Tiny Wealth - Regellätt, generiskt system för rikedom, inköp & levnadsstandard

Skymning

Nattens barn
Jag har slängt ihop ett litet, generiskt och snabbt regelsystem för rikedom, inköp och levnadsstandard i rollspel. Det var ursprungligen tänkt att användas till Tiny D6-rollspelen, men fungerar till alla spel där spelledaren/spelarna inte är så intresserade av att hålla koll på pengar. Jag tar gärna emot idéer om förbättringar, kommentarer och tips!

Tiny Wealth: Wealth & Shopping System

Wealth​

The number of dice indicates a character’s financial resources and standard of living. You can buy food, regular clothes, services, and goods that match your standard of living, and pay your rent and monthly expenses at that level, without having to roll.

Wealth Levels:​

0d6: Poor
1d6: Comfortable
2d6: Well off
3d6: Wealthy

Starting wealth​

Wealth typically starts at Comfortable (1d6), but may be adjusted depending on the character's background.

Prices​

Prices are measured on a scale from 1 to 6. 1 is the cheapest and 6 the most expensive. Levels 1–3 are considered normal goods and services, while 4–6 are luxury items, illegal products, major investments, premium experiences, etc.

Price Examples:​

1 (1 Success, 4-6): Light Melee (Cheap), Kickbike, Skateboard, Cheap Hotel

2 (1 Success, 5-6): Light Melee (Expensive), Light Ranged (Cheap), Light Armor, Donkey, Moped, Hoverboard, Hotel Private Room, Small Bribe

3 (1 Success, 6): Light Ranged (Expensive), Heavy Ranged (Cheap), Medium Armor, Regular Horse, Regular Car, Motorcycle, Small Boat, Hotel Suite, Medium Bribe

4 (2 Successes, 4-6): Heavy Ranged (Expensive), Heavy Armor, Battle-Trained Horse, Nice Car, Boat, Hotel Luxury Suite, Nice Home, Large Bribe

5 (2 Successes, 5-6): Artillery, Power Armor, Luxury Car, Aero Car, Airplane, Sailing Ship, Luxury Apartment, Small Keep, Huge Bribe

6 (2 Successes, 6): Spaceship, Yacht, Tall Ship, Luxury Airplane, Luxury House, Castle

Making Purchases​

When you want to buy or pay for something, roll your Wealth dice to see if you can afford it. If your roll has the right number of successes (according to the price), you can afford what you want to buy. If the roll fails, the item/service is too expensive, and you cannot roll again until your Wealth has increased or you've roleplayed a situation that gives you another chance (such as borrowing, negotiating a discount, or accepting consequences like delayed delivery or lower quality).

If you buy something considered especially expensive (price level 4–6), make a Test with Disadvantage (roll 1d6, 5 or 6 is a success). If this test fails, your Wealth is reduced by one die.

Making Purchases – Summary:​

• Roll all your Wealth dice.
• If your roll has the right number of successes, you can afford the item.
• If the price is 4–6, make a Test with Disadvantage.
• If the test fails: Lose 1 Wealth die.

Payment & Treasure​

When you receive payment for a job or find treasure, you gain extra dice to your Wealth. The maximum is 3 Wealth dice, but any excess can be roleplayed as added status or influence, locked investments, luxurious living, or upgrades to the things you already own.

1d6: Standard payment for a job/adventure. Treasure chest.
2d6: Payment for a high-risk mission. Bank vault. Treasure room.
3d6: Dragon hoard.

Jag gillar inte att behöva ha kolla på pengar i rollspel, och gillar denna typ av system. Detta liknar något annat jag läst men kan inte komma på varifrån. Dock tycker jag kanske skalan mellan fattig och drakrik kanske är snålt tilltagen, skulle kanske vara några steg däremellan (och kanske en annan tärningstyp men jag förstår varför du valde t6an).

If you buy something considered especially expensive (price level 4–6), make a Test with Disadvantage (roll 1d6, 5 or 6 is a success). If this test fails, your Wealth is reduced by one die.
Menar du att man bara rullar 1 tärning oavsett hur rik man är eller att man rullar alla man har och 5-6 är lyckat? Som jag tolkar texten ska man bara rulla en tärning och då spelar det ingen roll hur rik man är för att lyckas.

Jag gillar inte att behöva ha kolla på pengar i rollspel, och gillar denna typ av system. Detta liknar något annat jag läst men kan inte komma på varifrån. Dock tycker jag kanske skalan mellan fattig och drakrik kanske är snålt tilltagen, skulle kanske vara några steg däremellan (och kanske en annan tärningstyp men jag förstår varför du valde t6an).

Menar du att man bara rullar 1 tärning oavsett hur rik man är eller att man rullar alla man har och 5-6 är lyckat? Som jag tolkar texten ska man bara rulla en tärning och då spelar det ingen roll hur rik man är för att lyckas.
Anledningen till att det bara är tre tärningar i skalan är att man i Tiny D6 alltid slår mellan 1-3 tärningar. Försökte hålla mig till det. (Lätt hembryggt genom att bara lägga till en eller två tärningar i Wealth Level-skalan.)

