drÀpe!". :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett hÀxkrÀl
Behöver ni alkohol, tobak, godis, lÀsk, kyckling eller porr, sÄ bör ni köpa det innan ni passerar grÀnsen.
Åk aldrig dit pĂ„ 17:e Maj.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
Söndagar. Alla större mataffÀren stÀnger. DÄlig planering = hungrig.

Skolebolle. De lÀrde trÀter om detta Àr en delikatess eller ett brott mot mÀnskligheten. Testa!

Seigemenn. Norges svar pÄ sega rÄttor. Missa ej!

Nidarosdomen. En av Nordens Àldsta stenbyggnader. Pampig.

Dora 1. Tysk ubÄtsbas. Oförstörbar, sÄ den stÄr kvar. För 2VK möpen och eller betongkonnÀssören. Alla andra bör nog stÄ över.

Atlanterhavsveien. VÀrd att se om man ÀndÄ Àr i nÀrheten.
 

Hakimon

Veteran
Joined
4 Oct 2022
Messages
1
Jag har inte vandrat i fylkena som ni ska vara i utan bara söder om det. Det Àr ju rÀtt likt Sverige. Generellt Àr det brantare fjÀll och turer Àn i Sverige. MÄnga fina toppturer. Om ni anvÀnder ut.no för att hitta turer kan det vara bra att rÀkna med att det tar 25-50%, beroende pÄ form och packning, lÀngre tid att gÄ den Àn vad som stÄr i appen/webben (om man inte Àr en flink norrman i löpardress).
DNT-hytter funkar inte exakt som STF-stugor i Sverige sÄ jag skulle kolla upp det om jag tÀnkt anvÀnda dem.
BÀsta sevÀrdhet Àr kort och gott att fÀrdas in i en riktig fjord dÀr 1000 meter högt fjÀll faller rakt ner i havet. Och sen till topps för utsikten ut i fjorden.
 
Top