Tips önskas: Walker in the Wastes [Solar System]

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Ho! Denna post innehåller små spoilers av Walker in the Wastes.

Pagan Publishing är smått legendariska och det tog mig 1 år att jaga rätt på ett exemplar av Walker in the Wastes. En kampanj som varit slutsåld sen 1997 hälsar Dennis Detwiller. Ser stor potential i denna kampanj men också några fallgropar gällande struktur. Det gäller först och främst att den lider av en del rälsning men även att en åker till en plats och sen måste åka tillbaka till samma plats igen efter att en del saker hänt där i mellan. Ett annat problem är att tre snarlika uppgifter ska utföras, tycker detta är återkommande i äldre cthulhu-spel. Att kapa, säg en u-båt, är häftigt första gången inte den andra eller tredje. Det kan även vara svårt att hålla igång en kampanj över lång tid med samma spelare. En del kanske har svårt att committa till 13-ish sessioner, vill spela annat o.s.v. Jag har en ok lösning på detta men är rädd att detta skapar ett annat problem. Tänkte spela med Solar System som regelmotor.

Säg att jag kontaktar 6st spelare, 4 av dem kan en onsdag i september och dessa formar en tillfällig spelgrupp för kapitel 1.

Rollpersonerna har alla kopplingar till University of Toronto i Kanada, jag tänker mig att deras dekan håller ett anförande om situationen de står inför. På bordet ligger säg 12 olika rollpersoner, bild, yrke, samt 1-3 skills de är kunniga inom. Spelarna väljer varsin karaktär för scenariot och fyller i resten själva. Spelruppen drar sedan iväg på ett av de uppdrag som är preppat//ledtrådar de vill undersöka.

Samma situation upprepar sig, jag kontaktar 6st spelare, vi säger 3 av dem kan vid nästa speltillfälle och dessa formar en tillfällig spelgrupp. De kan välja samma karaktär eller ta en ny. Det skulle även kunna vara så att flera saker händer samtidigt så nu finns det ”bara” 8 rollpersoner att välja på. Spelruppen drar sedan iväg på ett av de uppdrag som är preppat//ledtrådar de vill undersöka. Det kanske tar 1-3 spelmöten.

Som spelare är en inte tvingad att vara med på alla delar i kampanjen, passar bra då många är småbarnsföräldrar, deadlines o.s.v. Det blir spel oavsett om någon i gruppen måste göra något annat just det speltillfället. Kan ju bli problem då om en spelat ett pass av två i kapitel 1 men mer hanterbart. Det gör även att jag tvingas bryta upp de rälsade delarna i kampanjen så det blir mer sandbox. Spelarna får även möjligheten att testa runt bland ett större persongalleri. Skulle även va gött att öka på farligheten något så att det potentiellt stryker med fler rollpersoner.

Det problem som jag kan se att detta upplägg skapar är att karaktärerna kommer sakna djup som de annars får under en längre kampanj. Jag vill mer att de ska få xp av keys som är kopplade till deras karaktärer än att äventyret delar ut xp i relation till hur många kultister de spöar upp eller liknande. Det går då att spela med gemensamma klavar för gruppen som är kopplad till traditionell akademisk undersökning, varje ledtråd ger en viss mängd xp. Men det skulle även gå att ha individuella, t.ex. en spelare väljer:

Key of temper

1 xp: over-react to stimulus of any kind.

2 xp: Regret your indiscretion.

5 xp: Break a relationship out of frustration.

Buyoff: Save everybody with your muscular strength.

Så vad tror ni om det? Finns det andra strategier för att fördjupa enskilda rollpersoner som ni vill lyfta fram? Kan även handla om gruppdynamik. Sen kan det ju vara så att enskild spelare vill spela ofta och då med samma karaktär över längre tid.

TLDR: Hur skapa djup med en karaktär som bara är med tre spelmöten?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Skapa ett gäng Keys som knyter an till uppdraget/gruppen/plotten. Tycker det räcker gott för att skapa djup under ett spelmöte. Många Keys spelas ju ut helt under 3 sessioner så tror inte det är ett problem alls.

Det beror väl på hur mycket fokus det ska vara på kampanjen vs gruppen/RP
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Gott att höra! Tror även att keys bör vara mer knutna till rollpersonen själv, personlighet såsom humör osv än dennes familj (t.e.x) som kommer va långt bort.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Peka keys mot varandras karaktärer. Kolla ex. Key of the Guardian i TSoY/SS, och se hur den om den kopplas till en annan spelare kan klicka oh tillsammans med ett par andra kan som skapa kedjor av xp som flödar in.

Klassiker som jag nämnt tidigare: Skapa keys som pekar mot genretroper (i CoC är väl klassikerna att söka sanningen, att förstöra bevis för att skydda andra mot sanningen, etc...) för att förstärka vad ni spelar och ha dem som gemensamma keys för hela spelbordet. Tror inte det står något om det i TSoY, kanske i SS, men lär finnas skrivet om Communal keys på Story Games ialf. Mycket roligt och effektivt.

Sen, om det blir för snabbt flöde med två gemensamma keys och ett par tre per karaktär så är det bara att bumpa upp hur många xp som köper en advance.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Hoppades du skulle hitta hit @Christoffer, mycket bra tips, ska kolla Guardian osv nu när jag har TSoY (önskar jag läst den innan SS). Tror inte det blir ett problem med levlingen, en börjar rätt kass och ska en dessutom höja flera abilitys från 1-2 och sen 2-3 sookar det en mängd exp. Men är väl alltid bra att hålla ett öga öppet på pulp-nivån! Ska klura på communal keys.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Hoppades du skulle hitta hit @Christoffer, mycket bra tips, ska kolla Guardian osv nu när jag har TSoY (önskar jag läst den innan SS). Tror inte det blir ett problem med levlingen, en börjar rätt kass och ska en dessutom höja flera abilitys från 1-2 och sen 2-3 sookar det en mängd exp. Men är väl alltid bra att hålla ett öga öppet på pulp-nivån! Ska klura på communal keys.
Ur ett strikt pedagogiskt perspektiv så tror jag läsordningen borde vara 1. Ökenros. 2. TSOY. 3. Solar System. Men jag är partisk. :)
 
Top