Tips för crowdfunding med Kickstarter

Substrat

Experimentell metafysiker
Nu börjar mitt spel Cultists & Cubicles bli färdigt och jag planerar att dra igång en Kickstarter för att sälja fysiska böcker och pdf:er i Sverige och utomlands.

Vad ska man tänka på som nybörjare på crowdfunding? Har ni tips och råd? Fallgropar att undvika?

I olika rollspelspoddar har jag har hört spelmakare berätta att de varit nära att göra misstag när de har kickstartat sina spel, men inte så mycket om vad de faktiska utmaningarna var. Jag har inte lyckats hitta så mycket här på rollspel.nu heller.

Sen vet jag att läget med tullar och frakt till USA är ett kapitel för sig och att ingen vet riktigt säkert vad som gäller på den fronten.

Overpromise and underdeliver? Hope english is okay, reply in Swedish as you see fit.

Joking aside, I have not done kickstarter myself but I am on good terms with folks who have both big and small.

*Anything that involves shipping costs, be careful. Especially for anything international. It can get out of hand quickly. Chaosium nearly got sunk from their Call of Cthulhu kickstarter.

*The more components you have, the bigger the chance of failure. 1 book, okay, 1 book+a dice set, now you have two different companies you are dealing withand either can screw up. 1 book+dice+map+ + + you see how it goes.

*Every person you bring on board to do something (art, layout, editing, dancing in front of the local McDonalds with a sign) is a person who can disappear on you, flake out, overpromise or otherwise become a problem. You need some of those people but pick carefully and build in contingency plans.

*Have you ever done a commercial book project before? Take your time estimate and multiply by 1.5. First time? By 2.

*If you react poorly to stress and high pressure, take care to pace yourself and just go steady at it. Sitting with say 10k USD that you owe product for and realising that you need to rewrite an entire section and the playtesters hate the social mechanics and the artist you thought was okay is getting married and has to move to Cambodia and.... will do a number on you.

1. Gör klart allting innan du kör din Kickstarter.
2. Ha inte en massa stretch goals som innebär en massa kostande för dig, eller en massa extrajobb. Helst ska alla de vara klara också när du börjar Kickstartern.
3. Uppdatera backarna ofta. Även om du inte tycker att du har något att berätta så vill de veta vad som händer.
4. Lova inte snabb leverans om du inte 100 % vet att du kan hålla det. Lägg hellre på ett halvår eller nått sånt.

Nu börjar mitt spel Cultists & Cubicles bli färdigt och jag planerar att dra igång en Kickstarter för att sälja fysiska böcker och pdf:er i Sverige och utomlands.

Vad ska man tänka på som nybörjare på crowdfunding? Har ni tips och råd? Fallgropar att undvika?

I olika rollspelspoddar har jag har hört spelmakare berätta att de varit nära att göra misstag när de har kickstartat sina spel, men inte så mycket om vad de faktiska utmaningarna var. Jag har inte lyckats hitta så mycket här på rollspel.nu heller.

Sen vet jag att läget med tullar och frakt till USA är ett kapitel för sig och att ingen vet riktigt säkert vad som gäller på den fronten.
Why do you want to publish a book via crowdfunding? Why not just publish as print on demand?

Why do you want to publish a book via crowdfunding? Why not just publish as print on demand?
Kan också vara ett bra första steg, innan man bestämmer sig för en "lyxutgåva" via crowdfunding. För tro mig, bästa responsen man får på sitt spel är efter man har släppt det.

Last edited:

Sen vet jag att läget med tullar och frakt till USA är ett kapitel för sig och att ingen vet riktigt säkert vad som gäller på deen

En tanke kanske kunde vara separate kickstarters för Sverige, EU och resten av världen eller liknande ?dvs starta smått?
och sedan som köpare - vad får mig att tro att du kan göra något bra och går att lita på ?
jag chansar ibland men bara ibland.

Vill försiktigt eka denna fråga - min upplevelse är att de flesta mindre spel försvinner i kickstarter-hålet. PoD/digital distribuering är ett långsammare, men hållbarare tillvägagångssätt - tycker jag.

1. Gör klart allting innan du kör din Kickstarter.
2. Ha inte en massa stretch goals som innebär en massa kostande för dig, eller en massa extrajobb. Helst ska alla de vara klara också när du börjar Kickstartern.
3. Uppdatera backarna ofta. Även om du inte tycker att du har något att berätta så vill de veta vad som händer.
4. Lova inte snabb leverans om du inte 100 % vet att du kan hålla det. Lägg hellre på ett halvår eller nått sånt.
Det här är toppentips!

4.5. Dubbla din uppskattade budget och dubbla din uppskattade arbetstid.

Marknadsföring.
Det här är den bistra verkligheten. Vi har släppt en hel hög spel och de som inte har fått en KS har inte heller fått någon uppmärksamhet.

När man kör en KS får man dels lite FOMO, dels anledning att marknadsföra en bunt olika saker vid olika tillfällen:

• Snart kommer en KS!
  • Nu finns en KS!
  • KS är i mål!
  • Vi har låst upp extramål!
  • Spelet är släppt till backare!
  • Spelet finns nu i butik!
  • Och så vidare.
I jämförelse blir det betydligt tjatigare utan KS:
  • Snart kommer ett spel!
  • Nu finns spelet!
  • Spelet finns fortfarande...
Däremot finns det ju inget som säger att man behöver köra offset-tryck bara för att man kör en KS. Det kan absolut vara klokt att köra PoD-tryck som sitt första KS-projekt.

Däremot finns det ju inget som säger att man behöver köra offset-tryck bara för att man kör en KS. Det kan absolut vara klokt att köra PoD-tryck som sitt första KS-projekt.
Ser ju många kickstarter som istället för att leverera en bok så får du en kupong till drivethrurpg.com där du kan beställa en PoD själv. Då slipper du tänka på frakt och sånt.

Många bra råd här! Efter två lyckade Kickstarters kan jag bidra med dessa:
  • Se till att ha fraktfrågorna färdiga innan kampanjen (fraktbolag, vikt för produkterna, fraktkostnad till olika länder, hur du ska ta betalt för frakten)
  • Svara inte på några mail om folk som vill hjälpa dig ”marknadsföra” din kampanj. Det är dyrt och ineffektivt i bästa fall och scams i värsta fall
  • Börja litet och fokusera på kärnprodukten. Skriver du en bok, så lägg all tid och energi på att göra en sjukt bra bok istället för massa extramål och annat som äter upp tid
  • Om du tror att du kommer dra in mer än gränsen för hobbyverksamhet, kolla upp vad som gäller för moms, skatt osv. innan du drar igång

Verkligen många bra råd och inspel. Tack ska ni ha!

Som svar på frågan "Varför Kickstarter" så har mitt främsta skäl varit att möjligheten att samla förbeställningar borde kunna leda till en snyggare bok med bättre tryck utan att det blir dyrare för köparen. Men om Kickstartern inte når sitt mål kan print on demand så klart vara en väg att gå.

Back