There is no spoon?

Is there a spoon?

• Ja

Votes: 3 42.9%
  • Nja

Votes: 0 0.0%
  • Nej

Votes: 1 14.3%
  • Du är skeden!

Votes: 3 42.9%

• Total voters
    7

Quadrante

Grisbonde
”player” said:
There is no adventure ?

”SL” said:
Then you'll see, that it is not the adventure that bends, it is only yourself.

Vad krävs för att det ska vara ett äventyr? Behöver det finnas något utanför en själv, yttre påverkan, struktur eller nåt, för att äventyret ska uppstå.

Om det inte är ett äventyr, vad är det då?

Hm. Jag tror nog att spelarkaraktärerna bör ha någon slags utmaning, ett mål att uppnå, eller upplever något de måste hantera eller ta ställning till, för att jag ska se det som ett äventyr. Annars spelar man utan äventyr. Jag har alltid spelat mycket utan äventyr, både som spelare och SL.

I Ars Magica var det lite av ett skämt att under spelarkaraktärernas årliga vinterrådsmöte så dök det alltid upp en SLP efter ~6 timmar, för att jag som SL började bli less på att bara sitta och lyssna och sköta musiken.

Hm. Jag tror nog att spelarkaraktärerna bör ha någon slags utmaning, ett mål att uppnå, eller upplever något de måste hantera eller ta ställning till, för att jag ska se det som ett äventyr.
I begynnelsen var ju ett äventyr liktydigt med nåt man köpte och spelade. Det var ju i princip en färdigpreppad blorb. Sen försökte man ju som spelare att själv skapa den typen av äventyr och då minskade såklart mängden prep som man mäktade med, och därmed också ofta blorbigheten.

Och där nånstans uppstod ju den här frågan, hur mycket kan man ta bort och forfarande kalla det ett äventyr? Och svaret skulle jag säga är ganska mycket. En del kan man få gratis bara genom att välja ett spel eller genre. Men det behöver nog finnas en kärna kvar om vad det är tänkt att handla om? Ungefär hur stort äventyret är? Åtminstone en vag idé om vilka personer och platser man kan tänkas besöka eller stöta på? Och nån form av utmaning eller premiss?

Så för mig bör ett äventyr ändå vara något som kan pitchas till spelarna. Nåt tillräckligt definierat för att de ska få en bild av vad man tänkt sig. Nåt de kan säga ja eller nej till.

Men utanför rollspelsbubblan och dess termer kan såklart ett äventyr vara andra saker, typ det man råkade ut för när man gick till brevlådan.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Men tycker inte att det behövs en extern källa till utmaning eller mål att uppnå, spelaren kan hitta på det själv (och kalla detta sitt äventyr).
Min erfarenhet är att spelare är horribelt kassa på detta om man inte har ett system som mer eller mindre tvingar dem, som Burning Wheel.

Min erfarenhet är att spelare är horribelt kassa på detta om man inte har ett system som mer eller mindre tvingar dem, som Burning Wheel.

Förstår och uppfattat att det är fler som har den erfarenheten, själv är jag lyckligt lottad att haft motsatt erfarenhet. Det har nästan inte gått få spelarna att inte själva driva egna äventyr eller följa ett som presenteras för dem. Klagar inte, då jag föredrar att ha det så.

Beror på spelgrupp. För många spelare (inklusive mig själv) kan något slags knuff behövas. Behöver inte nödvändigtvis vara ett förskrivet äventyr, men något slags mekanik för att undvika stiltje.

Mythic Bastionland har tre ridderliga eder man alltid kan hemfalla åt och därtill en spelprocedur som gör att det alltid finns något på spelkartan som känns angeläget.

Sen tycker jag för all del om köpeäventyr också.

Last edited:
Förstår och uppfattat att det är fler som har den erfarenheten, själv är jag lyckligt lottad att haft motsatt erfarenhet. Det har nästan inte gått få spelarna att inte själva driva egna äventyr eller följa ett som presenteras för dem. Klagar inte, då jag föredrar att ha det så.
Samma här.

Min balanspunkt i ett mer sandlådigt spel är att utsätta dem för problemet, men låta dem välja lösning själva. Nu är de redan motiverade.

Back