Nekromanti Till Staffan: Attacks of opportunity...

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
...är något som jag är lite konfunderad över. Finner det lite luddigt när exakt man provokar sådana. Kan du klargöra det så vore jag väldigt tacksam.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
i DMG så blir de tydligare..

sword & fist förklarar ännu mer tror jag...

litet tips bara..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Det finns en väldigt bra lista över vilka handlingar som provokar en Attack of Opportunity (hej, vad jag är svengelsk) på insidan av Dungeon Master Screen. Den är väl i sin tur en kopia av en som finns i PHB i kapitel 8, på sidan 128. Det är tabell 8-4, till och med. ;-)
Det kanske inte hjälper så mycket, emedan du antagligen redan sett den, men jag tänkte jag kunde peka på den i alla fall.

Feliath - Plockar nitar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ordnade sig...

...till slut. Efter att ha läst igenom bonus kapitlet i PHB och Stridskapitlet igen så fick jag lite mer ordning på exakt vilka förflyttningar som orsakar Attacks of Opportunity, samt vilka handlingar som orskar det.
Får ändå tacka för all hjälp.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ujujuj... här försvinner man en helg och så går folk och försöker göra intrång på ens rykte som D&D-guru (skojar bara). I princip kan man säga att göra dumma saker där någon annan kan slå på dig ger dina motståndare frislängar (som är den "översättning" av Attack of Opportunity som jag brukar använda). Dumma saker kan vara att springa omkring (med undantag av reträtt [läs: Double Move, rutan man börjar i räknas inte som hotad] och femfotssteg), lägga formler, skjuta båge, och så där.

I andra tryckningen av Player's Handbook har "2000 Survival Kit" ersatts av bland annat en lite mer ingående förklaring av när och hur frislängar uppstår. Denna kan laddas ner från WOTCs site (www.wizards.com/dnd/welcomex.asp, kolla i arkiven).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top