RECENSION Thule, Fenix-äventyr

verlandes.

rollspelskollektivet
Författare: André, David & Terje Nordin
Illustration: Moa Råhlander
Publicerad i Fenix, no.2 2026

Det senaste numret av Fenix har tema Pulp, och författarna till detta äventyr förstod uppgiften. Thule är ett scenario som lutar sig mot många av genrens troper: en bortglömd civilisation, modiga expeditionsmedlemmar, dinosaurier och ockulta nazister. Alla dessa trängs på en tropisk (!) ö på det arktiska havet och när äventyret börjar har händelser satts igång som bäddar för verklig pulp.

Där de flesta liknande äventyr, som åtminstone jag har läst, har en rak äventyrsstruktur, är Thule en mer öppen äventyrsplats. Som sådant går det att spela på flera olika sätt: det finns stora möjligheter för intressant faktionsspel (äventyret rymmer flera intressanta faktioner med egna motivationer och förhållningssätt), utforskande av öns ruiner och tempel, eller varför inte - dinosauriejakt?

Det enda jag själv hade övervägt att ändra är att förlänga äventyrets tidslinje något. Thules stora styrka är hur enormt mycket det finns att upptäcka på dessa blott fem sidor och hur mycket här finns att göra. Lära känna några urinvånare, tämja en velociraptor, slå en nazist på näsan - allt sånt skoj ska få ta sin tid. Öns dolda (och otroligt häftiga!) hemlighet kan få vänta, och triggas först när mina idiotiska spelare gör intrång på det urgamla draktemplet...

Allt som allt, jag har absolut inga problem med att se mig själv lägga detta på mitt spelbord, det är tydligt, stringent och oerhört spelbart!

Last edited:
Back