DoD Tillbaks till rollspel efter ~30 år. Ren nostalgi eller omstart?

Yggdr

Veteran
Det börjar röra på sig i gamla spelgruppen. Vi får se om det blir något eller bara prat.

Det är ju i stor utsrtäckning nostalgi som driver en eventuell återkomst (samt barn som klarar sig själva). Men frågan är om vi ska satsa på ren nostalgi eller viss omstart.

Alt 1. Ren nostalgi innebär DoD Expert, Ereb Altor och allt kring det. Vi kommer då behöva köpa en hel del begagnat p.g.a. mycket har förlorats.

Alt 2. Omstart. DoD 23 samt spel av de tidigare uppdaterade(?) äventyren.

Om ni läser detta och har insikt i frågeställningen. Ge gärna fördelar/nackdelar med alternativen.

Satsa på DoD23. Det är en mycket bättre regelmotor, och det finns hur många äventyr som helst på tredjepartsmarkanden (kolla in DriveThru). Bland dessa finns Ereb Altor i en utmärkt version (finns i tryck också). Och bland officiella produkter finns i grundlådan en kampanj som kommer att hålla er sysselsatta åtskilliga spelpass, och Ärans väg ännu längre. Stadsmodulen Arkand är lysande, och med de äventyrstrådar som finns där kan ni spela många spelpass. Så småningom kommer Trudvang ut också, och verkar mycket lovande.

EDIT Även en ny version av Svavelvinter skall komma till DoD23!

Last edited:
Alternativ 1,5: DoD 23 med nya utgåvan av Ereb Altor. Lätt att få tag på, bättre regler än gamla Expert, och triggar fortfarande nostalginerven.

Alternativ 1,25: Kör 3 sessioner med vardera spelet. Utvärdera och välj det som var bäst. Alternativt prova nåt ytterligare spel för säkerhets skull.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag startade en ny grupp 2020 efter 23 års paus. Jag har bara en annan medlem kvar från 80-talet, flera är helt nya gejmers.

Vi har visserligen spelat gamla Svavelvinter och nya Hot Springs Island med DoD 1985 som regler. Men mestadels är vi helt nostalgifria. Vi spelar nyare spel som fokuserar på mysterielösning. I våras var det Coriolis, nu är det Trail of Cthulhu.

Jag spelar mycket oftare nu än jag gjorde som pojke. Så kul!

Jag skulle säga en kombo av alternativen, precis som Monokel föreslår. Kanske ett test av regelsystemet med ngt enklare äventyr i DoD23 för att doppa tårna, men sedan gå all in på "nya" Ereb om ni vill ha en mer mastig upplevelse - avseende både regler och äventyr. Sedan kommer ju Svavelvinter i nyutgåva framöver - och både det och Arkand är utmärkta bryggor, iom lite mer avancerat material.

Last edited:
Jag hade lätt kört DoD23! Nya Ereb känns gjutet till. Piggare regelmotor o bättre flyt. Möjligen får man ta det lugnt med att dela ut hjälteförmågor om man ska köra en riktigt lång kampanj.

Back