The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Witcher är bra Söndagsunderhållning på bakfyllan medan HotD är vad jag skulle sammla familjen framför tvn en Fredagskväll för Tacos.
Jag önskar verkligen att jag kunde gilla HoD mer än vad jag gjorde för då hade jag haft ytterligare en fantasyserie att njuta av 🙂
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag
Säsong 3 börjar närma sig, vilken också är den sista säsongen med Henry Cavill! 29:e juni har säsongen premiär. Vad tycker ni om teasern?

Jag tycker det verkar vara lika härligt hjärndöd underhållning som säsong 2 vilket inte är någonting dåligt 🙂 Hade föredragit monster of the week med sagotema som var i första säsongen och att Gerhalt faktiskt kunde bete sig som en witcher, men för vad det är verkar det riktigt roligt och trevligt!!! 😊

Det enda som spelar roll är, är även denna säsong dubbad till Svenska?? "Skänk en slant åt er Häxkar! Åh, myllrande dalen" och vem av er är modig nog att kolla på svenska?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag önskar verkligen att jag kunde gilla HoD mer än vad jag gjorde för då hade jag haft ytterligare en fantasyserie att njuta av 🙂
Så du föredrar "hjärndöd" småplastig fantasy framför gedigen och invecklad handling samt snygg kuliss/rekvisita? ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Så du föredrar "hjärndöd" småplastig fantasy framför gedigen och invecklad handling samt snygg kuliss/rekvisita? ;)
Jag föredrar karaktärer som frambringar intresse, en story som faktiskt handlar om något och fantasy som är fantasy med magi, profetior, fantastiska händelser, coola monster o.s.v. istället för typ medeltid fast med drakar 😉

Nä, men allvarligt så är det helt sant att HoD är snyggare än det mesta och gillar man konceptet ”alla är skitstövlar och allt går åt helvete” så är det en fantastisk serie. Jag kan gilla det i andra genres men inte just fantasy. Så det handlar inte om att jag på nåt sätt tycker att HoD är dåligt, det handlar bara om att vad den gör tematiskt och konceptmässigt inte är vad jag gillar inom genren.

Det finns säkert typer av fantasy som du inte tål (menar nu alltså vad gäller koncept, inte rekvisita eller vapentyp) och skulle det komma en serie med det konceptet du inte tål men som ändå var väldigt snygg skulle det säkert vara svårt för dig att ta dig igenom det, helt enkelt för att det inte är din kopp te 🙂

Med det sagt så är det svinkul att folk gillar HoD och att det verkar gå bra för serien! Mer fantasy åt alla! 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag föredrar karaktärer som frambringar intresse, en story som faktiskt handlar om något och fantasy som är fantasy med magi, profetior, fantastiska händelser, coola monster o.s.v. istället för typ medeltid fast med drakar 😉

Nä, men allvarligt så är det helt sant att HoD är snyggare än det mesta och gillar man konceptet ”alla är skitstövlar och allt går åt helvete” så är det en fantastisk serie. Jag kan gilla det i andra genres men inte just fantasy. Så det handlar inte om att jag på nåt sätt tycker att HoD är dåligt, det handlar bara om att vad den gör tematiskt och konceptmässigt inte är vad jag gillar inom genren.

Det finns säkert typer av fantasy som du inte tål (menar nu alltså vad gäller koncept, inte rekvisita eller vapentyp) och skulle det komma en serie med det konceptet du inte tål men som ändå var väldigt snygg skulle det säkert vara svårt för dig att ta dig igenom det, helt enkelt för att det inte är din kopp te 🙂

Med det sagt så är det svinkul att folk gillar HoD och att det verkar gå bra för serien! Mer fantasy åt alla! 🙂
Det var bara ett tjuvnyp i sidan, kunde inte låta bli.
Fantasy jag inte gillar? Jag tror inte direkt det finns någon genre inom fantasy jag ogillar. Och skulle det komma en serie som är bra på alla punkter så tror jag inte genren spelar roll. Men vem vet?
HoD är väl mer än medeltid och drakar ändå? Och intrigen är ju asspännande att följa. Jag behöver inte ha en protagonist som jag hejar på när jag ser en berättelse. Succesion är lite samma sak. Vem gillar man där?
Men nu blir det OT här känner jag. Så jag sätter punkt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det var bara ett tjuvnyp i sidan, kunde inte låta bli.
Fantasy jag inte gillar? Jag tror inte direkt det finns någon genre inom fantasy jag ogillar. Och skulle det komma en serie som är bra på alla punkter så tror jag inte genren spelar roll. Men vem vet?
HoD är väl mer än medeltid och drakar ändå? Och intrigen är ju asspännande att följa. Jag behöver inte ha en protagonist som jag hejar på när jag ser en berättelse. Succesion är lite samma sak. Vem gillar man där?
Men nu blir det OT här känner jag. Så jag sätter punkt.
Jag förstod att det bara var ett litet tjuvnyp 🙂 tyckte det var kul och ville svara i all trevlighet 🙂 Drar till med ett svar till då det känns som att jag kanske förklarade mig lite otydligt i mitt förra, sen sätter jag också punkt.

Jag såg bara typ fem-sex avsnitt av HoD men åtminstone i dessa är jag rätt säker på att det inte förekom något magiskt utom drakarna. Jag hade förväntat mig något liknande som i Game of Thrones som hade zombies, sanndrömmar, magiker, blodsmagi, gudar som stred etc. Jag tycker till och med att det var för lite sånt i Game of Thrones om man jämför med böckerna 🙂 Men det kanske blir en massa mer magiska grejer i senare avsnitt, det vet jag tyvärr inte.

Sucsession har jag inte sett, men jag kan ju jämföra med The Sopranos där alla också är skitstövlar, inte minst huvudpersonen. Det finns dock en del skillnader som gör att den serien funkar mycket bättre för mig än HoD. Dels är det själva genren, jag förväntar mig att alla en serie om maffian ska vara skitstövlar, allt annat hade varit rätt smaklöst. Vidare så säger skitstövelheten rätt mycket intressant tematiskt i den serien. Serien är både en allegori för destruktiva relationer och republikanernas hållning i Irak-kriget. Jag känner liksom inte att HoD vill säga något, det bara är liksom. Har en massa mer att säga egentligen, men hade kunnat skriva en hel avhandling om detta och bromsar mig själv nu 😊

Men vill vara tydlig med att det jag skriver ovan handlar om personliga preferenser, det ska inte läsas som något ”bevis” mot att HoD skulle vara dålig eller liknande trams. Allt gott 🙂
 
Top