Det ska vara "efter" att man köpt något i prisklassen 4-6 ska man testa om wealth går ner. Jag ändrar till den mer passande texten: "After you buy something considered especially expensive (price level 4–6), make a Test with Disadvantage (roll 1d6, 5 or 6 is a success). If this test fails, your Wealth is reduced by one die."

Tack för att du upptäckte det! Däremot stämmer det att alla, oavsett rikedom, bara slår en tärning efter inköpet.

Last edited:
Gjorde något liknande för Svärdets sång

Där har man resurstärning för ex mat 1t12 är full resurs och när man använder den så slår man tärningen och om man slår 1-2 så minskar tärningen ett steg t12->t10

Resurser (pengar, tjänster och gentjänster osv)

0d Tiggare Måste sälja utrustning för föda

1d2 Tjänare Sover i stallet, källaren…
Kan köpa ett föremål för några koppar

1d4 Arbetare Hyr ett rum
Kan köpa föremål för koppar och ett för enstaka silver

1d6 Fri man Mindre hus
Kan köpa föremål för enstaka silver och ett för flera silver
Kan ha enstaka tjänstefolk

1d8 Friherre Större gård, torn..
Kan köpa föremål för silver och enstaka guld
Har flertal arbetare och tjänstefolk

1d10 Baron Fort, herrgård etc
Kan köpa föremål för flera guld
Mindre by

1d12 Greve Slott
Kan köpa föremål upp til 50g
Samhällen

Vid köp två steg under sina resurser – Hur mkt du vill

Vid köp ett steg under sin resurs. 1 per dag annars slå tärning.

Vid köp på sin resurs 1 per vecka, annars slå tärning

Vid köp över sina resurser. Prata med SL, sannolikt automatiskt sänkning av tärningen + att slå Tärningen och vid 1-2 så minskas resursen ytterligare ett steg.

Skulle vilja ha in en nivå mellan t4 och t6 och en mellan t6-t8 men då blev det för petigt istället.

I dessa resurser så räknas inte enbart pengar utan tjänster och lojalitet, vänskap....

Skatter har hanterats med att den här högen av juveler är värda ett t8 köp
Eller nu har ni hittat så mkt att ni går upp i resurstärning tillsvidare....

Koncepten är lika..

Jag kan i ditt alternativ tycka att 1d6 och 2d6 fungerar....men jag skulle vilja ha något mellan 1d6 och "poor"
och olika grader av rik....

Men men....inget system är perfekt och ju krångligare man gör det .....ju mer hamnar man tillbaka i att man måste hålla koll på resurserna....och bokföring var ju det man ville undan.

Gjorde något liknande för Svärdets sång

Där har man resurstärning för ex mat 1t12 är full resurs och när man använder den så slår man tärningen och om man slår 1-2 så minskar tärningen ett steg t12->t10

Resurser (pengar, tjänster och gentjänster osv)

0d Tiggare Måste sälja utrustning för föda

1d2 Tjänare Sover i stallet, källaren…
Kan köpa ett föremål för några koppar

1d4 Arbetare Hyr ett rum
Kan köpa föremål för koppar och ett för enstaka silver

1d6 Fri man Mindre hus
Kan köpa föremål för enstaka silver och ett för flera silver
Kan ha enstaka tjänstefolk

1d8 Friherre Större gård, torn..
Kan köpa föremål för silver och enstaka guld
Har flertal arbetare och tjänstefolk

1d10 Baron Fort, herrgård etc
Kan köpa föremål för flera guld
Mindre by

1d12 Greve Slott
Kan köpa föremål upp til 50g
Samhällen

Vid köp två steg under sina resurser – Hur mkt du vill

Vid köp ett steg under sin resurs. 1 per dag annars slå tärning.

Vid köp på sin resurs 1 per vecka, annars slå tärning

Vid köp över sina resurser. Prata med SL, sannolikt automatiskt sänkning av tärningen + att slå Tärningen och vid 1-2 så minskas resursen ytterligare ett steg.

Borde man inte kunna förenkla så att:
- Köpa under kan göras fritt och automatiskt.
- Köpa lika kräver slag, om man slår 1-2 så sänks det ett snäpp.
- Köpa över sänker ett snäpp + slår ett slag för att sänka ytterligare

Jo...jag har inte ens slagit för det i spel utan sagt:

Ni är två veckor i byn och dagjobbar...ni får köpa 1 föremål på nivå X

Dock har vi inte riktigt haft situationen att vi kommer till en by/ marknad/ stad bara för att snabbt köpa.......så jag har inte utsatts för problemet ännu.

Spelarna har tagit sig från 0 till 1t4 än så länge.....så de är resursmässigt inte så välbärgade....men vi får se i framtiden....De har börjat skapa sig ett nytt liv i landet....kanske kommer det bli bättre....om de överlever

Så kort sagt jo det går att förenkla.....men jag har inte ens följt reglerna/ riktlinjerna själv

Back